Facebook voegt advertenties toe in nieuwsfeed
Facebook gaat vanaf 2012 geleidelijk gesponsorde verhalen en "sociale advertenties" tonen in zijn algemene nieuwslijst.
De advertenties worden gemarkeerd als gesponsord en een limiet moet ervoor zorgen dat gebruikers maximaal één gesponsord bericht per dag zien. Ook zul je enkel berichten zien over vrienden, of pagina’s die je al leuk vindt. Het zal bovendien niet mogelijk zijn om uit te schrijven voor de gesponsorde advertenties, al kun je wel op de kleine x klikken in individuele berichten.
De advertenties duiken niet meteen op in de mobiele versie van de nieuwsfeed, al speelt Facebook wel met het idee.
De screenshot hierboven toont hoe de berichten eruit zullen zien. De mogelijkheid om gepromote berichten weer te geven tussen organisch gegenereerde berichten in de populaire en verslavende nieuwsfeed moet zowat de Heilige Graal zijn voor adverteerders. Terwijl gebruikers aandachtig statusupdates en foto’s van hun vrienden bekijken, consumeren ze tegelijk advertenties.
De advertenties lijken erg sterk op ‘gewone’ berichten. Het enige wat hen verraadt is de opmerking in de rechterbenedenhoek van het bericht – de laatste plek waar je oog terechtkomt. Dat wil zeggen dat gebruikers waarschijnlijk niet eens het verschil zullen zien tot ze de tekst van de advertenties hebben gelezen.
Protest en verontwaardiging
Sommige gebruikers zullen erg verontwaardigd zijn over de aanwezigheid van reclame in hun nieuwslijst en over het feit dat hun berichten gebruikt worden voor geldgewin. Anderen zeggen dan weer dat Facebook zijn gebruikers een geweldige dienst gratis aanbiedt, en dat het bijgevolg reclame kan plaatsen waar het wil.
Het zou bijvoorbeeld veel interessanter zijn wanneer je gesponsorde berichten te zien krijgt die je informeren over de activiteiten van je vrienden. Dat is veel relevanter voor een individuele gebruiker dan traditionele reclame, die geregeld nergens over gaat.
De dagelijkse limiet speelt echter een cruciale rol in de kwalitatieve gebruikerservaring. Wanneer er te veel berichten verschijnen, kan de nieuwslijst ontaarden in een reclamebord, waardoor gebruikers niet meteen geneigd zijn om Facebook nog te bezoeken.
Eerdere testen
In 2006 deed Facebook een test met betalende adverteerders, zodat zij gesponsorde berichten in de nieuwslijst konden tonen. Facebook stopte met het programma in 2008, toen het besloot dat reclamemakers niet zouden mogen betalen om informatie in de nieuwslijst te zetten, tenzij het daar op natuurlijke wijze verscheen.
Jarenlang werden alle advertenties verbannen naar een kleine zijbalk aan de rechterkant van het scherm. In januari 2011 lanceerde Facebook echter Sponsored Stories. Het biedt adverteerders de mogelijkheid te betalen om interacties tussen Facebookgebruikers om te zetten naar reclameberichten.
Die interacties bestaan onder andere uit het leuk vinden van een bepaalde pagina, een bericht ontvangen in je nieuwsfeed van een pagina die je al leuk vindt, jezelf inchecken op een openbare plek, informatie delen van een externe website of een applicatie gebruiken.
Deze herfst begonnen de eerste gesponsorde berichten op te duiken in de ticker. Gebruikers protesteerden niet actief tegen de updates die ze kregen over vrienden, versneden met reclame. Dat versterkte Facebooks vertrouwen dat het reclame kan weergeven in de nieuwslijst zonder de gebruikerservaring te verstoren. De advertenties tonen tenslotte alleen informatie die sowieso in de lijst zou kunnen verschijnen.
Vanaf januari, wanneer adverteerders ervoor gaan betalen, kunnen deze gesponsorde berichten in de nieuwslijst verschijnen naast de advertentiezijbalk. Doordat ze gemengd worden met sociale berichten vallen ze veel meer op, en zijn ze dus veel waardevoller voor een adverteerder.
Aangezien Facebook zo’n 400 miljoen dagelijkse gebruikers heeft, van wie de helft zich op het web bevindt, kan het sociale netwerk zijn advertentie-inventaris optrekken met 200 miljoen impressies.
Facebook heeft nog niet beslist of de reclamemakers kunnen kiezen waar het bericht in de lijst terechtkomt. Studies hebben aangetoond dat gesponsorde berichten in de zijbalk 46% meer aangeklikt worden dan traditionele advertenties, en vermoedelijk ligt die doorklikratio voor gesponsorde berichten in de nieuwslijst nog veel hoger.
Belangrijk moment voor onlinereclame
Als het sociale netwerk de protesten kan doorstaan van gebruikers die een advertentievrije nieuwslijst willen, is het erin geslaagd een opvallende inkomstenbron te vinden. De lancering van deze gesponsorde nieuwsberichten kan ook een groot moment zijn voor onlinereclame.
Dankzij prominente zichtbaarheid op een van de meest bezochte websites ter wereld, kunnen gesponsorde berichten Facebook helpen advertentie-uitgaven weg te kapen bij traditionele advertentiediensten als Google AdWords en AdSense.
Facebook gaat vanaf 2012 geleidelijk gesponsorde verhalen en "sociale advertenties" tonen in zijn algemene nieuwslijst.
De advertenties worden gemarkeerd als gesponsord en een limiet moet ervoor zorgen dat gebruikers maximaal één gesponsord bericht per dag zien. Ook zul je enkel berichten zien over vrienden, of pagina’s die je al leuk vindt. Het zal bovendien niet mogelijk zijn om uit te schrijven voor de gesponsorde advertenties, al kun je wel op de kleine x klikken in individuele berichten.
De advertenties duiken niet meteen op in de mobiele versie van de nieuwsfeed, al speelt Facebook wel met het idee.
De screenshot hierboven toont hoe de berichten eruit zullen zien. De mogelijkheid om gepromote berichten weer te geven tussen organisch gegenereerde berichten in de populaire en verslavende nieuwsfeed moet zowat de Heilige Graal zijn voor adverteerders. Terwijl gebruikers aandachtig statusupdates en foto’s van hun vrienden bekijken, consumeren ze tegelijk advertenties.
De advertenties lijken erg sterk op ‘gewone’ berichten. Het enige wat hen verraadt is de opmerking in de rechterbenedenhoek van het bericht – de laatste plek waar je oog terechtkomt. Dat wil zeggen dat gebruikers waarschijnlijk niet eens het verschil zullen zien tot ze de tekst van de advertenties hebben gelezen.
Protest en verontwaardiging
Sommige gebruikers zullen erg verontwaardigd zijn over de aanwezigheid van reclame in hun nieuwslijst en over het feit dat hun berichten gebruikt worden voor geldgewin. Anderen zeggen dan weer dat Facebook zijn gebruikers een geweldige dienst gratis aanbiedt, en dat het bijgevolg reclame kan plaatsen waar het wil.
Het zou bijvoorbeeld veel interessanter zijn wanneer je gesponsorde berichten te zien krijgt die je informeren over de activiteiten van je vrienden. Dat is veel relevanter voor een individuele gebruiker dan traditionele reclame, die geregeld nergens over gaat.
De dagelijkse limiet speelt echter een cruciale rol in de kwalitatieve gebruikerservaring. Wanneer er te veel berichten verschijnen, kan de nieuwslijst ontaarden in een reclamebord, waardoor gebruikers niet meteen geneigd zijn om Facebook nog te bezoeken.
Eerdere testen
In 2006 deed Facebook een test met betalende adverteerders, zodat zij gesponsorde berichten in de nieuwslijst konden tonen. Facebook stopte met het programma in 2008, toen het besloot dat reclamemakers niet zouden mogen betalen om informatie in de nieuwslijst te zetten, tenzij het daar op natuurlijke wijze verscheen.
Jarenlang werden alle advertenties verbannen naar een kleine zijbalk aan de rechterkant van het scherm. In januari 2011 lanceerde Facebook echter Sponsored Stories. Het biedt adverteerders de mogelijkheid te betalen om interacties tussen Facebookgebruikers om te zetten naar reclameberichten.
Die interacties bestaan onder andere uit het leuk vinden van een bepaalde pagina, een bericht ontvangen in je nieuwsfeed van een pagina die je al leuk vindt, jezelf inchecken op een openbare plek, informatie delen van een externe website of een applicatie gebruiken.
Deze herfst begonnen de eerste gesponsorde berichten op te duiken in de ticker. Gebruikers protesteerden niet actief tegen de updates die ze kregen over vrienden, versneden met reclame. Dat versterkte Facebooks vertrouwen dat het reclame kan weergeven in de nieuwslijst zonder de gebruikerservaring te verstoren. De advertenties tonen tenslotte alleen informatie die sowieso in de lijst zou kunnen verschijnen.
Vanaf januari, wanneer adverteerders ervoor gaan betalen, kunnen deze gesponsorde berichten in de nieuwslijst verschijnen naast de advertentiezijbalk. Doordat ze gemengd worden met sociale berichten vallen ze veel meer op, en zijn ze dus veel waardevoller voor een adverteerder.
Aangezien Facebook zo’n 400 miljoen dagelijkse gebruikers heeft, van wie de helft zich op het web bevindt, kan het sociale netwerk zijn advertentie-inventaris optrekken met 200 miljoen impressies.
Facebook heeft nog niet beslist of de reclamemakers kunnen kiezen waar het bericht in de lijst terechtkomt. Studies hebben aangetoond dat gesponsorde berichten in de zijbalk 46% meer aangeklikt worden dan traditionele advertenties, en vermoedelijk ligt die doorklikratio voor gesponsorde berichten in de nieuwslijst nog veel hoger.
Belangrijk moment voor onlinereclame
Als het sociale netwerk de protesten kan doorstaan van gebruikers die een advertentievrije nieuwslijst willen, is het erin geslaagd een opvallende inkomstenbron te vinden. De lancering van deze gesponsorde nieuwsberichten kan ook een groot moment zijn voor onlinereclame.
Dankzij prominente zichtbaarheid op een van de meest bezochte websites ter wereld, kunnen gesponsorde berichten Facebook helpen advertentie-uitgaven weg te kapen bij traditionele advertentiediensten als Google AdWords en AdSense.