Test

Dit is een popup

Tweet jezelf een nieuwe baan

Twitter is niet alleen een uitstekende manier om op de hoogte te blijven, het kan je ook helpen om nieuwe carrièrewendingen of zakelijke opdrachten mee te realiseren. ‘Twitter werkt’ van de Nederlandse Fiona Stoop probeert ook de niet-twitteraar hiervan te overtuigen.

Het lijkt een beetje vreemd: een papieren boek schrijven over een bij uitstek digitaal medium zoals Twitter. Maar onlogisch is het ook weer niet: de auteur richt zich immers expliciet naar wie nog niet vertrouwd is met de sociale media, en met name Twitter. En de kans is dus ook groter dat deze doelgroep een ‘ouderwets’ boek ter hand neemt.

Dat de Twitterleek de expliciete doelgroep vormt, wordt al snel duidelijk: het boek staat bol van de praktische tips en besteedt zelfs een volledig hoofdstuk aan het aanmaken van een Twitter-account, en het kennismaken met de Twitter-homepage.

Tweeps
Bijzonder nuttig voor deze doelgroep, maar deze aanpak bevat natuurlijk een risico: als Twitter kiest voor een grondig nieuwe interface, is de waarde van dit boek meteen grondig gedaald. Maar waardeloos zal het boek niet meteen worden, want het bevat ook enkele nuttige tips voor beginnende tweeps, zoals de auteur de Twittergebruikers graag noemt.

Ze wijst bijvoorbeeld op het belang van een goede gebruikersnaam: naam en voornaam liggen natuurlijk voor de hand, maar je kunt ook opteren voor een gebruikersnaam die exact weergeeft waar je mee bezig bent. “Mijn gebruikersnaam is werkcoach”, geeft Stoop als voorbeeld. “Toen een groot maandblad zocht op de term werkcoach omdat ze een artikel wilden schrijven over solliciteren, kwam ik als eerste naar boven.”

Wat niet doen?
Wat je ook kiest, ga niet voor namen als @sexylexie of @babybarb als je hoopt ooit werk te vinden via Twitter, waarschuwt de auteur verder nog. Want dat blijft het uitgangspunt van het boek: hoe Twitter je kan helpen om een nieuwe baan te vinden of aan nieuwe opdrachten te komen als je zelfstandige bent.

Stoop beschrijft de vijf stadia om werk te vinden via Twitter, en illustreert met een aantal voorbeelden dat dit sociaal netwerk wel degelijk je carrière kan vooruithelpen.

En als je geen baan of opdrachten vindt via Twitter? Dan zijn er twee mogelijkheden, aldus Stoop: ofwel heb je te weinig gewerkt of niet genoeg nagedacht over hoe je je profileert op dit medium, ofwel ben je gewoon te ongeduldig: het zorgvuldig bouwen aan een netwerk dat zaken oplevert, kan makkelijk enkele maanden duren. Je bent gewaarschuwd.

De vijf stadia om werk te vinden

  • 1. Een profiel hebben. Ook al wil je in het begin alleen andermans tweets lezen, toch moet je er al voor zorgen dat je profiel (bio, foto enzovoort) reflecteert wat je over jezelf wil vertellen. Zeker in dit stadium kan een duidelijke vermelding van contactgegevens het verschil maken.
  • 2. Gericht twitteren. Door een juiste (en regelmatig ververste) selectie van hyperlinks, retweets, eigen opinies, en nieuwtjes, bind je een publiek aan je dat specifiek in je vakgebied en activiteiten geïnteresseerd is. Ook persoonlijke tweets zijn soms nuttig: ze bezorgen je een menselijker profiel, zolang je niet vervalt in inhoudloos gekwetter.
    3. Zoeken. Hier ga je op zoek naar personen of organisaties die je interessant vindt en wil volgen, en die je hopelijk ook terugvolgen. Je kunt voor inspiratie terecht bij het netwerk van collega’s of concurrenten, of in de fameuze wekelijkse #FF (Follow Friday) aanbevelingen.
  • 4. Interactie. Hier begint de meerwaarde – en de fun – van Twitter pas echt, aldus Fiona Stoop. Door anderen te helpen maar ook door om hulp te vragen (#durftevragen) zorg je zelf al voor toegevoegde waarde aan je netwerk. Een waarde die ook jouw contacten aanvoelen, wat vroeg of laat tot concrete kansen kan leiden.
  • 5. Optimale betrokkenheid. In dit stadium ga jeeen echte band opbouwen met je volgers en gevolgden. Vaak resulteert dit ook in samenwerking, online én offline, met je netwerk. Niet alleen voor nieuwe banen of opdrachten trouwens: in 2010 is er zelfs een heuse ‘twedding’ geweest, een bruiloft die volledig tot stand is gekomen via Twittercontacten. En ja, ook het aanzoek werd via Twitter gedaan.

 

Twitter is niet alleen een uitstekende manier om op de hoogte te blijven, het kan je ook helpen om nieuwe carrièrewendingen of zakelijke opdrachten mee te realiseren. ‘Twitter werkt’ van de Nederlandse Fiona Stoop probeert ook de niet-twitteraar hiervan te overtuigen.

Het lijkt een beetje vreemd: een papieren boek schrijven over een bij uitstek digitaal medium zoals Twitter. Maar onlogisch is het ook weer niet: de auteur richt zich immers expliciet naar wie nog niet vertrouwd is met de sociale media, en met name Twitter. En de kans is dus ook groter dat deze doelgroep een ‘ouderwets’ boek ter hand neemt.

Dat de Twitterleek de expliciete doelgroep vormt, wordt al snel duidelijk: het boek staat bol van de praktische tips en besteedt zelfs een volledig hoofdstuk aan het aanmaken van een Twitter-account, en het kennismaken met de Twitter-homepage.

Tweeps
Bijzonder nuttig voor deze doelgroep, maar deze aanpak bevat natuurlijk een risico: als Twitter kiest voor een grondig nieuwe interface, is de waarde van dit boek meteen grondig gedaald. Maar waardeloos zal het boek niet meteen worden, want het bevat ook enkele nuttige tips voor beginnende tweeps, zoals de auteur de Twittergebruikers graag noemt.

Ze wijst bijvoorbeeld op het belang van een goede gebruikersnaam: naam en voornaam liggen natuurlijk voor de hand, maar je kunt ook opteren voor een gebruikersnaam die exact weergeeft waar je mee bezig bent. “Mijn gebruikersnaam is werkcoach”, geeft Stoop als voorbeeld. “Toen een groot maandblad zocht op de term werkcoach omdat ze een artikel wilden schrijven over solliciteren, kwam ik als eerste naar boven.”

Wat niet doen?
Wat je ook kiest, ga niet voor namen als @sexylexie of @babybarb als je hoopt ooit werk te vinden via Twitter, waarschuwt de auteur verder nog. Want dat blijft het uitgangspunt van het boek: hoe Twitter je kan helpen om een nieuwe baan te vinden of aan nieuwe opdrachten te komen als je zelfstandige bent.

Stoop beschrijft de vijf stadia om werk te vinden via Twitter, en illustreert met een aantal voorbeelden dat dit sociaal netwerk wel degelijk je carrière kan vooruithelpen.

En als je geen baan of opdrachten vindt via Twitter? Dan zijn er twee mogelijkheden, aldus Stoop: ofwel heb je te weinig gewerkt of niet genoeg nagedacht over hoe je je profileert op dit medium, ofwel ben je gewoon te ongeduldig: het zorgvuldig bouwen aan een netwerk dat zaken oplevert, kan makkelijk enkele maanden duren. Je bent gewaarschuwd.

De vijf stadia om werk te vinden

  • 1. Een profiel hebben. Ook al wil je in het begin alleen andermans tweets lezen, toch moet je er al voor zorgen dat je profiel (bio, foto enzovoort) reflecteert wat je over jezelf wil vertellen. Zeker in dit stadium kan een duidelijke vermelding van contactgegevens het verschil maken.
  • 2. Gericht twitteren. Door een juiste (en regelmatig ververste) selectie van hyperlinks, retweets, eigen opinies, en nieuwtjes, bind je een publiek aan je dat specifiek in je vakgebied en activiteiten geïnteresseerd is. Ook persoonlijke tweets zijn soms nuttig: ze bezorgen je een menselijker profiel, zolang je niet vervalt in inhoudloos gekwetter.
    3. Zoeken. Hier ga je op zoek naar personen of organisaties die je interessant vindt en wil volgen, en die je hopelijk ook terugvolgen. Je kunt voor inspiratie terecht bij het netwerk van collega’s of concurrenten, of in de fameuze wekelijkse #FF (Follow Friday) aanbevelingen.
  • 4. Interactie. Hier begint de meerwaarde – en de fun – van Twitter pas echt, aldus Fiona Stoop. Door anderen te helpen maar ook door om hulp te vragen (#durftevragen) zorg je zelf al voor toegevoegde waarde aan je netwerk. Een waarde die ook jouw contacten aanvoelen, wat vroeg of laat tot concrete kansen kan leiden.
  • 5. Optimale betrokkenheid. In dit stadium ga jeeen echte band opbouwen met je volgers en gevolgden. Vaak resulteert dit ook in samenwerking, online én offline, met je netwerk. Niet alleen voor nieuwe banen of opdrachten trouwens: in 2010 is er zelfs een heuse ‘twedding’ geweest, een bruiloft die volledig tot stand is gekomen via Twittercontacten. En ja, ook het aanzoek werd via Twitter gedaan.

 

baaninternetnieuwstweetwerk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!