Test

Dit is een popup

Nederland koopt massaal tablets in 2012

Ondanks de financiële crisis geeft 82 procent van de Nederlandse huishoudens aan in 2012 interesse te hebben in de aanschaf van een tablet. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO naar de Nederlandse tabletmarkt, uitgevoerd in opdracht van BelCompany.

De iPad van Apple heeft nu nog het grootste marktaandeel. Van de Nederlandse huishoudens zonder tablet geeft echter 59 procent aan een voorkeur te hebben voor een andere tablet. Hun voorkeur gaat uit naar Windows of Android.

Prijs speelt in dit keuzeproces een belangrijke rol; gemiddeld wil een Nederlands huishouden zonder tablet hier niet meer dan 300 euro aan uitgeven. Slechts 15 procent van deze huishoudens heeft een voorkeur voor iOS van Apple.

[related_article id=”158256″]

Paul Vreeburg, algemeen directeur BelCompany: “2012 wordt een spannend jaar voor de tabletmarkt. Een groot gedeelte van de Nederlanders heeft nog geen tablet en de financiële crisis weerhoudt ze niet om na te denken over de aanschaf. De keuzecriteria gaan verschuiven, de tablet wordt populair onder de massa en Apple krijgt nu ook van andere spelers dan Samsung echt concurrentie.”

Grote kans voor Windows
In 2011 betraden veel nieuwe spelers de tabletmarkt, waarvan Samsung echt succes wist te boeken. Apple profiteert echter nog steeds van de zogenaamde first-mover-voorsprong. Van de 8 procent Nederlanders die al een tablet heeft, bezit 81 procent een iPad.

De massa die nog geen tablet bezit maar daar wel in 2012 interesse in heeft (82 procent), heeft echter een voorkeur op basis van het besturingssysteem en prijs. Paul Vreeburg: “De massa gaat kiezen voor tablets met besturingssystemen waar ze bekend mee zijn. Android en Windows zijn de grote favorieten. Er zijn echter nog niet veel tablets met Windows, dus daar zit potentie.”

“Ook is prijs een belangrijke factor voor de consument. Terwijl nu nog de meeste verkocht tablets boven de 300 euro kosten, wil de consument niet meer dan 300 euro besteden. Dit biedt kansen voor concurrenten van Apple. Ondanks de financiële crisis wordt 2012 het jaar waarin de tabletmarkt explodeert door massa-acceptatie”.

Tablet is aanvulling
Het onderzoek, uitgevoerd onder 514 Nederlandse huishoudens, geeft daarnaast aan dat het gebruik van sociale media met 36 procent stijgt als gevolg van de aanschaf van een tablet. Eenmaal in het bezit, is het dan ook al snel het populairste apparaat voor het gebruik van sociale media.

De tablet wordt aangeschaft als aanvulling op de aanwezige apparaten (laptop en smartphone) en wordt intensief gebruikt door het hele huishouden. Mannen gebruiken de tablet voornamelijk om te werken, terwijl vrouwen het vaker gebruiken voor sociale media. Volwassenen internetten bijna dagelijks op de tablet, terwijl onder kinderen het gamen erg populair is.

Ondanks de financiële crisis geeft 82 procent van de Nederlandse huishoudens aan in 2012 interesse te hebben in de aanschaf van een tablet. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO naar de Nederlandse tabletmarkt, uitgevoerd in opdracht van BelCompany.

De iPad van Apple heeft nu nog het grootste marktaandeel. Van de Nederlandse huishoudens zonder tablet geeft echter 59 procent aan een voorkeur te hebben voor een andere tablet. Hun voorkeur gaat uit naar Windows of Android.

Prijs speelt in dit keuzeproces een belangrijke rol; gemiddeld wil een Nederlands huishouden zonder tablet hier niet meer dan 300 euro aan uitgeven. Slechts 15 procent van deze huishoudens heeft een voorkeur voor iOS van Apple.

[related_article id=”158256″]

Paul Vreeburg, algemeen directeur BelCompany: “2012 wordt een spannend jaar voor de tabletmarkt. Een groot gedeelte van de Nederlanders heeft nog geen tablet en de financiële crisis weerhoudt ze niet om na te denken over de aanschaf. De keuzecriteria gaan verschuiven, de tablet wordt populair onder de massa en Apple krijgt nu ook van andere spelers dan Samsung echt concurrentie.”

Grote kans voor Windows
In 2011 betraden veel nieuwe spelers de tabletmarkt, waarvan Samsung echt succes wist te boeken. Apple profiteert echter nog steeds van de zogenaamde first-mover-voorsprong. Van de 8 procent Nederlanders die al een tablet heeft, bezit 81 procent een iPad.

De massa die nog geen tablet bezit maar daar wel in 2012 interesse in heeft (82 procent), heeft echter een voorkeur op basis van het besturingssysteem en prijs. Paul Vreeburg: “De massa gaat kiezen voor tablets met besturingssystemen waar ze bekend mee zijn. Android en Windows zijn de grote favorieten. Er zijn echter nog niet veel tablets met Windows, dus daar zit potentie.”

“Ook is prijs een belangrijke factor voor de consument. Terwijl nu nog de meeste verkocht tablets boven de 300 euro kosten, wil de consument niet meer dan 300 euro besteden. Dit biedt kansen voor concurrenten van Apple. Ondanks de financiële crisis wordt 2012 het jaar waarin de tabletmarkt explodeert door massa-acceptatie”.

Tablet is aanvulling
Het onderzoek, uitgevoerd onder 514 Nederlandse huishoudens, geeft daarnaast aan dat het gebruik van sociale media met 36 procent stijgt als gevolg van de aanschaf van een tablet. Eenmaal in het bezit, is het dan ook al snel het populairste apparaat voor het gebruik van sociale media.

De tablet wordt aangeschaft als aanvulling op de aanwezige apparaten (laptop en smartphone) en wordt intensief gebruikt door het hele huishouden. Mannen gebruiken de tablet voornamelijk om te werken, terwijl vrouwen het vaker gebruiken voor sociale media. Volwassenen internetten bijna dagelijks op de tablet, terwijl onder kinderen het gamen erg populair is.

aankoopapplebelcompanycreeburghardwaremarktnederlandnieuwssamsungtablettns nipo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!