Lijvig Europees klachtendossier tegen Google
De Europese Commissie heeft vierhonderd pagina"s aan bezwaren klaar tegen Google. Ze is niet blij met de manier waarop het bedrijf zijn marktdominantie misbruikt.
Het rapport is niet openbaar gemaakt, maar bronnen van de Financial Times zeggen dat er ruim vierhonderd pagina’s nodig zijn om de complexiteit en het aantal klachten te omschrijven. Google zelf geeft voorlopig geen commentaar.
Klachten van concurrenten
De Commissie begon een jaar geleden te onderzoeken of Google zijn machtspositie in de zoekmarkt misbruikt. Dat deed ze na klachten van concurrenten zoals Foundem, eJustice en Ciao. Ze beweerden daarbij dat Google op oneerlijke wijze zijn zoekalgoritmes manipuleert om te voorkomen dat concurrerende diensten hoog in de zoekresultaten eindigen, ten voordele van Googles eigen diensten.
[related_article id=”158901″]
Tegelijk onderzoekt Europa de bewering dat Google concurrenten lagere kwaliteitsscores geeft. Wanneer twee adverteerders op dezelfde sleutelwoorden adverteren, moet degene met de lagere score meer betalen om even hoog te eindigen in de rangschikking.
Google mag reageren
De Financial Times schrijft dat Google normaal gezien twee maanden de tijd heeft om te antwoorden op de bezwaren. Al zal dit in praktijk langer zijn, gezien de omvang van de bevindingen.
Google-topman Eric Schmidt brengt volgende week een bezoek aan eurocommissaris voor Mededinging Jaquin Almunia. Maar die gesprekken zullen hoogstwaarschijnlijk over Googles overname van Motorola Mobility gaan. Hierover zou begin januari al een uitspraak moeten komen.
De Europese Commissie heeft vierhonderd pagina"s aan bezwaren klaar tegen Google. Ze is niet blij met de manier waarop het bedrijf zijn marktdominantie misbruikt.
Het rapport is niet openbaar gemaakt, maar bronnen van de Financial Times zeggen dat er ruim vierhonderd pagina’s nodig zijn om de complexiteit en het aantal klachten te omschrijven. Google zelf geeft voorlopig geen commentaar.
Klachten van concurrenten
De Commissie begon een jaar geleden te onderzoeken of Google zijn machtspositie in de zoekmarkt misbruikt. Dat deed ze na klachten van concurrenten zoals Foundem, eJustice en Ciao. Ze beweerden daarbij dat Google op oneerlijke wijze zijn zoekalgoritmes manipuleert om te voorkomen dat concurrerende diensten hoog in de zoekresultaten eindigen, ten voordele van Googles eigen diensten.
[related_article id=”158901″]
Tegelijk onderzoekt Europa de bewering dat Google concurrenten lagere kwaliteitsscores geeft. Wanneer twee adverteerders op dezelfde sleutelwoorden adverteren, moet degene met de lagere score meer betalen om even hoog te eindigen in de rangschikking.
Google mag reageren
De Financial Times schrijft dat Google normaal gezien twee maanden de tijd heeft om te antwoorden op de bezwaren. Al zal dit in praktijk langer zijn, gezien de omvang van de bevindingen.
Google-topman Eric Schmidt brengt volgende week een bezoek aan eurocommissaris voor Mededinging Jaquin Almunia. Maar die gesprekken zullen hoogstwaarschijnlijk over Googles overname van Motorola Mobility gaan. Hierover zou begin januari al een uitspraak moeten komen.