Overheid kan geld verdienen met digitalisering
Wat de overheid met digitalisering kan verdienen, is niet mis. Volgens Bas van der Veldt, CEO van Afas, kan de Belgische overheid hier een voorbeeld aan nemen.
“De volledige digitalisering van bedrijfsprocessen is niet iets wat zich tot het bedrijfsleven hoeft te beperken", zegt Bas van der Veldt. "Mijn heel voorzichtige inschatting is dat overheden met een slimme en vooral doordachte digitalisering het aantal ambtenaren met factor acht kunnen reduceren. Nu overal in Europa de broekriem moet worden aangehaald, is dat het overwegen waard.”
Eén onderdeel
Robert Koelman, de Belgische directeur van Afas, benadrukt daarbij dat digitalisering van papieren informatiestromen slechts één onderdeel is van een succesvol beleid op dit gebied. “Financiële administraties worden te veel gezien als een bedrijfsmiddel dat los staat van andere bedrijfsprocessen. Investeringen in administratieve digitalisering worden dan niet goed benut”, vindt hij.
Maar wanneer die administratie geïntegreerd wordt met zaken als CRM-systemen (customer relationship management of klantenrelatiebeheer), ontstaat volgens hem een veel krachtiger geheel. “In de contacten met de klant heeft een medewerker dan ook direct inzicht in de financiële relatie, wat de tevredenheid van de klant enorm bevordert.”
Ook andere leveranciers als Sage benadrukken de integratie met andere toepassingen zoals CRM. “Zo’n oplossing helpt kmo’s om beter de verwachtingen van hun klanten te begrijpen en er snel op te reageren”, vertelt Gilberte Vereeken van Sage.
“Efficiënte CRM-software is meer dan ooit onmisbaar, aangezien klanten vandaag overspoeld worden met keuzemogelijkheden. Ze wordt aan alle kanten het hof gemaakt, maar ze zijn niet meer afhankelijk van hun leveranciers.”
Klant of geliefde?
Naar aanleiding van Valentijnsdag besteedde Sage hier aandacht aan onder het motto ‘Klant of geliefde? Beiden verdienen permanent aandacht!’ “Want wat voor de liefde geldt, telt ook voor een onderneming en haar klanten.
De eerste deal is het resultaat van ‘liefde op het eerste gezicht’, maar een onderneming moet elke dag werken aan het bestendigen van deze relatie. "Zoniet, is een ‘gebroken hart’ slechts een kwestie van tijd”, klinkt het.
Wat de overheid met digitalisering kan verdienen, is niet mis. Volgens Bas van der Veldt, CEO van Afas, kan de Belgische overheid hier een voorbeeld aan nemen.
“De volledige digitalisering van bedrijfsprocessen is niet iets wat zich tot het bedrijfsleven hoeft te beperken", zegt Bas van der Veldt. "Mijn heel voorzichtige inschatting is dat overheden met een slimme en vooral doordachte digitalisering het aantal ambtenaren met factor acht kunnen reduceren. Nu overal in Europa de broekriem moet worden aangehaald, is dat het overwegen waard.”
Eén onderdeel
Robert Koelman, de Belgische directeur van Afas, benadrukt daarbij dat digitalisering van papieren informatiestromen slechts één onderdeel is van een succesvol beleid op dit gebied. “Financiële administraties worden te veel gezien als een bedrijfsmiddel dat los staat van andere bedrijfsprocessen. Investeringen in administratieve digitalisering worden dan niet goed benut”, vindt hij.
Maar wanneer die administratie geïntegreerd wordt met zaken als CRM-systemen (customer relationship management of klantenrelatiebeheer), ontstaat volgens hem een veel krachtiger geheel. “In de contacten met de klant heeft een medewerker dan ook direct inzicht in de financiële relatie, wat de tevredenheid van de klant enorm bevordert.”
Ook andere leveranciers als Sage benadrukken de integratie met andere toepassingen zoals CRM. “Zo’n oplossing helpt kmo’s om beter de verwachtingen van hun klanten te begrijpen en er snel op te reageren”, vertelt Gilberte Vereeken van Sage.
“Efficiënte CRM-software is meer dan ooit onmisbaar, aangezien klanten vandaag overspoeld worden met keuzemogelijkheden. Ze wordt aan alle kanten het hof gemaakt, maar ze zijn niet meer afhankelijk van hun leveranciers.”
Klant of geliefde?
Naar aanleiding van Valentijnsdag besteedde Sage hier aandacht aan onder het motto ‘Klant of geliefde? Beiden verdienen permanent aandacht!’ “Want wat voor de liefde geldt, telt ook voor een onderneming en haar klanten.
De eerste deal is het resultaat van ‘liefde op het eerste gezicht’, maar een onderneming moet elke dag werken aan het bestendigen van deze relatie. "Zoniet, is een ‘gebroken hart’ slechts een kwestie van tijd”, klinkt het.