Test

Dit is een popup

Nieuws

Mechelse politie praat met burger via Twitter

De Mechelse korpschef zat maandagavond met de verantwoordelijken van alle secties binnen de politie aan de computer. Ze beantwoordden vragen van burgers via Twitter.

Begin dit jaar deed minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) een oproep aan alle Belgische politiediensten om meer gebruik te maken van de moderne sociale media zoals Facebook en Twitter, en via die weg in dialoog te treden met de bevolking. Meer en meer politiediensten maken intussen van die media gebruik.

De Mechelse politie zit al een hele poos op Facebook en sinds 22 mei ook op Twitter. “Momenteel zijn er al bijna 1.400 volgers op Twitter en natuurlijk versturen wij dagelijks tweets”, zegt Maurice Dommicent van de Mechelse politie.

Spreekuur
Gisteravond ging de Mechelse politie nog een stapje verder en hield zij een eerste Twitter-spreekuur. En daarmee is het wellicht het eerste Belgische korps dat zo"n spreekuur houdt. “Tijdens dat uurtje krijgen de mensen de mogelijkheid om korte vragen te stellen over de politiewerking, veiligheid, verkeer, overlast en ga zo maar door”, zegt Dommicent.

“Wanneer we merken dat het onderwerp te uitgebreid of te privé is, gaan we de persoon aanraden om langs te komen op het commissariaat. Maar mensen die bijvoorbeeld overlast willen aankaarten of vinden dat er te snel wordt gereden in hun straat, kunnen dat via Twitter melden.”

De korpschef maar ook de verantwoordelijken van alle secties binnen de politie zaten gisteravond achter de computer om een antwoord te bieden op alle vragen. Er liepen vragen binnen over zowat alle mogelijke onderwerpen. Zo vroeg een twitteraar of het niet mogelijk was om tijdens de spitsuren een politieman te laten postvatten aan de parking van het station, omdat het daar niet altijd vlot loopt. Of werden er extra controles gevraagd voor de foutparkeerders in de Grote Nieuwedijkstraat.

Maar ook vragen zoals de functie van de camera"s op de R6 kwamen ter sprake. “De belangrijkste vragen gingen over de handhaving van de verkeersveiligheid, het verkeerstechnische, de overlastproblematiek en problemen met het openbaar domein.”

Het volgende spreekuur is gepland op 19 december. “Maar ook buiten dit spreekuurtje kunnen mensen hun vragen twitteren. Ze zullen binnen de 24 uur een antwoord krijgen”, besluit Dommicent.

De Mechelse korpschef zat maandagavond met de verantwoordelijken van alle secties binnen de politie aan de computer. Ze beantwoordden vragen van burgers via Twitter.

Begin dit jaar deed minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) een oproep aan alle Belgische politiediensten om meer gebruik te maken van de moderne sociale media zoals Facebook en Twitter, en via die weg in dialoog te treden met de bevolking. Meer en meer politiediensten maken intussen van die media gebruik.

De Mechelse politie zit al een hele poos op Facebook en sinds 22 mei ook op Twitter. “Momenteel zijn er al bijna 1.400 volgers op Twitter en natuurlijk versturen wij dagelijks tweets”, zegt Maurice Dommicent van de Mechelse politie.

Spreekuur
Gisteravond ging de Mechelse politie nog een stapje verder en hield zij een eerste Twitter-spreekuur. En daarmee is het wellicht het eerste Belgische korps dat zo"n spreekuur houdt. “Tijdens dat uurtje krijgen de mensen de mogelijkheid om korte vragen te stellen over de politiewerking, veiligheid, verkeer, overlast en ga zo maar door”, zegt Dommicent.

“Wanneer we merken dat het onderwerp te uitgebreid of te privé is, gaan we de persoon aanraden om langs te komen op het commissariaat. Maar mensen die bijvoorbeeld overlast willen aankaarten of vinden dat er te snel wordt gereden in hun straat, kunnen dat via Twitter melden.”

De korpschef maar ook de verantwoordelijken van alle secties binnen de politie zaten gisteravond achter de computer om een antwoord te bieden op alle vragen. Er liepen vragen binnen over zowat alle mogelijke onderwerpen. Zo vroeg een twitteraar of het niet mogelijk was om tijdens de spitsuren een politieman te laten postvatten aan de parking van het station, omdat het daar niet altijd vlot loopt. Of werden er extra controles gevraagd voor de foutparkeerders in de Grote Nieuwedijkstraat.

Maar ook vragen zoals de functie van de camera"s op de R6 kwamen ter sprake. “De belangrijkste vragen gingen over de handhaving van de verkeersveiligheid, het verkeerstechnische, de overlastproblematiek en problemen met het openbaar domein.”

Het volgende spreekuur is gepland op 19 december. “Maar ook buiten dit spreekuurtje kunnen mensen hun vragen twitteren. Ze zullen binnen de 24 uur een antwoord krijgen”, besluit Dommicent.

burgercommunicatieinternetnieuwsoverheidpolitie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!