677 Belgische apps in Windows Phone Marketplace
Het worden belangrijke maanden voor Microsoft. Op dit moment liggen immers de eerste smartphones met Windows Phone 7.5 in de winkelrekken.
Belgische en Nederlandse kopers moesten het bij de lancering van Windows Phone 7 een jaar geleden nog doen met een zogenaamde soft launch. Met slechts een handvol toestellen, samen met het feit dat Windows Phone toen nog geen Nederlandstalige interface had, wist Microsoft in ons land weinig ophef te maken. Elders ook niet, overigens.
Een jaar later is de situatie helemaal anders. Windows Phone versie 7.5 heeft wél een Nederlandstalige interface en Microsoft is duidelijk van plan om het product meer onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Bovendien scharen grote telecomspelers zoals HTC en vooral Nokia zich achter de reus uit Redmond.
[related_article id=”161563″]
HTC bijt de spits af met de Radar en de Titan, die op dit moment verkrijgbaar zijn. In het eerste kwartaal van 2012 volgt Nokia met de Lumia 800 en Lumia 710. Al kunnen Nederlanders deze toestellen nu al kopen.
Hoeveel apps?
Een belangrijke factor in de aanvaarding van Windows Phone zal het aantal beschikbare apps zijn. In een vraaggesprek laat Jeroen Van Hees, verantwoordelijke voor Windows Phone bij Microsoft België, verstaan dat van de in totaal 38.000 apps er zo’n 30.000 beschikbaar zijn in de Belgische afdeling van de Windows Phone Marketplace. Daarvan zijn er 677 ingediend vanuit België. De verwachting is dat dit aantal enorm gaat groeien, al geeft Van Hees daarover geen concrete cijfers.
In de Apple App Store voor iOS-apparaten zitten vandaag meer dan 425.000 apps, terwijl de Android Market al aan 300.000 zit. Beide bedrijven kunnen echter geen cijfers voorleggen over hoeveel daarvan afkomstig zijn van lokale ontwikkelaars.
Van Hees vindt dat niet het aantal apps, maar wel de relevantie en de kwaliteit ervan belangrijk zijn. Windows Phone 7 is bovendien veel minder app-centrisch dan de besturingssystemen van Apple en Google: veel functionaliteit zit immers ingebakken in het OS zelf. Zo mixt Windows Phone contactinformatie komende van verschillende bronnen, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, en presenteert het dit alles op een gecentraliseerde manier. Volgens Van Hees maakt Microsoft daarmee het verschil met de concurrentie.
Het worden belangrijke maanden voor Microsoft. Op dit moment liggen immers de eerste smartphones met Windows Phone 7.5 in de winkelrekken.
Belgische en Nederlandse kopers moesten het bij de lancering van Windows Phone 7 een jaar geleden nog doen met een zogenaamde soft launch. Met slechts een handvol toestellen, samen met het feit dat Windows Phone toen nog geen Nederlandstalige interface had, wist Microsoft in ons land weinig ophef te maken. Elders ook niet, overigens.
Een jaar later is de situatie helemaal anders. Windows Phone versie 7.5 heeft wél een Nederlandstalige interface en Microsoft is duidelijk van plan om het product meer onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Bovendien scharen grote telecomspelers zoals HTC en vooral Nokia zich achter de reus uit Redmond.
[related_article id=”161563″]
HTC bijt de spits af met de Radar en de Titan, die op dit moment verkrijgbaar zijn. In het eerste kwartaal van 2012 volgt Nokia met de Lumia 800 en Lumia 710. Al kunnen Nederlanders deze toestellen nu al kopen.
Hoeveel apps?
Een belangrijke factor in de aanvaarding van Windows Phone zal het aantal beschikbare apps zijn. In een vraaggesprek laat Jeroen Van Hees, verantwoordelijke voor Windows Phone bij Microsoft België, verstaan dat van de in totaal 38.000 apps er zo’n 30.000 beschikbaar zijn in de Belgische afdeling van de Windows Phone Marketplace. Daarvan zijn er 677 ingediend vanuit België. De verwachting is dat dit aantal enorm gaat groeien, al geeft Van Hees daarover geen concrete cijfers.
In de Apple App Store voor iOS-apparaten zitten vandaag meer dan 425.000 apps, terwijl de Android Market al aan 300.000 zit. Beide bedrijven kunnen echter geen cijfers voorleggen over hoeveel daarvan afkomstig zijn van lokale ontwikkelaars.
Van Hees vindt dat niet het aantal apps, maar wel de relevantie en de kwaliteit ervan belangrijk zijn. Windows Phone 7 is bovendien veel minder app-centrisch dan de besturingssystemen van Apple en Google: veel functionaliteit zit immers ingebakken in het OS zelf. Zo mixt Windows Phone contactinformatie komende van verschillende bronnen, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, en presenteert het dit alles op een gecentraliseerde manier. Volgens Van Hees maakt Microsoft daarmee het verschil met de concurrentie.