Adobe wijt mislukking Flash aan Apple
Adobe maakte vorige week bekend dat het stopt met Flash voor mobiele toestellen. Een productmanager noemt de afwijzing door Apple als een van de belangrijkste redenen.
“Gezien de fragmentatie op de mobiele markt en het feit dat een van de leidende platformen, Apple iOS, geen Flash in de browser wil toelaten op mobiele toestellen, ligt de Flash Player niet op schema om een bereik te halen zoals dat van Flash op de desktop.” Dat schrijft Mike Chambers, productmanager voor Adobe Flash, in een blog.
Chambers beschuldigt Apple nergens van, maar geeft wel aan dat de weigering van het bedrijf een cruciale rol heeft gespeeld. In het huidige ecosysteem is er naast Flash een variant op HTML 5 nodig. Maar omdat HTML 5 breed wordt ondersteund, vindt Adobe het nu logischer en beter om voor dat laatste te kiezen. Alleen voor ‘geavanceerde videocontent’ is het bedrijf van mening dat zijn eigen platform beter geschikt is.
[related_article id=”158256″]
Kost te veel moeite
Verder in zijn uitgebreide blogpost legt Chambers uit dat een Flash Player voor mobiele browsers veel meer energie vereist dan verwacht. Op computers kunnen ontwikkelaars terugvallen op duidelijk omlijnde API’s, aangeleverd door de browsers waarmee nauw wordt samengewerkt.
Op mobiel vlak ligt dat breder. Hier moeten worden samengewerkt met systeembouwers zoals Google en RIM, telefoonfabrikanten en de onderdelenfabrikanten van die telefoons. Die dingen ontwikkelen en testen was volgens Chambers meer werk dan eerst gedacht.
Adobe maakte vorige week bekend dat het stopt met Flash voor mobiele toestellen. Een productmanager noemt de afwijzing door Apple als een van de belangrijkste redenen.
“Gezien de fragmentatie op de mobiele markt en het feit dat een van de leidende platformen, Apple iOS, geen Flash in de browser wil toelaten op mobiele toestellen, ligt de Flash Player niet op schema om een bereik te halen zoals dat van Flash op de desktop.” Dat schrijft Mike Chambers, productmanager voor Adobe Flash, in een blog.
Chambers beschuldigt Apple nergens van, maar geeft wel aan dat de weigering van het bedrijf een cruciale rol heeft gespeeld. In het huidige ecosysteem is er naast Flash een variant op HTML 5 nodig. Maar omdat HTML 5 breed wordt ondersteund, vindt Adobe het nu logischer en beter om voor dat laatste te kiezen. Alleen voor ‘geavanceerde videocontent’ is het bedrijf van mening dat zijn eigen platform beter geschikt is.
[related_article id=”158256″]
Kost te veel moeite
Verder in zijn uitgebreide blogpost legt Chambers uit dat een Flash Player voor mobiele browsers veel meer energie vereist dan verwacht. Op computers kunnen ontwikkelaars terugvallen op duidelijk omlijnde API’s, aangeleverd door de browsers waarmee nauw wordt samengewerkt.
Op mobiel vlak ligt dat breder. Hier moeten worden samengewerkt met systeembouwers zoals Google en RIM, telefoonfabrikanten en de onderdelenfabrikanten van die telefoons. Die dingen ontwikkelen en testen was volgens Chambers meer werk dan eerst gedacht.