Test

Dit is een popup

Navteq houdt info De Lijn uit Google Maps

Een jaar na de aankondiging is het reisschema van De Lijn nog altijd niet te vinden op Google Maps. Technisch is alles klaar. Maar Navteq, de kaartenleverancier van de Vlaamse overheid, gooit roet in het eten.

Wie vandaag op Google Maps een route opzoekt, kan dat voor auto’s of voetgangers opvragen. Normaal moest daar begin 2011 een mogelijkheid bijkomen: routes van De Lijn zouden erin verwerkt worden, zoals vandaag binnen Brussel al mogelijk is voor de diensten van de MIVB.

Maar een jaar na de aankondiging is De Lijn nog niet te vinden op Google Maps. Bij de busmaatschappij krijgt onze redactie de bevestiging dat er nog steeds hard wordt gewerkt om de routes van De Lijn te integreren met de kaarten van Google. Maar waarom het zo lang duurt en wanneer dat zal gebeuren, kan men ons niet zeggen.

Mag niet van Navteq
Een recente parlementaire vraag van Jan Roegiers (SP.A) aan minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) geeft echter een een duidelijker verhaal. Daarin zegt de minister dat de juridische drempels van de baan zijn. Maar een technische drempel nog niet.

Die houdt in dat de reiswegen niet kunnen worden doorgegeven aan Google omdat Navteq, de kaartenleverancier van de Vlaamse overheid, expliciet verbiedt om routes gebaseerd op hun kaarten door te geven aan derde partijen zoals Google.

De kaarten zijn dus beschikbaar, maar mogen van Navteq niet worden doorgegeven. Wel zegt de minister dat er momenteel een alternatief systeem wordt uitgewerkt om de reiswegen in kwestie te genereren.

Dit jaar nog
Een concrete datum wordt er niet gegeven, maar in principe kan de integratie tussen De Lijn en Google Maps er dit jaar nog komen, zegt minister Crevits. Op voorwaarde dat het alternatieve systeem geen problemen oplevert

Update 21 november, 11.30 uur:
De woordvoerder van De Lijn zegt aan onze redactie dat het probleem draait om de kaartsegmenten. Omdat Google een andere kaartendienst dan die van Navteq gebruikt, kunnen de kaartsegmenten niet worden doorgegeven.

Zonder kaartsegmenten wordt een traject tussen twee punten weergegeven als een rechte lijn, die dus afwijkt van het stratenpatroon. Google en De Lijn werken aan een oplossing die momenteel in de eindfase zit.

Een jaar na de aankondiging is het reisschema van De Lijn nog altijd niet te vinden op Google Maps. Technisch is alles klaar. Maar Navteq, de kaartenleverancier van de Vlaamse overheid, gooit roet in het eten.

Wie vandaag op Google Maps een route opzoekt, kan dat voor auto’s of voetgangers opvragen. Normaal moest daar begin 2011 een mogelijkheid bijkomen: routes van De Lijn zouden erin verwerkt worden, zoals vandaag binnen Brussel al mogelijk is voor de diensten van de MIVB.

Maar een jaar na de aankondiging is De Lijn nog niet te vinden op Google Maps. Bij de busmaatschappij krijgt onze redactie de bevestiging dat er nog steeds hard wordt gewerkt om de routes van De Lijn te integreren met de kaarten van Google. Maar waarom het zo lang duurt en wanneer dat zal gebeuren, kan men ons niet zeggen.

Mag niet van Navteq
Een recente parlementaire vraag van Jan Roegiers (SP.A) aan minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) geeft echter een een duidelijker verhaal. Daarin zegt de minister dat de juridische drempels van de baan zijn. Maar een technische drempel nog niet.

Die houdt in dat de reiswegen niet kunnen worden doorgegeven aan Google omdat Navteq, de kaartenleverancier van de Vlaamse overheid, expliciet verbiedt om routes gebaseerd op hun kaarten door te geven aan derde partijen zoals Google.

De kaarten zijn dus beschikbaar, maar mogen van Navteq niet worden doorgegeven. Wel zegt de minister dat er momenteel een alternatief systeem wordt uitgewerkt om de reiswegen in kwestie te genereren.

Dit jaar nog
Een concrete datum wordt er niet gegeven, maar in principe kan de integratie tussen De Lijn en Google Maps er dit jaar nog komen, zegt minister Crevits. Op voorwaarde dat het alternatieve systeem geen problemen oplevert

Update 21 november, 11.30 uur:
De woordvoerder van De Lijn zegt aan onze redactie dat het probleem draait om de kaartsegmenten. Omdat Google een andere kaartendienst dan die van Navteq gebruikt, kunnen de kaartsegmenten niet worden doorgegeven.

Zonder kaartsegmenten wordt een traject tussen twee punten weergegeven als een rechte lijn, die dus afwijkt van het stratenpatroon. Google en De Lijn werken aan een oplossing die momenteel in de eindfase zit.

crevitsde lijngoogle mapskaartenmivbnavteqnieuwsopenbaar vervoeroverheidroegiersrouteplanner

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!