Test

Dit is een popup

Nokia gaat Apple en Google weinig pijn doen

Veel volk op de beurs Nokia World in Londen. Zenuwachtig volk ook. De reden hoef je niet ver te zoeken: deze dagen markeren een nieuw begin voor Nokia. En dat wordt ook zo ervaren door de werknemers van de telefoonmaker.

Eentje biecht zelfs op dat hij afgelopen nacht de slaap maar niet kon vatten. Misschien dat de zeer vroege prebriefing van topman Stephen Elop daar mee te maken had. Blijkbaar is een dergelijke, open communicatie naar het personeel toe niet vanzelfsprekend bij Nokia. Het doet de verwachtingen alleen maar stijgen.

Bij Nokia wijzen nu alle neuzen in dezelfde richting. Nu maar hopen dat de rest van de wereld die nieuwe richting aanvaardt. Het is dan ook erop of eronder voor Nokia, want een misstap kan het zich moeilijk veroorloven. Het heeft nu al een achterstand in te halen.

[related_article id=”161563″]

Verrassen doet Nokia alvast niet. Logisch ook, want de atoombom sloeg al in februari van dit jaar in met de aankondiging dat het ging overstappen naar Windows Phone. Bijna negen maanden later hoeven er alleen maar toestellen aangekondigd te worden. De specificaties en namen van de eerste Nokia-telefoons met Windows Phone lagen echter al grotendeels op straat nog voordat Nokia World begon. Die verrassing was dus al weg.

Het volgende miljard
Desondanks startte de keynote vanochtend met behoorlijk wat aandacht voor goedkope, Symbian-gebaseerde smartphones (lees: minder dan 100 euro) voor zogenaamde opkomende markten. Volgens Nokia ligt daar een enorm potentieel voor het grijpen, ook al omdat klanten daar vaak niet beschikken over vaste internetlijnen en een smartphone hun eerste internetervaring is. De ambitie is hier om een miljard klanten te bereiken.

Het zal de aandeelhouders van Nokia alvast als muziek in de oren klinken. En zo blijft Symbian nog een hele tijd voortleven.

Maar goed, waar iedereen op wachtte, gebeurde dan toch: de Lumia 800 en de goedkopere maar technisch bijna identieke Lumia 710 verschenen ten tonele. De hamvraag is echter hoe deze telefoons met Windows Phone 7.5 (WP7) zich gaan onderscheiden, wetende dat ook HTC en Samsung op hetzelfde platform zitten. En bovendien wetende dat Microsoft de regels bepaalt en het ecosysteem beheert. (Denk maar aan de verregaande integratie met Office 365, SkyDrive enzovoort.) Veel beweegruimte lijkt er niet te zijn voor Nokia.

Lumia 800
Nokia lost dat in de eerste plaats op met onderscheidende hardware. De Lumia 800 kan wedijveren met andere toptelefoons met zijn unieke behuizing en design, dat overigens bijna gelijk is aan dat van de Nokia N9 met MeeGo. Grote baas Elop noemt het zelfs de "eerste echte WP7-telefoon tot nu toe".

Dat kan wel zijn, maar meteen vallen mij een paar minpunten van dit toestel op. Jammer is alvast het relatief kleine scherm van de Lumia 800: een diagonaal van 3,7 inch is echt te krap voor een high-end telefoon. Vooral de verplichte knoppen voor Windows Phone onderaan zorgen ervoor dat de Lumia 800 een kleiner scherm heeft dan de Nokia N9.

Andere minpunten van de Lumia 800 zijn de vaste batterij, de afwezigheid van een SD-uitbreidingssleuf en een frontcamera. Microsoft mag dan Nokia veel geld betaald hebben, het blijft duidelijk zeggenschap houden over hoe de hardware eruit moet zien. Videochatten is met de Lumia 800 dus uitgesloten. Dat maakt dat deze toptelefoon van Nokia op een aantal vlakken moet onderdoen voor de iPhone 4S en de Galaxy S II. De Lumia 800 is dan weer wel iets goedkoper: adviesprijs 499 euro.

Unieke apps
Onderscheiden wil Nokia zich ook met software. Om te beginnen zal het als enige fabrikant volwaardige 3D-navigatie aanbieden op zijn Windows Phone-toestellen. Ook de eigen muziekdienst Nokia Music krijgt een WP7-app – met onder andere gratis streaming – en bovendien zullen er apps speciaal voor Nokia beschikbaar komen. Eén voorbeeld kregen we alvast te zien in de vorm van de ESPN Sports Hub-app, die je onder meer de mogelijkheid biedt om je favoriete voetbalploeg in een live tile in het hoofdmenu te zetten.

Het lijkt wel alsof Nokia vooral met software en accessoires – ik zag ook trendy hoofdtelefoons van Monster en vervangbare achterkanten bij de Lumia 710 – het verschil wil gaan maken. Of dat voldoende is om Nokia terug aan de top te krijgen, is nu moeilijk te zeggen. De concurrentie reageert alvast ietwat smalend op de Nokia-aankondiging en stelt dat Nokia vooral een mooie verpakking heeft gecreëerd.

Nieuwe richting
Zoals ik eerder al schreef, denk ik dat de combinatie van Nokiahardware en Windows Phone wel degelijk een hit kan worden. Nokia lijkt er ook alles aan te gaan doen om dat waar te maken. De zopas aangekondigde telefoons lijken echter net iets te weinig gewicht in de schaal te leggen om die twee andere grootmachten, Apple en Google, veel pijn te gaan doen.

Een goed uitgekiende marketingcampage, met een Nokia dat frisser en hipper dan ooit voor de dag komt, moet het tij doen keren. Zo’n campagne is het enige waarin Microsoft, althans in de Lage Landen, nooit heeft geïnvesteerd om zijn mobiele OS onder de aandacht te brengen. In die zin kun je stellen dat Nokia zich vandaag mooi voor de kar van Microsoft laat spannen.

En dat is slim, van beide, want Nokia blijft toch een merk dat een groter publiek kan aanspreken dan Microsoft. Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat opleveren. Nokia’s belangrijkste opdracht begint vandaag pas: klanten overtuigen van de nieuwe richting die het is ingeslagen.

 

Veel volk op de beurs Nokia World in Londen. Zenuwachtig volk ook. De reden hoef je niet ver te zoeken: deze dagen markeren een nieuw begin voor Nokia. En dat wordt ook zo ervaren door de werknemers van de telefoonmaker.

Eentje biecht zelfs op dat hij afgelopen nacht de slaap maar niet kon vatten. Misschien dat de zeer vroege prebriefing van topman Stephen Elop daar mee te maken had. Blijkbaar is een dergelijke, open communicatie naar het personeel toe niet vanzelfsprekend bij Nokia. Het doet de verwachtingen alleen maar stijgen.

Bij Nokia wijzen nu alle neuzen in dezelfde richting. Nu maar hopen dat de rest van de wereld die nieuwe richting aanvaardt. Het is dan ook erop of eronder voor Nokia, want een misstap kan het zich moeilijk veroorloven. Het heeft nu al een achterstand in te halen.

[related_article id=”161563″]

Verrassen doet Nokia alvast niet. Logisch ook, want de atoombom sloeg al in februari van dit jaar in met de aankondiging dat het ging overstappen naar Windows Phone. Bijna negen maanden later hoeven er alleen maar toestellen aangekondigd te worden. De specificaties en namen van de eerste Nokia-telefoons met Windows Phone lagen echter al grotendeels op straat nog voordat Nokia World begon. Die verrassing was dus al weg.

Het volgende miljard
Desondanks startte de keynote vanochtend met behoorlijk wat aandacht voor goedkope, Symbian-gebaseerde smartphones (lees: minder dan 100 euro) voor zogenaamde opkomende markten. Volgens Nokia ligt daar een enorm potentieel voor het grijpen, ook al omdat klanten daar vaak niet beschikken over vaste internetlijnen en een smartphone hun eerste internetervaring is. De ambitie is hier om een miljard klanten te bereiken.

Het zal de aandeelhouders van Nokia alvast als muziek in de oren klinken. En zo blijft Symbian nog een hele tijd voortleven.

Maar goed, waar iedereen op wachtte, gebeurde dan toch: de Lumia 800 en de goedkopere maar technisch bijna identieke Lumia 710 verschenen ten tonele. De hamvraag is echter hoe deze telefoons met Windows Phone 7.5 (WP7) zich gaan onderscheiden, wetende dat ook HTC en Samsung op hetzelfde platform zitten. En bovendien wetende dat Microsoft de regels bepaalt en het ecosysteem beheert. (Denk maar aan de verregaande integratie met Office 365, SkyDrive enzovoort.) Veel beweegruimte lijkt er niet te zijn voor Nokia.

Lumia 800
Nokia lost dat in de eerste plaats op met onderscheidende hardware. De Lumia 800 kan wedijveren met andere toptelefoons met zijn unieke behuizing en design, dat overigens bijna gelijk is aan dat van de Nokia N9 met MeeGo. Grote baas Elop noemt het zelfs de "eerste echte WP7-telefoon tot nu toe".

Dat kan wel zijn, maar meteen vallen mij een paar minpunten van dit toestel op. Jammer is alvast het relatief kleine scherm van de Lumia 800: een diagonaal van 3,7 inch is echt te krap voor een high-end telefoon. Vooral de verplichte knoppen voor Windows Phone onderaan zorgen ervoor dat de Lumia 800 een kleiner scherm heeft dan de Nokia N9.

Andere minpunten van de Lumia 800 zijn de vaste batterij, de afwezigheid van een SD-uitbreidingssleuf en een frontcamera. Microsoft mag dan Nokia veel geld betaald hebben, het blijft duidelijk zeggenschap houden over hoe de hardware eruit moet zien. Videochatten is met de Lumia 800 dus uitgesloten. Dat maakt dat deze toptelefoon van Nokia op een aantal vlakken moet onderdoen voor de iPhone 4S en de Galaxy S II. De Lumia 800 is dan weer wel iets goedkoper: adviesprijs 499 euro.

Unieke apps
Onderscheiden wil Nokia zich ook met software. Om te beginnen zal het als enige fabrikant volwaardige 3D-navigatie aanbieden op zijn Windows Phone-toestellen. Ook de eigen muziekdienst Nokia Music krijgt een WP7-app – met onder andere gratis streaming – en bovendien zullen er apps speciaal voor Nokia beschikbaar komen. Eén voorbeeld kregen we alvast te zien in de vorm van de ESPN Sports Hub-app, die je onder meer de mogelijkheid biedt om je favoriete voetbalploeg in een live tile in het hoofdmenu te zetten.

Het lijkt wel alsof Nokia vooral met software en accessoires – ik zag ook trendy hoofdtelefoons van Monster en vervangbare achterkanten bij de Lumia 710 – het verschil wil gaan maken. Of dat voldoende is om Nokia terug aan de top te krijgen, is nu moeilijk te zeggen. De concurrentie reageert alvast ietwat smalend op de Nokia-aankondiging en stelt dat Nokia vooral een mooie verpakking heeft gecreëerd.

Nieuwe richting
Zoals ik eerder al schreef, denk ik dat de combinatie van Nokiahardware en Windows Phone wel degelijk een hit kan worden. Nokia lijkt er ook alles aan te gaan doen om dat waar te maken. De zopas aangekondigde telefoons lijken echter net iets te weinig gewicht in de schaal te leggen om die twee andere grootmachten, Apple en Google, veel pijn te gaan doen.

Een goed uitgekiende marketingcampage, met een Nokia dat frisser en hipper dan ooit voor de dag komt, moet het tij doen keren. Zo’n campagne is het enige waarin Microsoft, althans in de Lage Landen, nooit heeft geïnvesteerd om zijn mobiele OS onder de aandacht te brengen. In die zin kun je stellen dat Nokia zich vandaag mooi voor de kar van Microsoft laat spannen.

En dat is slim, van beide, want Nokia blijft toch een merk dat een groter publiek kan aanspreken dan Microsoft. Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat opleveren. Nokia’s belangrijkste opdracht begint vandaag pas: klanten overtuigen van de nieuwe richting die het is ingeslagen.

 

ashaasha 200asha 201asha 300asha 303lumialumia 710lumia 800mobielnieuwsnokianokia world

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!