Nissan laadt elektrische auto’s op in tien minuten
Nissan brengt een nieuw laadsysteem uit voor zijn elektrische auto’s. Het kan de batterij opladen in tien minuten.
Een van de grootste obstakels om op elektrische auto’s over te schakelen is het lange, meestal ‘s nachts opladen van de batterij. Maar nu beweert Nissan een nieuwe laadmethode te hebben ontwikkeld waardoor de hele klus maar tien minuten duurt; niet veel langer dan een tripje naar de verontreinigingspomp.
Doorbraak
Volgens AFP werkt Nissan samen met de Japanse Kansai-universiteit en hebben ze samen een doorbraak in de herladingstechnologie ontwikkeld. Details zijn schaars – Nissan laat niets los – maar dit is wel bekend: “De doorbraak werd bereikt door de elektrode in de condensator te veranderen van koolstof naar wolfraamoxide en vanadiumoxide, om het vermogen te verhogen.”
Vermoedelijk ging hier iets mis met de vertaling – het gaat om de batterij, niet om de condensator.
De grootste moeilijkheid in het verlagen van de herlaadtijd is niet de herlader zelf of het vermogen dat in de batterijen kan worden gepompt, maar wel de broosheid van de batterijen zelf. De cellen kunnen doorgaans niet te veel stroom aan. Dus een nieuwe batterijtechnologie die om kan gaan met een hoge energiestroom zonder een vermindering is in theorie geschikt voor het supersnelle herladen.
Maar met deze schaarse details en het nieuws dat deze technologie mogelijk pas binnen een decennium haar weg naar de klant vindt, is dit geen magische pil voor de auto-industrie. Toch lijkt het een grote stap voorwaarts richting snel herladen. Het staat buiten kijf dat veel meer klanten gewonnen zijn voor een herlaadbeurt van tien minuten.
Nissan brengt een nieuw laadsysteem uit voor zijn elektrische auto’s. Het kan de batterij opladen in tien minuten.
Een van de grootste obstakels om op elektrische auto’s over te schakelen is het lange, meestal ‘s nachts opladen van de batterij. Maar nu beweert Nissan een nieuwe laadmethode te hebben ontwikkeld waardoor de hele klus maar tien minuten duurt; niet veel langer dan een tripje naar de verontreinigingspomp.
Doorbraak
Volgens AFP werkt Nissan samen met de Japanse Kansai-universiteit en hebben ze samen een doorbraak in de herladingstechnologie ontwikkeld. Details zijn schaars – Nissan laat niets los – maar dit is wel bekend: “De doorbraak werd bereikt door de elektrode in de condensator te veranderen van koolstof naar wolfraamoxide en vanadiumoxide, om het vermogen te verhogen.”
Vermoedelijk ging hier iets mis met de vertaling – het gaat om de batterij, niet om de condensator.
De grootste moeilijkheid in het verlagen van de herlaadtijd is niet de herlader zelf of het vermogen dat in de batterijen kan worden gepompt, maar wel de broosheid van de batterijen zelf. De cellen kunnen doorgaans niet te veel stroom aan. Dus een nieuwe batterijtechnologie die om kan gaan met een hoge energiestroom zonder een vermindering is in theorie geschikt voor het supersnelle herladen.
Maar met deze schaarse details en het nieuws dat deze technologie mogelijk pas binnen een decennium haar weg naar de klant vindt, is dit geen magische pil voor de auto-industrie. Toch lijkt het een grote stap voorwaarts richting snel herladen. Het staat buiten kijf dat veel meer klanten gewonnen zijn voor een herlaadbeurt van tien minuten.