Test

Dit is een popup

Turtelboom: Agenten moeten meer twitteren

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) wil dat politieagenten massaal aan het twitteren slaan. “Om meer voeling te krijgen met wat er leeft op de straat. Sociale media zijn een belangrijk infokanaal”, luidt het.

Elke agent een smartphone? “Ik zie daarin veel potentieel", zegt de minister. "De politie kan zo sneller informatie uitwisselen en efficiënter werken.”

Waarom moeten agenten op Twitter en Facebook?
“Sociale media zijn een belangrijk informatiekanaal. De overheid, ook de politie, moet daarin mee. Agenten die tussen de mensen staan en weten wat er leeft op straat, moeten met nieuwe communicatievormen vertrouwd zijn. Sociale media hebben een meerwaarde: ze zijn toegankelijk, transparant, gericht op interactie. Gebruikers ervan verspreiden informatie razendsnel, wat voor politiediensten ideaal is om bij een ramp aan crisiscommunicatie te doen. Het is essentieel dat agenten die nieuwe media in hun dagelijkse werking integreren. Een opsporingsbericht verspreid je niet enkel meer via een persbericht, tv of radio.”

[related_article id=”158578″]

Moeten politiekorpsen verplicht meedoen?
“Neen, we stimuleren korpsen met een handleiding. We tonen het belang aan van sociaalnetwerksites en schetsen een raamwerk, een kader waarin agenten via concrete initiatieven sociale media in hun manier van werken kunnen inpassen. Zo denken ze na of ze niet flexibeler kunnen werken. De tekst geeft ook richtlijnen voor agenten die virtueel actief zijn.”

Wat met de valkuilen? Stel dat een agent privégegevens op Twitter zet.
“Het spreekt voor zich dat de politie niet alles op Twitter kan gooien. We hanteren gedragsregels. Communiceren via sociale media kan alleen als dat wettelijk is toegestaan, met respect voor het geheim van het onderzoek, voor het beroepsgeheim en voor de privacy van de burger. Deontologie speelt ook mee. Agenten moeten hun gezond verstand gebruiken. In het echte leven is dat ook zo. Gaat een agent virtueel over de schreef, dan wordt hij op dezelfde manier op de vingers getikt als in het echte leven.”

Draagt de agent van de toekomst ook een smartphone in zijn holster?
“Ik ben ervan overtuigd dat smartphones veel vaker gebruikt gaan worden om informatie op te sporen en uit te wisselen. Een agent die een geseinde persoon meent te herkennen, maakt snel met zijn toestel een foto en weet meteen om wie het gaat. Zo kan de politie sneller informatie uitwisselen en efficiënter werken. Ik zie daarin veel groeipotentieel.”

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) wil dat politieagenten massaal aan het twitteren slaan. “Om meer voeling te krijgen met wat er leeft op de straat. Sociale media zijn een belangrijk infokanaal”, luidt het.

Elke agent een smartphone? “Ik zie daarin veel potentieel", zegt de minister. "De politie kan zo sneller informatie uitwisselen en efficiënter werken.”

Waarom moeten agenten op Twitter en Facebook?
“Sociale media zijn een belangrijk informatiekanaal. De overheid, ook de politie, moet daarin mee. Agenten die tussen de mensen staan en weten wat er leeft op straat, moeten met nieuwe communicatievormen vertrouwd zijn. Sociale media hebben een meerwaarde: ze zijn toegankelijk, transparant, gericht op interactie. Gebruikers ervan verspreiden informatie razendsnel, wat voor politiediensten ideaal is om bij een ramp aan crisiscommunicatie te doen. Het is essentieel dat agenten die nieuwe media in hun dagelijkse werking integreren. Een opsporingsbericht verspreid je niet enkel meer via een persbericht, tv of radio.”

[related_article id=”158578″]

Moeten politiekorpsen verplicht meedoen?
“Neen, we stimuleren korpsen met een handleiding. We tonen het belang aan van sociaalnetwerksites en schetsen een raamwerk, een kader waarin agenten via concrete initiatieven sociale media in hun manier van werken kunnen inpassen. Zo denken ze na of ze niet flexibeler kunnen werken. De tekst geeft ook richtlijnen voor agenten die virtueel actief zijn.”

Wat met de valkuilen? Stel dat een agent privégegevens op Twitter zet.
“Het spreekt voor zich dat de politie niet alles op Twitter kan gooien. We hanteren gedragsregels. Communiceren via sociale media kan alleen als dat wettelijk is toegestaan, met respect voor het geheim van het onderzoek, voor het beroepsgeheim en voor de privacy van de burger. Deontologie speelt ook mee. Agenten moeten hun gezond verstand gebruiken. In het echte leven is dat ook zo. Gaat een agent virtueel over de schreef, dan wordt hij op dezelfde manier op de vingers getikt als in het echte leven.”

Draagt de agent van de toekomst ook een smartphone in zijn holster?
“Ik ben ervan overtuigd dat smartphones veel vaker gebruikt gaan worden om informatie op te sporen en uit te wisselen. Een agent die een geseinde persoon meent te herkennen, maakt snel met zijn toestel een foto en weet meteen om wie het gaat. Zo kan de politie sneller informatie uitwisselen en efficiënter werken. Ik zie daarin veel groeipotentieel.”

agentjustitiemaatschappijnieuwsoverheidpolitieprivacysmartphonesociale mediaturtelboom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!