Test

Dit is een popup

Amazon Silk: de browser die je stalkt

Amazon stelde deze week niet alleen zijn nieuwe tablet voor, maar ook een bijpassende browser: Silk. Maar wat kan die browser allemaal, en hoe is hij innovatief?

In tegenstelling tot andere browsers is Silk een zogenaamde splitbrowser, zegt Apple-medewerker Chris Espinoza. “Met splitbrowser bedoel ik dat Amazon zijn EC2-back-end gebruikt om webpagina’s op voorhand te laden. Alle webinformatie wordt in één keer gedownload, zodat de browser slechts één stroom aan data ontvangt.”

Met andere woorden: Silk versnelt de gebruikerservaring, aangezien hij al het zware rekenwerk overlaat aan de cloud.

[related_article id=”158578″]

Privacyproblemen
Maar hoewel sneller surfen geweldig is, wijst Espinoza toch op enkele privacyproblemen. “Dat wil zeggen dat Amazon elke webtransactie die gebruikers van de Kindle Fire uitvoeren onderschept en controleert”, schrijft hij. “Is dat de snellere browser wel waard?”

Amazon verdedigt zich met twee argumenten: snelheid en gemak. De browser laadt sneller omdat al het zware werk op Amazons servers gebeurt, zoals Amazons directeur voor Silk-ontwikkeling Joe Jenkins in een promotievideo zegt.

“Dat hebben we uitgebreid met de computingcloud om onze gebruikers een vrijwel limietloze opslagplaats te bieden voor afbeeldingen, scripts en stijlbladen die gebruikt worden om webpagina’s op te bouwen. Bovendien wordt alles opgeslagen bij Amazon, dus de Fire hoeft geen byte opslag op te offeren.”

Silk weet wie je bent
Naast snelheid pakt Amazon uit met nog een voordeel: Silk kent je. Aangezien al je informatie terechtkomt op Amazons servers kan Silk bepalen wat je wil zien. Althans: dat is toch wat Amazon met al die opgeslagen informatie wil doen, zegt Ryan Paul van Ars Technica.

“Amazon kan zijn gigantische opslaginfrastructuur gebruiken om enorme hoeveelheden informatie op te slaan die regelmatig opgevraagd wordt door gebruikers. Daardoor verzekeren ze dat die informatie steeds onmiddellijk verzonden kan worden. Ook willen ze de eerder opgeslagen informatie gebruiken om zo te bepalen welke pagina’s hun gebruikers willen lezen. Op die manier kunnen ze die bepaalde pagina’s op voorhand al inladen, zodat ze snel verstuurd kunnen worden wanneer nodig.”

Maar aan die snelheid hangt, zoals gezegd, een prijs: privacy. Aangezien Silk het merendeel van de data naar zijn servers verstuurt kan Amazon een hele hoop data verzamelen.

“Mensen die het moeilijk hebben met Facebooks privacyperikelen moeten nu toch van hun sokken geblazen zijn”, zegt Espinoza. “Amazon heeft nu iets waar elke winkel van droomt: kennis. In welke winkels kopen klanten nog, en welke prijzen krijgen ze daar?"

Gebruiker doet al het werk
"En sterker nog: Amazon hoeft er zelf niets voor te doen. Ze hoeven het internet niet eerst af te schuimen, zoals Google. Ze bieden gewoon een simpele cachedienst aan en laten hun gebruikers het harde werk voor hen doen. In principe is de Fire-gebruiker Amazons Mechanische Turk die het web gratis afschuimt en Amazon voorziet van de beste data.”

Het is geen geheim meer dat Amazon veel over je te weten komt. Voor Amazon, wiens doel het is om je dingen te verkopen, is dat briljant. Amazon beweert dat het de informatie zal gebruiken om de gebruikservaring naar een hoger niveau te tillen, maar zullen gebruikers dat pikken in een tijd waarin we enorm bewust zijn over dataprotectie en internetprivacy?

Maar gebruikers weten dat ze data aan Amazon geven – dus de last ligt op Amazons schouders. Zij moeten zeggen hoe ze de data zullen gebruiken, of de voordelen zo verleidelijk maken dat gebruikers er gewoon niet meer om geven. Het is trouwens de moeite te vermelden dat Google tegenwoordig open is in vele gebieden, maar hun openheid ligt niet in de gebieden die er iets toe doen.

Amazon stelde deze week niet alleen zijn nieuwe tablet voor, maar ook een bijpassende browser: Silk. Maar wat kan die browser allemaal, en hoe is hij innovatief?

In tegenstelling tot andere browsers is Silk een zogenaamde splitbrowser, zegt Apple-medewerker Chris Espinoza. “Met splitbrowser bedoel ik dat Amazon zijn EC2-back-end gebruikt om webpagina’s op voorhand te laden. Alle webinformatie wordt in één keer gedownload, zodat de browser slechts één stroom aan data ontvangt.”

Met andere woorden: Silk versnelt de gebruikerservaring, aangezien hij al het zware rekenwerk overlaat aan de cloud.

[related_article id=”158578″]

Privacyproblemen
Maar hoewel sneller surfen geweldig is, wijst Espinoza toch op enkele privacyproblemen. “Dat wil zeggen dat Amazon elke webtransactie die gebruikers van de Kindle Fire uitvoeren onderschept en controleert”, schrijft hij. “Is dat de snellere browser wel waard?”

Amazon verdedigt zich met twee argumenten: snelheid en gemak. De browser laadt sneller omdat al het zware werk op Amazons servers gebeurt, zoals Amazons directeur voor Silk-ontwikkeling Joe Jenkins in een promotievideo zegt.

“Dat hebben we uitgebreid met de computingcloud om onze gebruikers een vrijwel limietloze opslagplaats te bieden voor afbeeldingen, scripts en stijlbladen die gebruikt worden om webpagina’s op te bouwen. Bovendien wordt alles opgeslagen bij Amazon, dus de Fire hoeft geen byte opslag op te offeren.”

Silk weet wie je bent
Naast snelheid pakt Amazon uit met nog een voordeel: Silk kent je. Aangezien al je informatie terechtkomt op Amazons servers kan Silk bepalen wat je wil zien. Althans: dat is toch wat Amazon met al die opgeslagen informatie wil doen, zegt Ryan Paul van Ars Technica.

“Amazon kan zijn gigantische opslaginfrastructuur gebruiken om enorme hoeveelheden informatie op te slaan die regelmatig opgevraagd wordt door gebruikers. Daardoor verzekeren ze dat die informatie steeds onmiddellijk verzonden kan worden. Ook willen ze de eerder opgeslagen informatie gebruiken om zo te bepalen welke pagina’s hun gebruikers willen lezen. Op die manier kunnen ze die bepaalde pagina’s op voorhand al inladen, zodat ze snel verstuurd kunnen worden wanneer nodig.”

Maar aan die snelheid hangt, zoals gezegd, een prijs: privacy. Aangezien Silk het merendeel van de data naar zijn servers verstuurt kan Amazon een hele hoop data verzamelen.

“Mensen die het moeilijk hebben met Facebooks privacyperikelen moeten nu toch van hun sokken geblazen zijn”, zegt Espinoza. “Amazon heeft nu iets waar elke winkel van droomt: kennis. In welke winkels kopen klanten nog, en welke prijzen krijgen ze daar?"

Gebruiker doet al het werk
"En sterker nog: Amazon hoeft er zelf niets voor te doen. Ze hoeven het internet niet eerst af te schuimen, zoals Google. Ze bieden gewoon een simpele cachedienst aan en laten hun gebruikers het harde werk voor hen doen. In principe is de Fire-gebruiker Amazons Mechanische Turk die het web gratis afschuimt en Amazon voorziet van de beste data.”

Het is geen geheim meer dat Amazon veel over je te weten komt. Voor Amazon, wiens doel het is om je dingen te verkopen, is dat briljant. Amazon beweert dat het de informatie zal gebruiken om de gebruikservaring naar een hoger niveau te tillen, maar zullen gebruikers dat pikken in een tijd waarin we enorm bewust zijn over dataprotectie en internetprivacy?

Maar gebruikers weten dat ze data aan Amazon geven – dus de last ligt op Amazons schouders. Zij moeten zeggen hoe ze de data zullen gebruiken, of de voordelen zo verleidelijk maken dat gebruikers er gewoon niet meer om geven. Het is trouwens de moeite te vermelden dat Google tegenwoordig open is in vele gebieden, maar hun openheid ligt niet in de gebieden die er iets toe doen.

amazonbrowserdatafireinternetkindlenieuwsprivacyslik

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!