Facebook wil presidentskandidaten sponsoren
Facebook begint in de VS een actiecomité waarmee het Amerikaanse presidentskandidaten kan sponsoren.
Een political action committee (PAC) is een legale omweg om geld te storten. Bedrijven mogen in de VS niet zomaar geld geven aan presidentskandidaten, maar zo’n PAC is daarvoor een legale tussenorganisatie.
Uitvoerige argumentatie
Tegenover de politieke website The Hill bevestigt een woordvoerder van de sociaalnetwerksite zijn plannen voor een PAC. “Het geeft onze werknemers een manier om hun mening te laten horen in het politieke proces. Dat kunnen ze doen door kandidaten te steunen die onze doelen delen, zoals het promoten van de waarde van innovatie voor onze economie, terwijl de mensen de macht krijgen om te delen en de wereld meer open en verbonden te maken.”
Die zeer mooi ogende uitleg komt er concreet op neer dat Facebook enkele honderdduizenden dollars, mogelijk zelfs een paar miljoen dollar, zal schenken aan een presidentskandidaat naar keuze. In de ideologie van Facebook betekent dat een kandidaat die het niet te nauw neemt met privacy en geen wetten zal maken die sociale netwerken verplicht tot meer eenvoud en duidelijkheid naar gebruikers toe.
Ook Google en Microsoft
Wel moeten we nuanceren dat Facebook niet het eerste IT-bedrijf is dat lobbyt in de Amerikaanse politiek. Ook Microsoft en Google hebben volgens The Hill in het verleden zo’n lobby opgericht. Zo steunden ze in 2008 huidig president en democraat Barack Obama.
Ook voor Facebook zijn het niet de eerste stappen richting lobbywerk. Het bedrijf geeft in zijn fiscaal jaar 2011 550.000 dollar uit aan lobbywerk. In 2010 en 2009 was dat respectievelijk 350.000 en 200.000 dollar.
Verkiezingen in 2012
De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn pas op 6 november 2012, maar in de VS woedt de strijd nu al volop bij de republikeinen. Daar wordt momenteel druk gedebatteerd over wie namens de partij de handschoen mag opnemen tegen president Obama.
Facebook begint in de VS een actiecomité waarmee het Amerikaanse presidentskandidaten kan sponsoren.
Een political action committee (PAC) is een legale omweg om geld te storten. Bedrijven mogen in de VS niet zomaar geld geven aan presidentskandidaten, maar zo’n PAC is daarvoor een legale tussenorganisatie.
Uitvoerige argumentatie
Tegenover de politieke website The Hill bevestigt een woordvoerder van de sociaalnetwerksite zijn plannen voor een PAC. “Het geeft onze werknemers een manier om hun mening te laten horen in het politieke proces. Dat kunnen ze doen door kandidaten te steunen die onze doelen delen, zoals het promoten van de waarde van innovatie voor onze economie, terwijl de mensen de macht krijgen om te delen en de wereld meer open en verbonden te maken.”
Die zeer mooi ogende uitleg komt er concreet op neer dat Facebook enkele honderdduizenden dollars, mogelijk zelfs een paar miljoen dollar, zal schenken aan een presidentskandidaat naar keuze. In de ideologie van Facebook betekent dat een kandidaat die het niet te nauw neemt met privacy en geen wetten zal maken die sociale netwerken verplicht tot meer eenvoud en duidelijkheid naar gebruikers toe.
Ook Google en Microsoft
Wel moeten we nuanceren dat Facebook niet het eerste IT-bedrijf is dat lobbyt in de Amerikaanse politiek. Ook Microsoft en Google hebben volgens The Hill in het verleden zo’n lobby opgericht. Zo steunden ze in 2008 huidig president en democraat Barack Obama.
Ook voor Facebook zijn het niet de eerste stappen richting lobbywerk. Het bedrijf geeft in zijn fiscaal jaar 2011 550.000 dollar uit aan lobbywerk. In 2010 en 2009 was dat respectievelijk 350.000 en 200.000 dollar.
Verkiezingen in 2012
De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn pas op 6 november 2012, maar in de VS woedt de strijd nu al volop bij de republikeinen. Daar wordt momenteel druk gedebatteerd over wie namens de partij de handschoen mag opnemen tegen president Obama.