Test

Dit is een popup

Waarom blijft Facebook gratis?

Door de aankondiging van Facebook Timeline duikt het gerucht weer op dat je binnenkort moet betalen voor de sociaalnetwerksite. Dat is onzin en wij leggen je uit waarom.

“Voor Facebook moet je vanaf 1 oktober betalen. Er komt een gold-lidmaatschap en een silver-lidmaatschap. Het is zelfs op het nieuws geweest!”

Bovenstaande tekst is een samenvattende vrije vertaling van de statussen die de afgelopen dagen op Facebookprofielen circuleerden. In sommige gevallen zal Facebook zelfs de kosten laten vallen als je de status exact en onmiddellijk kopieert naar je eigen status. Wonderlijk, stel je voor dat je je gsm-abonnement kon kwijtschelden met één simpele statusupdate.

[related_article id=”158578″]

Gebruiksvoorwaarden
Ervaren internetgebruikers beseffen echter al snel dat dit onzin is. Eerst en vooral zou Facebook zulke dingen zelf melden aan zijn 800 miljoen gebruikers. Net zoals elke onlinedienst je opnieuw om goedkeuring moet vragen als deze zijn gebruiksvoorwaarden aanpast.

Dit soort profielafbeeldingen zijn bedoeld om beet te nemen en hebben dus niets te maken met een betalende facebookaccount.
 

Ook dit soort "profielfoto"s" hebben niets te maken met een betaalaccount en worden louter gebruikt om mensen beet te nemen.

Het tweede tegenargument is dat Facebook al enige tijd “het is gratis (en dat blijft het ook)” op zijn inlogpagina heeft staan. Een duidelijk signaal dat het geen geld wil van gebruikers. Maar wel van adverteerders.

Dat klopt, die kleine advertenties in de marge betalen bijna alles waar Facebook op draait. Een datacenter vol servers en opslag, ingenieurs en usability-experts die de site ontwikkelen, en uiteraard het loon van grote baas Mark Zuckerberg zelf. Al moeten we wel nuanceren dat de site jarenlang overleefde dankzij investeerders.

Hoe meer hoe beter
Dat zorgt ervoor dat Facebook er er alle belang bij heeft dat veel mensen lid worden en de site als hun online-thuis gaan beschouwen. Meer delen, meer reageren, dingen ‘leuk vinden’ op andere sites. Allemaal dingen die ons langer aan de site kluisteren, waardoor een advertentie op de site meer wordt bekeken (of meer wordt aangeklikt).

Bij een betaalde sociaalnetwerksite zou die vlieger niet opgaan. Betalen vormt een drempel, zeker op internet. Je krijgt minder volk en als er minder volk is, ben je zelf minder geneigd om er veel tijd door te brengen. Vergelijk het met een fuifzaal met tien euro entreegeld waar maar tien mensen aanwezig zijn en dus weinig gebeurt, versus eentje die gratis is, stampvol zit en waar continu iets te beleven valt.

Levende goederen
We zijn misschien wel allemaal lid van Facebook, gebruikers van het netwerk, maar we zijn geen klanten zoals we dat bij onze internetprovider of bakker zijn. Je bent geen klant, je bent het product. Het product dat Facebook aan zijn adverteerders aanbiedt.

U wilt graag dat uw advertentie voor vrouwenondergoed wordt getoond aan vrouwen tussen 16 en 32, wonende in Vlaams-Brabant? Geen probleem. U wilt zich richten op getrouwde huisvaders met een passie voor ijshockey? We filteren ze wel even voor u.

Dat is in een notendop de reden waarom Facebook geen betaalprofielen heeft en ook niet van plan is ze ooit te introduceren. Tegelijk is dat ook de reden waarom de site je zo lief vraagt om meer en zo veel mogelijk informatie online te zetten. Want hoe meer je toevoegt, hoe waardevoller je bent als product.

Door de aankondiging van Facebook Timeline duikt het gerucht weer op dat je binnenkort moet betalen voor de sociaalnetwerksite. Dat is onzin en wij leggen je uit waarom.

“Voor Facebook moet je vanaf 1 oktober betalen. Er komt een gold-lidmaatschap en een silver-lidmaatschap. Het is zelfs op het nieuws geweest!”

Bovenstaande tekst is een samenvattende vrije vertaling van de statussen die de afgelopen dagen op Facebookprofielen circuleerden. In sommige gevallen zal Facebook zelfs de kosten laten vallen als je de status exact en onmiddellijk kopieert naar je eigen status. Wonderlijk, stel je voor dat je je gsm-abonnement kon kwijtschelden met één simpele statusupdate.

[related_article id=”158578″]

Gebruiksvoorwaarden
Ervaren internetgebruikers beseffen echter al snel dat dit onzin is. Eerst en vooral zou Facebook zulke dingen zelf melden aan zijn 800 miljoen gebruikers. Net zoals elke onlinedienst je opnieuw om goedkeuring moet vragen als deze zijn gebruiksvoorwaarden aanpast.

Dit soort profielafbeeldingen zijn bedoeld om beet te nemen en hebben dus niets te maken met een betalende facebookaccount.
 

Ook dit soort "profielfoto"s" hebben niets te maken met een betaalaccount en worden louter gebruikt om mensen beet te nemen.

Het tweede tegenargument is dat Facebook al enige tijd “het is gratis (en dat blijft het ook)” op zijn inlogpagina heeft staan. Een duidelijk signaal dat het geen geld wil van gebruikers. Maar wel van adverteerders.

Dat klopt, die kleine advertenties in de marge betalen bijna alles waar Facebook op draait. Een datacenter vol servers en opslag, ingenieurs en usability-experts die de site ontwikkelen, en uiteraard het loon van grote baas Mark Zuckerberg zelf. Al moeten we wel nuanceren dat de site jarenlang overleefde dankzij investeerders.

Hoe meer hoe beter
Dat zorgt ervoor dat Facebook er er alle belang bij heeft dat veel mensen lid worden en de site als hun online-thuis gaan beschouwen. Meer delen, meer reageren, dingen ‘leuk vinden’ op andere sites. Allemaal dingen die ons langer aan de site kluisteren, waardoor een advertentie op de site meer wordt bekeken (of meer wordt aangeklikt).

Bij een betaalde sociaalnetwerksite zou die vlieger niet opgaan. Betalen vormt een drempel, zeker op internet. Je krijgt minder volk en als er minder volk is, ben je zelf minder geneigd om er veel tijd door te brengen. Vergelijk het met een fuifzaal met tien euro entreegeld waar maar tien mensen aanwezig zijn en dus weinig gebeurt, versus eentje die gratis is, stampvol zit en waar continu iets te beleven valt.

Levende goederen
We zijn misschien wel allemaal lid van Facebook, gebruikers van het netwerk, maar we zijn geen klanten zoals we dat bij onze internetprovider of bakker zijn. Je bent geen klant, je bent het product. Het product dat Facebook aan zijn adverteerders aanbiedt.

U wilt graag dat uw advertentie voor vrouwenondergoed wordt getoond aan vrouwen tussen 16 en 32, wonende in Vlaams-Brabant? Geen probleem. U wilt zich richten op getrouwde huisvaders met een passie voor ijshockey? We filteren ze wel even voor u.

Dat is in een notendop de reden waarom Facebook geen betaalprofielen heeft en ook niet van plan is ze ooit te introduceren. Tegelijk is dat ook de reden waarom de site je zo lief vraagt om meer en zo veel mogelijk informatie online te zetten. Want hoe meer je toevoegt, hoe waardevoller je bent als product.

advertentiesbetalengratisinkomstenlidmaatschapnieuwsprivacyprofielsociale netwerkenzuckerberg

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!