Facebook toont je levensverhaal
De muziek die we beluisteren, de films die we bekijken, het nieuws dat we lezen en zelfs ons levensverhaal. Facebook wil dat we voortaan alles delen. Op Facebook, natuurlijk.
Facebook hield gisteren zijn F8-conferentie in San Francisco. Zoals verwacht werd een hele reeks uitbreidingen van het populaire sociale netwerk voorgesteld. Die toevoegingen hebben allemaal hetzelfde doel: ons overtuigen om nog meer informatie over onszelf te delen op Facebook. Logisch, want hoe meer Facebook over ons weet, hoe meer adverteerders willen betalen om van die kennis gebruik te maken. Facebook moet ons eerst wel zover krijgen, via functies die we willen gebruiken.
Timeline
Een opvallende vernieuwing is de Timeline, een totaal hertekende, beeldrijke versie van de profielpagina die voortaan "het verhaal van je leven" vertelt als je naar beneden scrolt. Daarbij verschijnen de jaartallen in de rechtermarge. “Een nieuwe manier om uit te drukken wie je bent”, zegt Facebook-topman Mark Zuckerberg. Het is de bedoeling dat je je kinderfoto"s en alle sleutelgebeurtenissen uit het pre-Facebooktijdperk toevoegt.
Zoals werd verwacht, voegt Facebook ook muziek en video toe aan zijn site. Dat gaat, afgaande op de demonstratie van gisteravond, minder ver dan sommigen hadden verwacht. Facebook werkt samen met bestaande aanbieders van audio- en videodiensten op het internet, zoals Spotify, Rhapsody en Rdio voor muziek, en Netflix en Hulu voor video.
Live meeluisteren
Die aanbieders hebben apps ontwikkeld die een brug slaan tussen hun eigen dienst en Facebook. Als een Spotify-klant een nummer beluistert, kunnen al zijn vrienden dat voortaan zien op Facebook.
In de nieuwe Facebook-ticker (die bij de meeste gebruikers gisteren al in de rechtermarge van hun Facebookpagina opdook) verschijnt dan een bericht als "Mike luistert naar Come As You Are". Klik je op dat berichtje, dan luister je mee met Mike naar dat nummer van Nirvana. Facebook hoopt dat je die muziek dan ook zal ontdekken, en kopen.
Precies hetzelfde doet Facebook met video en met nieuws. En ook aanbieders van andere producten en diensten hoopt Facebook te overtuigen om zo"n app te ontwikkelen.
Gemopper
Facebook heeft de afgelopen week al een aantal ingrijpende veranderingen doorgevoerd aan zijn site, wat zorgt voor heel wat gemopper bij gebruikers. De aankondigingen van gisteren zullen daarbovenop nog zorgen voor een explosie van het aantal berichten dat op Facebook verschijnt. Ook dat zal wellicht op enige tegenstand stuiten.
Mark Zuckerberg heeft duidelijk hard gewerkt aan zijn podiumpresentatie. Al is hij nog geen Steve Jobs, hij is zeker niet meer de hark van enkele jaren geleden. F8 startte overigens niet met de echte Zuckerberg, maar met imitator Andy Samberg uit Saturday Night Live op het podium. Beiden voerden vervolgens een vrij geslaagd stukje comedy op.
De muziek die we beluisteren, de films die we bekijken, het nieuws dat we lezen en zelfs ons levensverhaal. Facebook wil dat we voortaan alles delen. Op Facebook, natuurlijk.
Facebook hield gisteren zijn F8-conferentie in San Francisco. Zoals verwacht werd een hele reeks uitbreidingen van het populaire sociale netwerk voorgesteld. Die toevoegingen hebben allemaal hetzelfde doel: ons overtuigen om nog meer informatie over onszelf te delen op Facebook. Logisch, want hoe meer Facebook over ons weet, hoe meer adverteerders willen betalen om van die kennis gebruik te maken. Facebook moet ons eerst wel zover krijgen, via functies die we willen gebruiken.
Timeline
Een opvallende vernieuwing is de Timeline, een totaal hertekende, beeldrijke versie van de profielpagina die voortaan "het verhaal van je leven" vertelt als je naar beneden scrolt. Daarbij verschijnen de jaartallen in de rechtermarge. “Een nieuwe manier om uit te drukken wie je bent”, zegt Facebook-topman Mark Zuckerberg. Het is de bedoeling dat je je kinderfoto"s en alle sleutelgebeurtenissen uit het pre-Facebooktijdperk toevoegt.
Zoals werd verwacht, voegt Facebook ook muziek en video toe aan zijn site. Dat gaat, afgaande op de demonstratie van gisteravond, minder ver dan sommigen hadden verwacht. Facebook werkt samen met bestaande aanbieders van audio- en videodiensten op het internet, zoals Spotify, Rhapsody en Rdio voor muziek, en Netflix en Hulu voor video.
Live meeluisteren
Die aanbieders hebben apps ontwikkeld die een brug slaan tussen hun eigen dienst en Facebook. Als een Spotify-klant een nummer beluistert, kunnen al zijn vrienden dat voortaan zien op Facebook.
In de nieuwe Facebook-ticker (die bij de meeste gebruikers gisteren al in de rechtermarge van hun Facebookpagina opdook) verschijnt dan een bericht als "Mike luistert naar Come As You Are". Klik je op dat berichtje, dan luister je mee met Mike naar dat nummer van Nirvana. Facebook hoopt dat je die muziek dan ook zal ontdekken, en kopen.
Precies hetzelfde doet Facebook met video en met nieuws. En ook aanbieders van andere producten en diensten hoopt Facebook te overtuigen om zo"n app te ontwikkelen.
Gemopper
Facebook heeft de afgelopen week al een aantal ingrijpende veranderingen doorgevoerd aan zijn site, wat zorgt voor heel wat gemopper bij gebruikers. De aankondigingen van gisteren zullen daarbovenop nog zorgen voor een explosie van het aantal berichten dat op Facebook verschijnt. Ook dat zal wellicht op enige tegenstand stuiten.
Mark Zuckerberg heeft duidelijk hard gewerkt aan zijn podiumpresentatie. Al is hij nog geen Steve Jobs, hij is zeker niet meer de hark van enkele jaren geleden. F8 startte overigens niet met de echte Zuckerberg, maar met imitator Andy Samberg uit Saturday Night Live op het podium. Beiden voerden vervolgens een vrij geslaagd stukje comedy op.