Adobe slaat terug met Flash 11
Adobe brengt binnen twee weken zijn nieuwe Flash Player uit. Die moet tonen dat de speler nog steeds relevant is op het web.
Flash 11 krijgt een interface onder de naam Molehill voor hardwaregeaccelereerde 3D- en 2D-graphics. Hoewel dat de kritiek op de webspeler niet zal wegnemen, lijkt dit een krachtige nieuwe functie voor games, een van de sterke pijlers voor de toekomst van het programma.
“Met directe toegang tot de GPU (grafische processor), wordt een beeld duizend keer sneller gegenereerd ten opzichte van eerdere versies”, zegt Danny Winokur, vicepresident en algemeen directeur voor Platform bij het bedrijf.
In praktijk kunnen er miljoenen objecten worden geanimeerd met een snelheid van vijftig frames per seconde. Gebruikers mogen in praktijk games “van consolekwaliteit” verwachten, maar dan in hun browser.
Apart pakket
Een obstakel voor Flash is dat je de speler moet installeren alvorens je iets van Flashmateriaal kan bekijken of spelen. Dat gaat Adobe omzeilen door via zijn AIR-software Flashapplicaties als losstaand pakket aan te bieden. Flashtoepassingen zonder dat je het programma apart moet installeren dus.
Versie elf krijgt ondersteuning voor 64 bit, waardoor het pakket beter mee is met moderne browsers en processors.
Kritiek van Apple
Flash is geïnstalleerd op 98 procent van de computers. Maar tegenstanders, met Apple op kop, zeggen dat de technologie niet stabiel is en stroom vreet. Ook wordt er gespeculeerd dat webstandaarden als HTML 5 het platform irrelevant zullen maken.
Twee jaar geleden haalde Apple al zwaar uit naar Adobe door Flash expliciet te verbieden op de iPhone, iPad of iPod Touch. Zelfs legitieme applicaties gebaseerd op Flash waren toen niet toegelaten. Ook Microsoft roept in Windows 8 Flash een halt toe, zij het iets gebruiksvriendelijker. De browser van de Metro-interface, voor tablets, krijgt geen ondersteuning voor Flash. De desktopversie van Windows 8 blijft dat wel doen.
Maar los van die obstakels lijkt het onwaarschijnlijk dat Flash op korte termijn irrelevant wordt. Het bedrijf focust zich op drie zaken: geavanceerde onlinevideo, games en applicaties rond data die bijvoorbeeld informatie uit databases mooier kan weergeven.
Adobe moet balanceren
Adobe staat zelf dubbel ten opzichte van HTML 5. Met zijn webdesignsoftware Dreamweaver ondersteunt het de webstandaard al een hele tijd. Winokur zegt aan onze collega’s van CNet ook dat Adobe een leidersrol heeft gespeeld in de opmars van HTML 5. “Het heeft het potentieel om een fantastisch platform te worden”, klinkt het.
Het bedrijf moet balanceren tussen het steunen van een belangrijke webstandaard en het promoten van zijn eigen technologie. Een manier om dat te doen is door Flash genoeg mogelijkheden en functies te geven waarmee het voorloopt op standaarden zoals HTML 5.
Adobe brengt binnen twee weken zijn nieuwe Flash Player uit. Die moet tonen dat de speler nog steeds relevant is op het web.
Flash 11 krijgt een interface onder de naam Molehill voor hardwaregeaccelereerde 3D- en 2D-graphics. Hoewel dat de kritiek op de webspeler niet zal wegnemen, lijkt dit een krachtige nieuwe functie voor games, een van de sterke pijlers voor de toekomst van het programma.
“Met directe toegang tot de GPU (grafische processor), wordt een beeld duizend keer sneller gegenereerd ten opzichte van eerdere versies”, zegt Danny Winokur, vicepresident en algemeen directeur voor Platform bij het bedrijf.
In praktijk kunnen er miljoenen objecten worden geanimeerd met een snelheid van vijftig frames per seconde. Gebruikers mogen in praktijk games “van consolekwaliteit” verwachten, maar dan in hun browser.
Apart pakket
Een obstakel voor Flash is dat je de speler moet installeren alvorens je iets van Flashmateriaal kan bekijken of spelen. Dat gaat Adobe omzeilen door via zijn AIR-software Flashapplicaties als losstaand pakket aan te bieden. Flashtoepassingen zonder dat je het programma apart moet installeren dus.
Versie elf krijgt ondersteuning voor 64 bit, waardoor het pakket beter mee is met moderne browsers en processors.
Kritiek van Apple
Flash is geïnstalleerd op 98 procent van de computers. Maar tegenstanders, met Apple op kop, zeggen dat de technologie niet stabiel is en stroom vreet. Ook wordt er gespeculeerd dat webstandaarden als HTML 5 het platform irrelevant zullen maken.
Twee jaar geleden haalde Apple al zwaar uit naar Adobe door Flash expliciet te verbieden op de iPhone, iPad of iPod Touch. Zelfs legitieme applicaties gebaseerd op Flash waren toen niet toegelaten. Ook Microsoft roept in Windows 8 Flash een halt toe, zij het iets gebruiksvriendelijker. De browser van de Metro-interface, voor tablets, krijgt geen ondersteuning voor Flash. De desktopversie van Windows 8 blijft dat wel doen.
Maar los van die obstakels lijkt het onwaarschijnlijk dat Flash op korte termijn irrelevant wordt. Het bedrijf focust zich op drie zaken: geavanceerde onlinevideo, games en applicaties rond data die bijvoorbeeld informatie uit databases mooier kan weergeven.
Adobe moet balanceren
Adobe staat zelf dubbel ten opzichte van HTML 5. Met zijn webdesignsoftware Dreamweaver ondersteunt het de webstandaard al een hele tijd. Winokur zegt aan onze collega’s van CNet ook dat Adobe een leidersrol heeft gespeeld in de opmars van HTML 5. “Het heeft het potentieel om een fantastisch platform te worden”, klinkt het.
Het bedrijf moet balanceren tussen het steunen van een belangrijke webstandaard en het promoten van zijn eigen technologie. Een manier om dat te doen is door Flash genoeg mogelijkheden en functies te geven waarmee het voorloopt op standaarden zoals HTML 5.