Test

Dit is een popup

Facebook ondergaat grote veranderingen

Nu Facebooks ontwikkelaarsconferentie F8 nadert, komen ook de geruchten bovendrijven. Zal Facebook zijn iconische profielpagina"s een facelift geven?

De afgelopen dagen en weken voerde het bedrijf al enkele kleine maar belangrijke aanpassingen door aan zijn website. Zo is er plots een knop waarmee je je kan abonneren op iemands profiel. Iets wat we al bij andere sociale netwerken zagen. Verder zorgt de site ervoor dat het veel rustiger is in je e-mailinbox en dat je de blauwe bovenbalk altijd blijft zien.

Multimediaplatform
Afgelopen weekend zei Ben Sisario van The New York Times dat de krant uit anonieme bron had vernomen dat Facebook gaat samenwerken met muziek- en andere diensten om een mediaplatform te creëren waarop mensen gemakkelijk hun favoriete muziek, televisieprogramma’s en films kunnen delen. De profielpagina wordt dus in feite een plek vol amusement.

Sisario noemde muziekdiensten als Spotify, Rhapsody en andere, maar tv- of filmbedrijven vermeldde hij niet. Claire Atkinson daarentegen, Sisario’s concurrent bij The New York Post, beweert in een eigen rapport dat er een integratie zal plaatsvinden tussen Facebook en Hulu en/of Netflix. Twee diensten die we in Europa helaas niet kunnen ontvangen.

Ben Parr van de website Mashable en zijn eigen anonieme bronnen bevestigen echter Sisario’s beweringen en voegen er nog een paar aan toe. Een significante opknapbeurt van de profielpagina’s bijvoorbeeld. Volgens Parr maakt die opknapbeurt deel uit van een stap naar e-commerce: een stap waarbij de zogeheten Facebook Credits veel meer zullen opvallen.

Parr vermeldt zelfs de lancering van een Facebook-appwinkel, al zou het ook te maken kunnen hebben met een mobiel platform in HTML 5 dat Project Spartan heet.

Tegelijk wordt gezegd dat read, watch and listen het thema wordt van F8 en dat de website een kadertje online zal zetten dat laat zien wat je vrienden aan het doen zijn. Facebook wil al langer dat zijn gebruikers anderen kunnen vinden op basis van hobby’s en interesses.

Volgens sommigen zal zelfs Yahoo van de partij zijn, en gaat de manier waarop je informatie deelt met je contacten meer lijken op de manier waarop Facebooks spelletjes dat doen.

Veel nieuwe knoppen
Leena Rao van Techcrunch geeft nog een stukje van de puzzel: de bekende vind-ik-leukknop krijgt er broertjes bij. Geluisterd, gekeken en gelezen zullen de rangen vervoegen. Ook komt er een webshopvriendelijke knop, zodat je kunt aanduiden welke producten je al dan niet zou willen.

Tot slot lijkt het erop dat Facebook de por-knop in alle stilte heeft verplaatst naar een onopvallende plek op de profielpagina. De knop vind je terug in het tandwielmenu in de rechterbovenhoek. Het is niet zeker of dit iets te maken heeft met de nieuwe knoppen.

Facebook zelf hult zich in stilzwijgen. Alles zal donderdag duidelijk worden, dan gaat de F8-conferentie van start.

Nu Facebooks ontwikkelaarsconferentie F8 nadert, komen ook de geruchten bovendrijven. Zal Facebook zijn iconische profielpagina"s een facelift geven?

De afgelopen dagen en weken voerde het bedrijf al enkele kleine maar belangrijke aanpassingen door aan zijn website. Zo is er plots een knop waarmee je je kan abonneren op iemands profiel. Iets wat we al bij andere sociale netwerken zagen. Verder zorgt de site ervoor dat het veel rustiger is in je e-mailinbox en dat je de blauwe bovenbalk altijd blijft zien.

Multimediaplatform
Afgelopen weekend zei Ben Sisario van The New York Times dat de krant uit anonieme bron had vernomen dat Facebook gaat samenwerken met muziek- en andere diensten om een mediaplatform te creëren waarop mensen gemakkelijk hun favoriete muziek, televisieprogramma’s en films kunnen delen. De profielpagina wordt dus in feite een plek vol amusement.

Sisario noemde muziekdiensten als Spotify, Rhapsody en andere, maar tv- of filmbedrijven vermeldde hij niet. Claire Atkinson daarentegen, Sisario’s concurrent bij The New York Post, beweert in een eigen rapport dat er een integratie zal plaatsvinden tussen Facebook en Hulu en/of Netflix. Twee diensten die we in Europa helaas niet kunnen ontvangen.

Ben Parr van de website Mashable en zijn eigen anonieme bronnen bevestigen echter Sisario’s beweringen en voegen er nog een paar aan toe. Een significante opknapbeurt van de profielpagina’s bijvoorbeeld. Volgens Parr maakt die opknapbeurt deel uit van een stap naar e-commerce: een stap waarbij de zogeheten Facebook Credits veel meer zullen opvallen.

Parr vermeldt zelfs de lancering van een Facebook-appwinkel, al zou het ook te maken kunnen hebben met een mobiel platform in HTML 5 dat Project Spartan heet.

Tegelijk wordt gezegd dat read, watch and listen het thema wordt van F8 en dat de website een kadertje online zal zetten dat laat zien wat je vrienden aan het doen zijn. Facebook wil al langer dat zijn gebruikers anderen kunnen vinden op basis van hobby’s en interesses.

Volgens sommigen zal zelfs Yahoo van de partij zijn, en gaat de manier waarop je informatie deelt met je contacten meer lijken op de manier waarop Facebooks spelletjes dat doen.

Veel nieuwe knoppen
Leena Rao van Techcrunch geeft nog een stukje van de puzzel: de bekende vind-ik-leukknop krijgt er broertjes bij. Geluisterd, gekeken en gelezen zullen de rangen vervoegen. Ook komt er een webshopvriendelijke knop, zodat je kunt aanduiden welke producten je al dan niet zou willen.

Tot slot lijkt het erop dat Facebook de por-knop in alle stilte heeft verplaatst naar een onopvallende plek op de profielpagina. De knop vind je terug in het tandwielmenu in de rechterbovenhoek. Het is niet zeker of dit iets te maken heeft met de nieuwe knoppen.

Facebook zelf hult zich in stilzwijgen. Alles zal donderdag duidelijk worden, dan gaat de F8-conferentie van start.

conferentief8internetnieuwsontwikkelaars

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!