Conceptauto meet hartslag voor beter rijgedrag
Op IFA 2011 in Berlijn presenteert automaker Ford een conceptauto die via de cloud je rijgedrag aanpast. De Evos staat model voor de hyperintelligente auto’s die de Amerikaanse automaker de komende jaren wil uitbrengen.
De Evos, een elektrische auto die Ford over twee weken op de Auto Messe in Frankfurt presenteert, houdt voortdurend contact met zowel het thuisnetwerk als het web. Zo kan het systeem bijvoorbeeld de wekker van je tablet later zetten als een collega’s ‘s ochtends een afspraak afzegt. En het gaat verder met de afspeellijst die je binnenshuis aan het streamen was.
Hartslagmeter
Het geïntegreerde systeem houdt voortdurend realtime-verkeersinformatie bij en past de route aan, maar het controleert ook hoe gevaarlijk de rijroute is. Het kijkt naar de rijprestaties van de bestuurder en stelt daar de motor en het brandstofverbruik op af. Bijzonder is de hartslagmeter, die bij een hoge hartslag muziek en smartphone uitschakelt om maximale concentratie te garanderen.
Entertainmentsysteem Sync
De Evos zal nooit op de weg verschijnen, maar Ford is wel van plan om veel van zijn eigenschappen over te nemen voor zijn onboard-entertainmentsysteem Sync. Dit slimme multimediasysteem dat Ford samen met Microsoft ontwikkelde, is nu al ingebouwd bij Amerikaanse Ford-modellen en is vanaf volgend jaar in de Benelux verkrijgbaar.
Nu al ondersteunt Sync ruim tienduizend gesproken commando’s, ook in het Nederlands. En het ondersteunt alle grote smartphoneplatforms voor het synchroniseren van media en persoonlijke gegevens. Daar moeten volgend jaar nog enkele bijzondere functies bijkomen.
Alarm bij ongeluk
Zo zal een 112-alarmsysteem bij een eventueel ongeluk automatisch de exacte locatie doorgeven via de gps-module, samen met getetherde informatie van de smartphone. Een lokale alarmcentrale krijgt bijvoorbeeld ook door of de airbag is gebruikt.
Ford is een van de meer verrassende deelnemers aan de Duitse elektronicabeurs IFA die momenteel plaatsvindt. Volgens Ford-directeur Paul Mascarenas is dit nog maar het begin van slimme elektronica in zijn auto’s. ”We gaan zoveel innovatie inbouwen dat mensen zichzelf niet meer in een ander merk kunnen zien rijden.”
Op IFA 2011 in Berlijn presenteert automaker Ford een conceptauto die via de cloud je rijgedrag aanpast. De Evos staat model voor de hyperintelligente auto’s die de Amerikaanse automaker de komende jaren wil uitbrengen.
De Evos, een elektrische auto die Ford over twee weken op de Auto Messe in Frankfurt presenteert, houdt voortdurend contact met zowel het thuisnetwerk als het web. Zo kan het systeem bijvoorbeeld de wekker van je tablet later zetten als een collega’s ‘s ochtends een afspraak afzegt. En het gaat verder met de afspeellijst die je binnenshuis aan het streamen was.
Hartslagmeter
Het geïntegreerde systeem houdt voortdurend realtime-verkeersinformatie bij en past de route aan, maar het controleert ook hoe gevaarlijk de rijroute is. Het kijkt naar de rijprestaties van de bestuurder en stelt daar de motor en het brandstofverbruik op af. Bijzonder is de hartslagmeter, die bij een hoge hartslag muziek en smartphone uitschakelt om maximale concentratie te garanderen.
Entertainmentsysteem Sync
De Evos zal nooit op de weg verschijnen, maar Ford is wel van plan om veel van zijn eigenschappen over te nemen voor zijn onboard-entertainmentsysteem Sync. Dit slimme multimediasysteem dat Ford samen met Microsoft ontwikkelde, is nu al ingebouwd bij Amerikaanse Ford-modellen en is vanaf volgend jaar in de Benelux verkrijgbaar.
Nu al ondersteunt Sync ruim tienduizend gesproken commando’s, ook in het Nederlands. En het ondersteunt alle grote smartphoneplatforms voor het synchroniseren van media en persoonlijke gegevens. Daar moeten volgend jaar nog enkele bijzondere functies bijkomen.
Alarm bij ongeluk
Zo zal een 112-alarmsysteem bij een eventueel ongeluk automatisch de exacte locatie doorgeven via de gps-module, samen met getetherde informatie van de smartphone. Een lokale alarmcentrale krijgt bijvoorbeeld ook door of de airbag is gebruikt.
Ford is een van de meer verrassende deelnemers aan de Duitse elektronicabeurs IFA die momenteel plaatsvindt. Volgens Ford-directeur Paul Mascarenas is dit nog maar het begin van slimme elektronica in zijn auto’s. ”We gaan zoveel innovatie inbouwen dat mensen zichzelf niet meer in een ander merk kunnen zien rijden.”