Test

Dit is een popup

Auto’s gaan met elkaar praten

Ford en Toyota gaan samen lichte hybridetrucks en SUV’s maken. Maar ook de standaarden voor de nieuwe generatie netwerk- en internettoepassingen in wagens zullen aan bod komen.

Ook onze auto’s zullen op termijn permanent online zijn. Dat brengt natuurlijk veel nieuwe mogelijkheden met zich mee. Dankzij gps-info en het feit dat je steeds online bent is het bijvoorbeeld mogelijk om nauwkeurig files in kaart te brengen én je rond de file te gidsen.

Of wat dacht je van smart parking. Op het moment dat je de bestemming ingeeft in je wagen berekent de gps niet alleen een route, maar zoekt hij ook de dichtstbijzijnde parkeerplaats en reserveert die onmiddellijk voor je. Wagens kunnen zelfs met elkaar communiceren en zo botsingen vermijden.

Lastige opdracht
Maar ontwikkelaars zien er tegen op om hun toepassingen op verschillende platformen te ontwikkelen. Als ieder merk een eiland op zich wordt, zal het lang duren voor de in-car-applicatiemarkt volwassen wordt. Ook autofabrikanten beseffen dat.

Goede samenwerking en vooruitziendheid is ook belangrijk omdat een auto nog steeds een veel langere ontwikkeltermijn heeft dan bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Als klant zit je toch makkelijk vijf tot tien jaar met dezelfde wagen, en die moet dus ook met toekomstige toepassingen en standaarden overweg kunnen. Een taaie opdracht, zo lijkt ons.

Hoe connectiviteit auto’s verandert: een gesprek met Paul Mascarenas, chief technology officer van Ford.

 

 

Ford en Toyota gaan samen lichte hybridetrucks en SUV’s maken. Maar ook de standaarden voor de nieuwe generatie netwerk- en internettoepassingen in wagens zullen aan bod komen.

Ook onze auto’s zullen op termijn permanent online zijn. Dat brengt natuurlijk veel nieuwe mogelijkheden met zich mee. Dankzij gps-info en het feit dat je steeds online bent is het bijvoorbeeld mogelijk om nauwkeurig files in kaart te brengen én je rond de file te gidsen.

Of wat dacht je van smart parking. Op het moment dat je de bestemming ingeeft in je wagen berekent de gps niet alleen een route, maar zoekt hij ook de dichtstbijzijnde parkeerplaats en reserveert die onmiddellijk voor je. Wagens kunnen zelfs met elkaar communiceren en zo botsingen vermijden.

Lastige opdracht
Maar ontwikkelaars zien er tegen op om hun toepassingen op verschillende platformen te ontwikkelen. Als ieder merk een eiland op zich wordt, zal het lang duren voor de in-car-applicatiemarkt volwassen wordt. Ook autofabrikanten beseffen dat.

Goede samenwerking en vooruitziendheid is ook belangrijk omdat een auto nog steeds een veel langere ontwikkeltermijn heeft dan bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Als klant zit je toch makkelijk vijf tot tien jaar met dezelfde wagen, en die moet dus ook met toekomstige toepassingen en standaarden overweg kunnen. Een taaie opdracht, zo lijkt ons.

Hoe connectiviteit auto’s verandert: een gesprek met Paul Mascarenas, chief technology officer van Ford.

 

 

businessfordgpshightechnetwerknieuwsNot Connected Carsamenwerkingtoyota

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!