Test-Aankoop bedreigt Telenet met rechtszaak
Telenet verhoogt deze week zijn internettarieven in navolging van de gestegen levensduurte. Volgens Test-Aankoop kan dat niet zo maar.
Vorige maand kondigde het Mechelse kabelbedrijf aan dat ongeveer zestig procent van zijn internetklanten vanaf 16 augustus meer moet betalen. Per maand stijgt het abonnementsgeld met 1,19 euro. Dat is een stijging van 2 à 3 procent.
3,25 miljoen euro
Berekend op de 1,22 miljoen residentiële internetklanten die Telenet op 30 juni telde, zou de prijsverhoging hen dit jaar nog ongeveer 3,25 miljoen euro (zonder btw) kunnen opbrengen.
[related_article id=”158455″]
Telenet motiveert de prijsverhoging door te verwijzen naar hogere auteursrechten en de algemene stijging van de index der consumptieprijzen. Volgens Test-Aankoop voorzien de algemene voorwaarden van Telenet echter niet in een prijsverhoging die gekoppeld is aan de levensduurte.
Berekeningsformule moet in algemene voorwaarden staan
De consumentenorganisatie haalt de wet van 2010 over marktpraktijken en consumentenbescherming aan. Die stelt dat een operator zijn tarieven niet mag verhogen, tenzij er in de algemene voorwaarden een specifieke berekeningsformule voor indexaanpassingen is opgenomen.
Test-Aankoop is daarom van mening dat Telenet, indien het de tariefverhoging doorvoert, het bestaande contract met de klanten moeten opzeggen en hen een nieuw contract moet aanbieden. Dat schrijft Trends.be. Test-Aankoop heeft in oktober van vorig jaar al het BIPT en de FOD Economie bevraagd over deze prijsverhoging en hekelt dat er na tien maanden nog geen beslissing is genomen.
Reactie Telenet
Evelyne Nieuwland, woordvoerder bij Telenet, ontkent dat de kabelaar de telecomwet en de wet op marktpraktijken en consumentenbescherming schendt. Volgens haar heeft Telenet de klanten tijdig ingelicht over de prijsverhoging en hebben ze ook de kan om kosteloos hun contract op te zeggen. Dat kan tot de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur met de nieuwe tarieven.
Telenet verhoogt deze week zijn internettarieven in navolging van de gestegen levensduurte. Volgens Test-Aankoop kan dat niet zo maar.
Vorige maand kondigde het Mechelse kabelbedrijf aan dat ongeveer zestig procent van zijn internetklanten vanaf 16 augustus meer moet betalen. Per maand stijgt het abonnementsgeld met 1,19 euro. Dat is een stijging van 2 à 3 procent.
3,25 miljoen euro
Berekend op de 1,22 miljoen residentiële internetklanten die Telenet op 30 juni telde, zou de prijsverhoging hen dit jaar nog ongeveer 3,25 miljoen euro (zonder btw) kunnen opbrengen.
[related_article id=”158455″]
Telenet motiveert de prijsverhoging door te verwijzen naar hogere auteursrechten en de algemene stijging van de index der consumptieprijzen. Volgens Test-Aankoop voorzien de algemene voorwaarden van Telenet echter niet in een prijsverhoging die gekoppeld is aan de levensduurte.
Berekeningsformule moet in algemene voorwaarden staan
De consumentenorganisatie haalt de wet van 2010 over marktpraktijken en consumentenbescherming aan. Die stelt dat een operator zijn tarieven niet mag verhogen, tenzij er in de algemene voorwaarden een specifieke berekeningsformule voor indexaanpassingen is opgenomen.
Test-Aankoop is daarom van mening dat Telenet, indien het de tariefverhoging doorvoert, het bestaande contract met de klanten moeten opzeggen en hen een nieuw contract moet aanbieden. Dat schrijft Trends.be. Test-Aankoop heeft in oktober van vorig jaar al het BIPT en de FOD Economie bevraagd over deze prijsverhoging en hekelt dat er na tien maanden nog geen beslissing is genomen.
Reactie Telenet
Evelyne Nieuwland, woordvoerder bij Telenet, ontkent dat de kabelaar de telecomwet en de wet op marktpraktijken en consumentenbescherming schendt. Volgens haar heeft Telenet de klanten tijdig ingelicht over de prijsverhoging en hebben ze ook de kan om kosteloos hun contract op te zeggen. Dat kan tot de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur met de nieuwe tarieven.