LinkedIn krabbelt terug met ‘sociale’ advertenties
Met een blogpost probeert LinkedIn de gemoederen te bedaren rond social ads. Sociaal mag je in dit geval verstaan als advertenties met inhoud uit sociale profielen – iets wat bij veel mensen voor gefronste wenkbrauwen zorgt. Onder meer in Nederland zijn er officieel vragen gesteld over het nieuwe advertentiesysteem.
Maar volgens Ryan Roslansky, verantwoordelijk voor productmanagement bij LinkedIn, is de hetze overdreven. Hij ontkent weliswaar niet dat LinkedIn informatie uit de profielen van de leden gebruikt in advertenties. Wel poogt hij de brand te blussen door te benadrukken dat LinkedIn-gebruikers met één druk op een knop uit het sociale advertentiesysteem kunnen stappen.
Bovendien, zegt Roslansky: “We delen nooit persoonlijke informatie met anderen. De enige informatie die gebruikt wordt in sociale advertenties zijn gegevens die publiekelijk beschikbaar zijn en die door iedereen op jouw profiel gezien kunnen worden.”
De advertenties worden ook aangepast, om de kritiek te ontzenuwen. LinkedIn geeft zelf een voorbeeld van een advertentie voor online drukker Vistaprint. Waar vroeger bij de advertentie naam en foto stond van contacten die fan zijn van Vistaprint, verschijnt nu alleen dat er een bepaald aantal mensen uit je netwerk de firma volgt. De identiteit van die personen wordt pas duidelijk als je op de bijhorende link klikt.
De misser van LinkedIn is wel verrassend. Enkele jaren geleden probeerde Facebook met het advertentiesysteem Beacon ongeveer hetzelfde te doen, wat heel veel protest uitlokte. De netwerksite moest toen in allerijl Beacon terugrollen. Al heeft Facebook achteraf wel nog social ads ingevoerd.
Met een blogpost probeert LinkedIn de gemoederen te bedaren rond social ads. Sociaal mag je in dit geval verstaan als advertenties met inhoud uit sociale profielen – iets wat bij veel mensen voor gefronste wenkbrauwen zorgt. Onder meer in Nederland zijn er officieel vragen gesteld over het nieuwe advertentiesysteem.
Maar volgens Ryan Roslansky, verantwoordelijk voor productmanagement bij LinkedIn, is de hetze overdreven. Hij ontkent weliswaar niet dat LinkedIn informatie uit de profielen van de leden gebruikt in advertenties. Wel poogt hij de brand te blussen door te benadrukken dat LinkedIn-gebruikers met één druk op een knop uit het sociale advertentiesysteem kunnen stappen.
Bovendien, zegt Roslansky: “We delen nooit persoonlijke informatie met anderen. De enige informatie die gebruikt wordt in sociale advertenties zijn gegevens die publiekelijk beschikbaar zijn en die door iedereen op jouw profiel gezien kunnen worden.”
De advertenties worden ook aangepast, om de kritiek te ontzenuwen. LinkedIn geeft zelf een voorbeeld van een advertentie voor online drukker Vistaprint. Waar vroeger bij de advertentie naam en foto stond van contacten die fan zijn van Vistaprint, verschijnt nu alleen dat er een bepaald aantal mensen uit je netwerk de firma volgt. De identiteit van die personen wordt pas duidelijk als je op de bijhorende link klikt.
De misser van LinkedIn is wel verrassend. Enkele jaren geleden probeerde Facebook met het advertentiesysteem Beacon ongeveer hetzelfde te doen, wat heel veel protest uitlokte. De netwerksite moest toen in allerijl Beacon terugrollen. Al heeft Facebook achteraf wel nog social ads ingevoerd.