Test

Dit is een popup

Nieuws

Facebook is de nieuwe kringloopwinkel

Waar heb je dat leuke jurkje gekocht? Op Facebook! Het klinkt vreemd, maar de sociaalnetwerksite zou wel eens de kringloopwinkel van de toekomst kunnen worden. Een groeiend aantal Vlaamse vrouwen vindt er vintagespullen.

Tussen de fanpagina’s van Das Pop, Philippe Gilbert en Thuis duikt een nieuw fenomeen op: Vlaamse Facebookgroepen met namen als ‘Louvintage’ (1.646 leden), ‘Floordrobe Leuven’ (852) en ‘Something old & something new’ (111). Gemaakt door vrouwen die hun overbodige jurken, oorbellen en schoenen veilen. Zo gaan volledige kleerkasten onder de hamer.

De oprichters, doorgaans studentes, publiceren foto’s van kledingstukken die ze niet meer nodig hebben. Omdat het bij een internetverkoop onmogelijk is de spullen te passen, wordt bij elke foto de maat meegegeven, net als het merk en een startbod. "We veilen de spullen om te vermijden dat één persoon alles in één keer opkoopt", zegt Lise Bonduelle (18) van Louvintage.

Overtollige kledij
Haar veilingplaats werd anderhalve maand geleden opgericht in Leuven. "Een vriendin wilde haar overtollige kleding verkopen via haar persoonlijke profiel op Facebook. Maar toen bedachten we dat ze haar doelpubliek daarmee beperkte tot haar vrienden. Via een openbare pagina konden we meer kandidaten bereiken", vertelt Bonduelle, een West-Vlaamse kotstudente.

Ondertussen zetten al zes meisjes tweedehandsspullen van zichzelf en hun vriendinnen op Louvintage. En de site inspireerde Maxime Smits (20) om haar miskopen van de hand te doen via een eigen pagina: Floordrobe Leuven. "Ik heb er al zo’n dikke honderd euro mee verdiend", vertelt Smits. "Eerst dacht ik het geld te spenderen aan een nieuwe handtas of schoenen. Maar mijn kast is nu net uitgemest, ik hou de geldbeugel even dicht."

Lees verder op Standaard.be

Waar heb je dat leuke jurkje gekocht? Op Facebook! Het klinkt vreemd, maar de sociaalnetwerksite zou wel eens de kringloopwinkel van de toekomst kunnen worden. Een groeiend aantal Vlaamse vrouwen vindt er vintagespullen.

Tussen de fanpagina’s van Das Pop, Philippe Gilbert en Thuis duikt een nieuw fenomeen op: Vlaamse Facebookgroepen met namen als ‘Louvintage’ (1.646 leden), ‘Floordrobe Leuven’ (852) en ‘Something old & something new’ (111). Gemaakt door vrouwen die hun overbodige jurken, oorbellen en schoenen veilen. Zo gaan volledige kleerkasten onder de hamer.

De oprichters, doorgaans studentes, publiceren foto’s van kledingstukken die ze niet meer nodig hebben. Omdat het bij een internetverkoop onmogelijk is de spullen te passen, wordt bij elke foto de maat meegegeven, net als het merk en een startbod. "We veilen de spullen om te vermijden dat één persoon alles in één keer opkoopt", zegt Lise Bonduelle (18) van Louvintage.

Overtollige kledij
Haar veilingplaats werd anderhalve maand geleden opgericht in Leuven. "Een vriendin wilde haar overtollige kleding verkopen via haar persoonlijke profiel op Facebook. Maar toen bedachten we dat ze haar doelpubliek daarmee beperkte tot haar vrienden. Via een openbare pagina konden we meer kandidaten bereiken", vertelt Bonduelle, een West-Vlaamse kotstudente.

Ondertussen zetten al zes meisjes tweedehandsspullen van zichzelf en hun vriendinnen op Louvintage. En de site inspireerde Maxime Smits (20) om haar miskopen van de hand te doen via een eigen pagina: Floordrobe Leuven. "Ik heb er al zo’n dikke honderd euro mee verdiend", vertelt Smits. "Eerst dacht ik het geld te spenderen aan een nieuwe handtas of schoenen. Maar mijn kast is nu net uitgemest, ik hou de geldbeugel even dicht."

Lees verder op Standaard.be

internetnieuwstweedehandsveiling

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!