Gent gaat voor .gent
De stad Gent is ermee akkoord dat City TLD, een constructie van Combell en Sensirius, het internetachtervoegsel .gent aanvraagt. Daarmee zijn domeinnamen als www.toerisme.gent mogelijk.
Tot nu toe kent het internet nog maar een beperkt aantal hoofddomeinen, zoals .com, .net, .be en .nl. Door een recente beslissing van de Icann, de internationale domeinnaambeheerder, mogen er nu internetdomeinen bijgemaakt worden.
City TLD gaat met toestemming van de stad Gent een gooi doen naar het topleveldomein .gent. De aanvraag vertrekt naar Icann, en dan is het wachten op goedkeuring. Jonas Dhaenens, bedrijfsleider van internetspecialist Combell, verwacht dat het dossier sterk genoeg is om groen licht te krijgen. De steun van de stad zelf geeft volgens hem de doorslag.
Kostelijke affaire
Een topleveldomein is niet gratis. Verre van zelfs. De aanvraag alleen al kost 250.000 dollar, zo’n 175.000 euro. Om de domeinnaam de jaren erna te mogen houden, moet je de Icann nog eens 25.000 dollar per jaar betalen.
Daarnaast zijn er nog andere kosten aan het beheer van een internettopleveldomein. Je hebt servers nodig voor het beheer. Software is ook al zo’n noodzaak, en dan heb je ook nog eens operationele kosten.
Jonas Dhaenens schat dat de kosten in totaal uitkomen op 250.000 euro in het eerste jaar en 200.000 euro in elk daaropvolgend jaar. Die kosten zijn in het geval van Gent trouwens allemaal voor rekening van City TLD, niet voor de stad Gent.
Geld verdienen
City TLD gaat ook domeinnamen verkopen, waarbij Combell zal optreden als de registrar. Iedereen die dat wil, kan een domeinnaam kopen die op .gent eindigt. Dat zal per internetadres zo’n 40 tot 50 euro per jaar kosten, schat Dhaenens.
Als we onze zakrekenmachine dan even bovenhalen, ontdekken we dat er dus vijfduizend .gent-topleveldomeinen in omloop moeten zijn. “Je ziet dat het plan dus heel realistisch is”, reageert Dhaenens.
City TLD wil trouwens niet enkel de stad Gent bedienen met een eigen topleveldomein. Het is ook klaar om steden en merken te begeleiden naar een eigen internetachtervoegsel.
De stad Gent is ermee akkoord dat City TLD, een constructie van Combell en Sensirius, het internetachtervoegsel .gent aanvraagt. Daarmee zijn domeinnamen als www.toerisme.gent mogelijk.
Tot nu toe kent het internet nog maar een beperkt aantal hoofddomeinen, zoals .com, .net, .be en .nl. Door een recente beslissing van de Icann, de internationale domeinnaambeheerder, mogen er nu internetdomeinen bijgemaakt worden.
City TLD gaat met toestemming van de stad Gent een gooi doen naar het topleveldomein .gent. De aanvraag vertrekt naar Icann, en dan is het wachten op goedkeuring. Jonas Dhaenens, bedrijfsleider van internetspecialist Combell, verwacht dat het dossier sterk genoeg is om groen licht te krijgen. De steun van de stad zelf geeft volgens hem de doorslag.
Kostelijke affaire
Een topleveldomein is niet gratis. Verre van zelfs. De aanvraag alleen al kost 250.000 dollar, zo’n 175.000 euro. Om de domeinnaam de jaren erna te mogen houden, moet je de Icann nog eens 25.000 dollar per jaar betalen.
Daarnaast zijn er nog andere kosten aan het beheer van een internettopleveldomein. Je hebt servers nodig voor het beheer. Software is ook al zo’n noodzaak, en dan heb je ook nog eens operationele kosten.
Jonas Dhaenens schat dat de kosten in totaal uitkomen op 250.000 euro in het eerste jaar en 200.000 euro in elk daaropvolgend jaar. Die kosten zijn in het geval van Gent trouwens allemaal voor rekening van City TLD, niet voor de stad Gent.
Geld verdienen
City TLD gaat ook domeinnamen verkopen, waarbij Combell zal optreden als de registrar. Iedereen die dat wil, kan een domeinnaam kopen die op .gent eindigt. Dat zal per internetadres zo’n 40 tot 50 euro per jaar kosten, schat Dhaenens.
Als we onze zakrekenmachine dan even bovenhalen, ontdekken we dat er dus vijfduizend .gent-topleveldomeinen in omloop moeten zijn. “Je ziet dat het plan dus heel realistisch is”, reageert Dhaenens.
City TLD wil trouwens niet enkel de stad Gent bedienen met een eigen topleveldomein. Het is ook klaar om steden en merken te begeleiden naar een eigen internetachtervoegsel.