Test

Dit is een popup

Samsung tweede op tabletmarkt

Apple is de onbetwiste leider op de tabletmarkt. Maar achter de iPad zijn het Samsung en Acer die de koek verdelen.

Van de iPad zijn 4,7 miljoen stuks verkocht in het laatste kwartaal. Samsung volgt, weliswaar een stuk lager, op de tweede plaats met 850.000 exemplaren (wereldwijd). De cijfers zijn afkomstig van Richard Shim, senior analist bij marktanalysebureau DisplaySearch. Hij baseert zich op openbare cijfers uit de verkoopsector.

Vlak achter Samsung komt Acer. Dat wist met zijn 10 inch Iconia Tab A500 het afgelopen kwartaal achthonderdduizend stuks te slijten. Wel stelde Acer recent nog zijn verwachtingen bij. Eerst dacht het 5 tot 7 miljoen tablets te verkopen dit jaar. Intussen is dit verlaagd naar 2,5 tot 3 miljoen.

[related_article id=”158256″]

Die terugval geldt echter voor meerdere merken. Analisten van J.P.Morgan zeiden begin deze maand nog dat onder meer Motorola, RIM, Dell, Toshiba, Acer en Samsung hun ontwikkelplannen voor tablets hebben ingeperkt.

Niemand trekt zich terug uit de markt, maar er is geen stormloop zoals dat bijvoorbeeld met minilaptops wel het geval was. De reden ligt volgens J.P. Morgan-analist mark Moskowitz bij het feit dat geen van de toestellen een soortgelijke vraag kent zoals bij de iPad momenteel het geval is.

Onbekende merken
Volgens DisplaySearch is er echter nog wel een andere categorie die behoorlijk wat marktaandeel onder de tablets opeist. De zogenaamde whiteboxmarkt, oftewel de verzameling van kleine vrijwel onbekende merken die hun eigen tablet op de markt brengen. Vaak gaat het om toestellen met een beduidend lagere prijs dan de bekendere concurrenten.

Hoewel het hier om verschillende bedrijven gaat, zouden die nobele onbekenden samen wel meer verkopen dan Samsung en Acer, en zo op de tweede plaats belanden.

Apple is de onbetwiste leider op de tabletmarkt. Maar achter de iPad zijn het Samsung en Acer die de koek verdelen.

Van de iPad zijn 4,7 miljoen stuks verkocht in het laatste kwartaal. Samsung volgt, weliswaar een stuk lager, op de tweede plaats met 850.000 exemplaren (wereldwijd). De cijfers zijn afkomstig van Richard Shim, senior analist bij marktanalysebureau DisplaySearch. Hij baseert zich op openbare cijfers uit de verkoopsector.

Vlak achter Samsung komt Acer. Dat wist met zijn 10 inch Iconia Tab A500 het afgelopen kwartaal achthonderdduizend stuks te slijten. Wel stelde Acer recent nog zijn verwachtingen bij. Eerst dacht het 5 tot 7 miljoen tablets te verkopen dit jaar. Intussen is dit verlaagd naar 2,5 tot 3 miljoen.

[related_article id=”158256″]

Die terugval geldt echter voor meerdere merken. Analisten van J.P.Morgan zeiden begin deze maand nog dat onder meer Motorola, RIM, Dell, Toshiba, Acer en Samsung hun ontwikkelplannen voor tablets hebben ingeperkt.

Niemand trekt zich terug uit de markt, maar er is geen stormloop zoals dat bijvoorbeeld met minilaptops wel het geval was. De reden ligt volgens J.P. Morgan-analist mark Moskowitz bij het feit dat geen van de toestellen een soortgelijke vraag kent zoals bij de iPad momenteel het geval is.

Onbekende merken
Volgens DisplaySearch is er echter nog wel een andere categorie die behoorlijk wat marktaandeel onder de tablets opeist. De zogenaamde whiteboxmarkt, oftewel de verzameling van kleine vrijwel onbekende merken die hun eigen tablet op de markt brengen. Vaak gaat het om toestellen met een beduidend lagere prijs dan de bekendere concurrenten.

Hoewel het hier om verschillende bedrijven gaat, zouden die nobele onbekenden samen wel meer verkopen dan Samsung en Acer, en zo op de tweede plaats belanden.

acerapplebusinessdisplaysearchiconia tabipadj-p-morganmarktaandeelnieuwssamsungtablet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!