Overheid leert ambtenaren facebooken
De federale overheid heeft richtlijnen klaar voor haar eigen werknemers op Facebook, Twitter en andere sociale media.
De 52 pagina’s tellende handleiding is geen brochure vol regels en verplichtingen, maar legt wel uit hoe je als federale ambtenaar met sociale media moet omgaan. Zo bekijkt zij of je dit als overheidsdienst moet toelaten, al dan niet gedeeltelijk. Bijvoorbeeld door enkel bepaalde sociale media of bepaalde werknemers vrij te laten. Bijvoorbeeld degenen met een communicatiefunctie.
Anderzijds vinden we in het document een aantal richtlijnen terug die niet alleen voor federale ambtenaren nuttig zijn, maar ook voor niet-overheidswerknemers die graag sociale media gebruiken. Zo is het uitsluiten van zaken als YouTube, Netlog, LinkedIn enzovoort bijna onmogelijk door de opkomst van smartphones. Daarom wijst de brochure op de nood van vertrouwen en goede afspraken.
Correcte informatie
De federale overheid adviseert haar ambtenaren om alleen maar te zeggen wat je zeker weet, maar daarbij geen vertrouwelijke informatie online te zetten. Zo mag er bijvoorbeeld wel worden gepraat over de procedures die nog moeten worden doorlopen, maar nog niet over de inhoud.
Andere punten focussen dan weer op betrouwbaarheid, zoals het gebruiken van je echte naam en duidelijk maken dat je voor een bepaalde overheidsdienst werkt, maar dat je op je Facebook- of Twitteraccount voor eigen naam spreekt.
Let op privacy
Een interessant onderdeel zijn de privacyrichtlijnen. Zo moet je als federaal ambtenaar rekening houden met wie liever niet wil getagd worden op foto’s en blijft het oppassen met de informatie die je over jezelf met een potentieel groot publiek deelt.
Tot slot moet je sociale media professioneel kunnen gebruiken. Dat betekent dat je ook moet weten wanneer ze niet te gebruiken. “Plaats geen informatie als je in een emotioneel onstabiele toestand, dronken of moe bent”, lezen we in de brochure. Een richtlijn die iedereen misschien wel eens kan gebruiken.
Wie wil kan de volledige handleiding hier nalezen: COMM Collection 21: Richtlijnen bij het gebruik van sociale media.
De federale overheid heeft richtlijnen klaar voor haar eigen werknemers op Facebook, Twitter en andere sociale media.
De 52 pagina’s tellende handleiding is geen brochure vol regels en verplichtingen, maar legt wel uit hoe je als federale ambtenaar met sociale media moet omgaan. Zo bekijkt zij of je dit als overheidsdienst moet toelaten, al dan niet gedeeltelijk. Bijvoorbeeld door enkel bepaalde sociale media of bepaalde werknemers vrij te laten. Bijvoorbeeld degenen met een communicatiefunctie.
Anderzijds vinden we in het document een aantal richtlijnen terug die niet alleen voor federale ambtenaren nuttig zijn, maar ook voor niet-overheidswerknemers die graag sociale media gebruiken. Zo is het uitsluiten van zaken als YouTube, Netlog, LinkedIn enzovoort bijna onmogelijk door de opkomst van smartphones. Daarom wijst de brochure op de nood van vertrouwen en goede afspraken.
Correcte informatie
De federale overheid adviseert haar ambtenaren om alleen maar te zeggen wat je zeker weet, maar daarbij geen vertrouwelijke informatie online te zetten. Zo mag er bijvoorbeeld wel worden gepraat over de procedures die nog moeten worden doorlopen, maar nog niet over de inhoud.
Andere punten focussen dan weer op betrouwbaarheid, zoals het gebruiken van je echte naam en duidelijk maken dat je voor een bepaalde overheidsdienst werkt, maar dat je op je Facebook- of Twitteraccount voor eigen naam spreekt.
Let op privacy
Een interessant onderdeel zijn de privacyrichtlijnen. Zo moet je als federaal ambtenaar rekening houden met wie liever niet wil getagd worden op foto’s en blijft het oppassen met de informatie die je over jezelf met een potentieel groot publiek deelt.
Tot slot moet je sociale media professioneel kunnen gebruiken. Dat betekent dat je ook moet weten wanneer ze niet te gebruiken. “Plaats geen informatie als je in een emotioneel onstabiele toestand, dronken of moe bent”, lezen we in de brochure. Een richtlijn die iedereen misschien wel eens kan gebruiken.
Wie wil kan de volledige handleiding hier nalezen: COMM Collection 21: Richtlijnen bij het gebruik van sociale media.