Belgische interneteconomie scoort middelmatig
De interneteconomie is in België goed voor 8,6 miljard euro per jaar. Dat is niet slecht, maar ten opzichte van andere landen blijft het middelmatig.
Het cijfer is afkomstig van The Boston Consulting Group (BCG), die in opdracht van Google de Belgische interneteconomie in kaart bracht. Enkele weken geleden presenteerde het bedrijf al een soortgelijk rapport in Nederland.
In het rapport bestudeert BCG de interneteconomie in 2009. Die was op dat moment 8,6 miljard euro waard, ofwel 2,5 procent van het bruto binnenlands product (BBP). Ons land heeft het potentieel om dit in 2015 op te krikken naar 4,6 procent ofwel 20 miljard euro.
[related_article id=”158901″]
Veel banen
Dat klinkt goed, maar als we kijken naar Nederland dan zien we dat onze noorderburen al een stuk verder staan. Hier bedroeg de interneteconomie in hetzelfde jaar al 4,3 procent van het BBP. Groot-Brittannië haalt in dezelfde studie 7,2 procent.
De Belgische internetsector zorgt wel voor jobs. Bedrijven die aan de interneteconomie bijdragen, stellen 28.000 mensen tewerk. Dat zijn er volgens BCG meer dan in de energiesector. Het merendeel van de Belgische interneteconomie is afkomstig uit consumptie zoals e-commerce. In 23 procent van de gevallen gaat het om aankopen uit het buitenland.
Een op drie koopt online
Op jaarbasis geeft de Belg 3,2 miljard euro uit aan onlinewinkelen, de internetverbinding en de hardware om online te geraken. Ongeveer een op drie volwassenen (36 procent) kocht het afgelopen jaar online een product of dienst.
De breedbanddichtheid onder gezinnen ligt momenteel op 73 procent. Daarmee zijn we koploper noch achterligger. Voor mobiel internet was dit in 2010 slechts 17 procent. Al is dit nog volop in ontwikkeling. Zo schat BCG dat dit in 2015 naar zeventig procent zal stijgen.
Bedrijven achter
Wat opvalt is dat kmo’s in ons land het internet te weinig gebruiken om goederen en diensten actief te promoten en verkopen. In het rapport staat dat slechts 33 procent van de kleine en middelgrote bedrijven dit doet. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk is dit respectievelijk 46 en 66 procent.
The Boston Consulting Group maakte in opdracht van Google ook een vergelijking met de andere OESO-landen. In zijn zogenaamde e-Intensity Index haalt België een zestiende plaats tussen 34 landen. De infrastructuur is goed, maar zowel bij bedrijven als consumenten blijven gebruik en uitgaven middelmatig.
De interneteconomie is in België goed voor 8,6 miljard euro per jaar. Dat is niet slecht, maar ten opzichte van andere landen blijft het middelmatig.
Het cijfer is afkomstig van The Boston Consulting Group (BCG), die in opdracht van Google de Belgische interneteconomie in kaart bracht. Enkele weken geleden presenteerde het bedrijf al een soortgelijk rapport in Nederland.
In het rapport bestudeert BCG de interneteconomie in 2009. Die was op dat moment 8,6 miljard euro waard, ofwel 2,5 procent van het bruto binnenlands product (BBP). Ons land heeft het potentieel om dit in 2015 op te krikken naar 4,6 procent ofwel 20 miljard euro.
[related_article id=”158901″]
Veel banen
Dat klinkt goed, maar als we kijken naar Nederland dan zien we dat onze noorderburen al een stuk verder staan. Hier bedroeg de interneteconomie in hetzelfde jaar al 4,3 procent van het BBP. Groot-Brittannië haalt in dezelfde studie 7,2 procent.
De Belgische internetsector zorgt wel voor jobs. Bedrijven die aan de interneteconomie bijdragen, stellen 28.000 mensen tewerk. Dat zijn er volgens BCG meer dan in de energiesector. Het merendeel van de Belgische interneteconomie is afkomstig uit consumptie zoals e-commerce. In 23 procent van de gevallen gaat het om aankopen uit het buitenland.
Een op drie koopt online
Op jaarbasis geeft de Belg 3,2 miljard euro uit aan onlinewinkelen, de internetverbinding en de hardware om online te geraken. Ongeveer een op drie volwassenen (36 procent) kocht het afgelopen jaar online een product of dienst.
De breedbanddichtheid onder gezinnen ligt momenteel op 73 procent. Daarmee zijn we koploper noch achterligger. Voor mobiel internet was dit in 2010 slechts 17 procent. Al is dit nog volop in ontwikkeling. Zo schat BCG dat dit in 2015 naar zeventig procent zal stijgen.
Bedrijven achter
Wat opvalt is dat kmo’s in ons land het internet te weinig gebruiken om goederen en diensten actief te promoten en verkopen. In het rapport staat dat slechts 33 procent van de kleine en middelgrote bedrijven dit doet. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk is dit respectievelijk 46 en 66 procent.
The Boston Consulting Group maakte in opdracht van Google ook een vergelijking met de andere OESO-landen. In zijn zogenaamde e-Intensity Index haalt België een zestiende plaats tussen 34 landen. De infrastructuur is goed, maar zowel bij bedrijven als consumenten blijven gebruik en uitgaven middelmatig.