Hoe populair is digitaal lezen al?
De meerderheid van de Vlamingen leest nog steeds liever op papier dan digitaal. Maar de e-lezer en iPad winnen gestaag aan populariteit. Vooral de iPad is in vergelijking met andere nieuwe toestellen snel aan het inburgeren.
Dat blijkt uit een onderzoek van Memori, het expertisecentrum van de hogeschool Lessius Mechelen. Het bevroeg dit voorjaar 2.770 personen via een online-enquête.
Digitaal lezen is nog niet sterk doorgebroken bij ons, concluderen de onderzoekers, maar het heeft wel duidelijk toekomst.
Digitale krant populairder dan digitaal boek
Zo’n 31% van de ondervraagden leest soms de papieren krant, en 63% doet dat vaak. In digitale kranten hebben de lezers voorlopig iets minder trek: 41% leest ze soms, 33 % leest ze vaak. Wat momenteel veruit het minst digitaal wordt gelezen, is een boek. Kort samengevat: 7% doet dat nooit, en maar 8% vaak.
Dat digitale publicaties een mooi potentieel hebben, leiden de onderzoekers af uit de koopintenties. Ze vroegen de respondenten niet alleen welke nieuwe mobiele toestellen ze kennen of hebben, maar ook welke ze binnen een jaar denken aan te schaffen.
Het cliché blijkt te kloppen dat vooral mannen zich interesseren voor technologische snufjes. Vijf procent van de vrouwen heeft een iPad, tegenover 16% van de mannen. Daar komt bij dat 14% van de mannen zegt binnen het jaar zo’n toestel aan te kopen.
Tabletcomputer is cool
Mannen kopen vooral een tablet omdat die handig, innovatief en nuttig is voor hun werk, en omdat ze hem cool vinden. Ze gebruiken het toestel meer om tijdschriften te lezen en tv en video te kijken. Vrouwen hebben een tablet vaak als geschenk gekregen. Jongeren en laagopgeleiden gebruiken hun tablet het meest om te gamen.
Bij de dertigers zitten de meeste bezitters van een iPad (17,5%), en in die leeftijdscategorie situeert zich ook de grootste groep mensen die er eentje wil kopen. De e-reader is vooral populair bij zestigplussers. In deze leeftijd zitten ook de meeste mensen die zo’n toestel willen aanschaffen. Kleine kanttekening evenwel: bij de zestigplussers zit ook de grootste groep die niet weet wat een e-reader eigenlijk is.
Gratis extra’s
Voorlopig hebben gebruikers van tablets nog niet veel zin om te betalen voor digitale inhoud. Maar dat verandert als er geen gratis alternatief voorhanden is. Ook voor unieke informatie zijn ze bereid te betalen. Bestaande magazines of kranten gewoon overzetten naar een digitaal formaat heeft dus maar een beperkt succes.
Zowat 40% wil betalen voor zijn favoriete tijdschrift als het alleen nog digitaal zou worden aangeboden. Maar het mag niet duurder zijn dan de papieren versie. Alleen hoogopgeleiden willen meer betalen voor extra’s.
De onderzoekers besluiten dat uitgevers niet dezelfde fout mogen maken als met het internet. Ze bieden hun informatie beter niet (bijna) gratis aan via tablets en smartphones.
De meerderheid van de Vlamingen leest nog steeds liever op papier dan digitaal. Maar de e-lezer en iPad winnen gestaag aan populariteit. Vooral de iPad is in vergelijking met andere nieuwe toestellen snel aan het inburgeren.
Dat blijkt uit een onderzoek van Memori, het expertisecentrum van de hogeschool Lessius Mechelen. Het bevroeg dit voorjaar 2.770 personen via een online-enquête.
Digitaal lezen is nog niet sterk doorgebroken bij ons, concluderen de onderzoekers, maar het heeft wel duidelijk toekomst.
Digitale krant populairder dan digitaal boek
Zo’n 31% van de ondervraagden leest soms de papieren krant, en 63% doet dat vaak. In digitale kranten hebben de lezers voorlopig iets minder trek: 41% leest ze soms, 33 % leest ze vaak. Wat momenteel veruit het minst digitaal wordt gelezen, is een boek. Kort samengevat: 7% doet dat nooit, en maar 8% vaak.
Dat digitale publicaties een mooi potentieel hebben, leiden de onderzoekers af uit de koopintenties. Ze vroegen de respondenten niet alleen welke nieuwe mobiele toestellen ze kennen of hebben, maar ook welke ze binnen een jaar denken aan te schaffen.
Het cliché blijkt te kloppen dat vooral mannen zich interesseren voor technologische snufjes. Vijf procent van de vrouwen heeft een iPad, tegenover 16% van de mannen. Daar komt bij dat 14% van de mannen zegt binnen het jaar zo’n toestel aan te kopen.
Tabletcomputer is cool
Mannen kopen vooral een tablet omdat die handig, innovatief en nuttig is voor hun werk, en omdat ze hem cool vinden. Ze gebruiken het toestel meer om tijdschriften te lezen en tv en video te kijken. Vrouwen hebben een tablet vaak als geschenk gekregen. Jongeren en laagopgeleiden gebruiken hun tablet het meest om te gamen.
Bij de dertigers zitten de meeste bezitters van een iPad (17,5%), en in die leeftijdscategorie situeert zich ook de grootste groep mensen die er eentje wil kopen. De e-reader is vooral populair bij zestigplussers. In deze leeftijd zitten ook de meeste mensen die zo’n toestel willen aanschaffen. Kleine kanttekening evenwel: bij de zestigplussers zit ook de grootste groep die niet weet wat een e-reader eigenlijk is.
Gratis extra’s
Voorlopig hebben gebruikers van tablets nog niet veel zin om te betalen voor digitale inhoud. Maar dat verandert als er geen gratis alternatief voorhanden is. Ook voor unieke informatie zijn ze bereid te betalen. Bestaande magazines of kranten gewoon overzetten naar een digitaal formaat heeft dus maar een beperkt succes.
Zowat 40% wil betalen voor zijn favoriete tijdschrift als het alleen nog digitaal zou worden aangeboden. Maar het mag niet duurder zijn dan de papieren versie. Alleen hoogopgeleiden willen meer betalen voor extra’s.
De onderzoekers besluiten dat uitgevers niet dezelfde fout mogen maken als met het internet. Ze bieden hun informatie beter niet (bijna) gratis aan via tablets en smartphones.