Mobiel Facebook kost jobs in telecom
Communicatie via sociale media kost de gsm-operatoren handenvol geld. In Nederland leidt dat zelfs tot grootschalige ontslagen. Belgen houden echter vast aan sms’jes, zodat er bij Mobistar en Belgacom vooralsnog geen problemen zijn.
Consumenten sturen steeds vaker berichtjes via Facebook in plaats van per sms. En ze bellen almaar meer via internettoepassingen als Skype en Viber, in plaats van met hun gsm-abonnement. Ze doen dat bovendien steeds vaker met hun mobiele telefoon met internettoegang. En dat doet de omzet van telecombedrijven pijn. Zoveel pijn dat KPN in Nederland gisteren aankondigde dat het een kwart van het personeel op straat moet zetten.
Jobverlies door goedkoop internet
Het klinkt ironisch: de lagere tarieven voor mobiel internet in Nederland, dat door heel wat Belgen als het goede voorbeeld wordt gezien, zorgen voor massaal jobverlies. Maar in ons land is het nog niet zover. Dankzij de hogere kosten voor data, en de goedkopere ‘out of bundel’-tarieven.
Bij Mobistar merken ze nog geen verschuiving. Dat zou volgens het bedrijf komen door de lagere ‘out of bundel’-tarieven in België. Als je sms- en belwaarde van je abonnementsbundel zijn opgebruikt, dan betaal je niet zo gek veel voor elk bijkomend sms’je of telefoontje, klinkt het.
Sms duurder
In Nederland is het anders: daar zijn de bundels op zich misschien goedkoper; de bijkomende sms’en en belminuten zijn er een stuk duurder dan in ons land het geval is. Combineer dat met een goedkoper mobiel internet dan in ons land, en het wordt al snel duidelijk waarom de Nederlander makkelijker een Facebookbericht dan een sms zal versturen.
Zowel bij Mobistar als bij Belgacom zien ze momenteel nog geen verschuiving van het bel- en sms-gedrag. De sms-inkomsten van Belgacom stegen het afgelopen jaar zelfs met 11 procent. Er wordt wel niet uitgesloten dat goedkoper mobiel internet in ons land daar verandering in kan brengen
Communicatie via sociale media kost de gsm-operatoren handenvol geld. In Nederland leidt dat zelfs tot grootschalige ontslagen. Belgen houden echter vast aan sms’jes, zodat er bij Mobistar en Belgacom vooralsnog geen problemen zijn.
Consumenten sturen steeds vaker berichtjes via Facebook in plaats van per sms. En ze bellen almaar meer via internettoepassingen als Skype en Viber, in plaats van met hun gsm-abonnement. Ze doen dat bovendien steeds vaker met hun mobiele telefoon met internettoegang. En dat doet de omzet van telecombedrijven pijn. Zoveel pijn dat KPN in Nederland gisteren aankondigde dat het een kwart van het personeel op straat moet zetten.
Jobverlies door goedkoop internet
Het klinkt ironisch: de lagere tarieven voor mobiel internet in Nederland, dat door heel wat Belgen als het goede voorbeeld wordt gezien, zorgen voor massaal jobverlies. Maar in ons land is het nog niet zover. Dankzij de hogere kosten voor data, en de goedkopere ‘out of bundel’-tarieven.
Bij Mobistar merken ze nog geen verschuiving. Dat zou volgens het bedrijf komen door de lagere ‘out of bundel’-tarieven in België. Als je sms- en belwaarde van je abonnementsbundel zijn opgebruikt, dan betaal je niet zo gek veel voor elk bijkomend sms’je of telefoontje, klinkt het.
Sms duurder
In Nederland is het anders: daar zijn de bundels op zich misschien goedkoper; de bijkomende sms’en en belminuten zijn er een stuk duurder dan in ons land het geval is. Combineer dat met een goedkoper mobiel internet dan in ons land, en het wordt al snel duidelijk waarom de Nederlander makkelijker een Facebookbericht dan een sms zal versturen.
Zowel bij Mobistar als bij Belgacom zien ze momenteel nog geen verschuiving van het bel- en sms-gedrag. De sms-inkomsten van Belgacom stegen het afgelopen jaar zelfs met 11 procent. Er wordt wel niet uitgesloten dat goedkoper mobiel internet in ons land daar verandering in kan brengen