Test

Dit is een popup

KPN schrapt 5.000 banen in Nederland

De telecomgroep KPN schrapt in Nederland een kwart van zijn personeelsbestand. De Belgische dochter Base ontspringt de dans.

Tussen nu en 2015 verdwijnen er vier- à vijfduizend banen bij KPN Nederland. Het bedrijf stelt zijn winstverwachting voor dit jaar ook bij. Aanvankelijk werd gehoopt op een bedrijfsresultaat van 5,5 miljard euro, nu gokt men op 5,3 miljard euro.

Dat is volgens KPN te wijten aan een onverwachte maar onvermijdbare investering van 100 miljoen euro in het Nederlandse netwerk. De toenemende prijsdruk op de zakelijke markt en het snel veranderende consumentengedrag speelt hen ook parten. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.

Daarmee doelt men op de stijgende populariteit van (gratis) communicatieapps die een hap nemen uit de inkomsten uit het traditionele bel- en sms-verkeer. KPN wil dit opvangen door zijn abonnementsvormen te herschikken en daarbij te focussen op mobiel dataverkeer.

Base doet het goed
Base, de Belgische dochter van KPN, loopt geen gevaar. Bart Vandesompele van KPN Group Belgium vertelt in de Standaard dat Base het zeer goed doet. “Zonder de sterke daling van de terminatietarieven zouden de opbrengsten uit mobiele diensten op jaarbasis zelfs gestegen zijn met 8,1 procent".

Na de winstwaarschuwing van KPN daalde het aandeel op de AEX-beurs in Amsterdam met liefst zeven procent. In België deelden Belgacom en Mobistar in de klappen met beide 1,6 procent verlies.

De telecomgroep KPN schrapt in Nederland een kwart van zijn personeelsbestand. De Belgische dochter Base ontspringt de dans.

Tussen nu en 2015 verdwijnen er vier- à vijfduizend banen bij KPN Nederland. Het bedrijf stelt zijn winstverwachting voor dit jaar ook bij. Aanvankelijk werd gehoopt op een bedrijfsresultaat van 5,5 miljard euro, nu gokt men op 5,3 miljard euro.

Dat is volgens KPN te wijten aan een onverwachte maar onvermijdbare investering van 100 miljoen euro in het Nederlandse netwerk. De toenemende prijsdruk op de zakelijke markt en het snel veranderende consumentengedrag speelt hen ook parten. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.

Daarmee doelt men op de stijgende populariteit van (gratis) communicatieapps die een hap nemen uit de inkomsten uit het traditionele bel- en sms-verkeer. KPN wil dit opvangen door zijn abonnementsvormen te herschikken en daarbij te focussen op mobiel dataverkeer.

Base doet het goed
Base, de Belgische dochter van KPN, loopt geen gevaar. Bart Vandesompele van KPN Group Belgium vertelt in de Standaard dat Base het zeer goed doet. “Zonder de sterke daling van de terminatietarieven zouden de opbrengsten uit mobiele diensten op jaarbasis zelfs gestegen zijn met 8,1 procent".

Na de winstwaarschuwing van KPN daalde het aandeel op de AEX-beurs in Amsterdam met liefst zeven procent. In België deelden Belgacom en Mobistar in de klappen met beide 1,6 procent verlies.

basebusinessfinancieelknp group belgiumkpnnieuwstelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!