Test

Dit is een popup

Nieuws

E-mail langer toegankelijk na providerwissel

Wie een e-mailadres of webruimte van zijn internetprovider gebruikt, kan dat voortaan zes maanden gratis blijven doen na een overstap.

Het gaat om een gedragscode van providervereniging ISPA die de telecomwaakhond BIPT vandaag heeft goedgekeurd. De maatregel gaat in vanaf 16 april en is gratis voor de consument.

"Unieke maatregel"
Wie als klant een @belgacom- of @telenet-adres heeft, kent het probleem: je wil van provider wisselen, maar dan verandert ook je e-mailadres. Dat zorgt er voor dat gebruikers twee keer nadenken voor ze van internetprovider wisselen, zelfs al is het aanbod bij de concurrentie misschien beter.

Deze maatregel past daar een mouw aan. Door hen zes maanden langer toegang te geven tot e-mail en webruimte na een providerwissel, kunnen klanten nog een half jaar lang hun contactpersonen inlichten over een nieuw e-mailadres. Hetzelfde geldt voor de webruimte. De klant kan zijn bezoekers voortaan beter inlichten over een eventueel nieuw webadres.

“De maatregel is uniek in Europa”, zegt BIPT-voorzitter Luc Hindryckx. “Het zal gebruikers gemakkelijker aanzetten om van provider te veranderen indien zij dat wensen. En dankzij de faciliteiten kan dat gebeuren met een ruimere bescherming van de consument.”

Webmail
Een alternatief is een gratis e-maildienst zoals Gmail (Google) of Hotmail (Microsoft). Die kan je overal gebruiken ongeacht je internetprovider. Maar dergelijke adressen worden zelden gebruikt als het gaat om professionele activiteiten, waardoor sommige zelfstandigen hun provideradres verkiezen.

Een andere optie is dan weer een eigen .be-domeinnaam. Op dat moment staat je website (en de naam) los van je provider en kan je ook eigen e-mailadressen op dat domein aanmaken. Al vraagt een dergelijke configuratie wel iets meer technische kennis.

Wie een e-mailadres of webruimte van zijn internetprovider gebruikt, kan dat voortaan zes maanden gratis blijven doen na een overstap.

Het gaat om een gedragscode van providervereniging ISPA die de telecomwaakhond BIPT vandaag heeft goedgekeurd. De maatregel gaat in vanaf 16 april en is gratis voor de consument.

"Unieke maatregel"
Wie als klant een @belgacom- of @telenet-adres heeft, kent het probleem: je wil van provider wisselen, maar dan verandert ook je e-mailadres. Dat zorgt er voor dat gebruikers twee keer nadenken voor ze van internetprovider wisselen, zelfs al is het aanbod bij de concurrentie misschien beter.

Deze maatregel past daar een mouw aan. Door hen zes maanden langer toegang te geven tot e-mail en webruimte na een providerwissel, kunnen klanten nog een half jaar lang hun contactpersonen inlichten over een nieuw e-mailadres. Hetzelfde geldt voor de webruimte. De klant kan zijn bezoekers voortaan beter inlichten over een eventueel nieuw webadres.

“De maatregel is uniek in Europa”, zegt BIPT-voorzitter Luc Hindryckx. “Het zal gebruikers gemakkelijker aanzetten om van provider te veranderen indien zij dat wensen. En dankzij de faciliteiten kan dat gebeuren met een ruimere bescherming van de consument.”

Webmail
Een alternatief is een gratis e-maildienst zoals Gmail (Google) of Hotmail (Microsoft). Die kan je overal gebruiken ongeacht je internetprovider. Maar dergelijke adressen worden zelden gebruikt als het gaat om professionele activiteiten, waardoor sommige zelfstandigen hun provideradres verkiezen.

Een andere optie is dan weer een eigen .be-domeinnaam. Op dat moment staat je website (en de naam) los van je provider en kan je ook eigen e-mailadressen op dat domein aanmaken. Al vraagt een dergelijke configuratie wel iets meer technische kennis.

bipte-mailispanieuwsoverstapprovidertelecomwebruimte

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!