Test

Dit is een popup

MailChimp

Het uitsturen van een nieuwsbrief lijkt duur en ingewikkeld, maar met het koddige MailChimp is het verrassend genoeg een fluitje van een cent en tot op zekere hoogte gratis.

De grens tussen spam en een goed gelezen nieuwsbrief is flinterdun; het is dus zaak voor gebruikers met een passie voor boeken of een startende ondernemer met een nieuw product iets in elkaar te draaien wat inhoud en stijl heeft en niet tussen de kaken van een spamfilter blijft steken.

Krachtig e-mailprogramma
MailChimp ziet er misschien in eerste instantie wat lichtzinnig uit met zijn apenmascotte en vrolijke kleuren. Maar het blijkt een krachtige en verbazingwekkend snelle dienst voor het massaal verzenden van e-mails. Registreren is gebeurd in een paar tellen, waarna je meteen kunt beginnen met het in elkaar steken van je eerste nieuwsbrief.

De keuzes zijn ruim: je kunt een standaard HTML-exemplaar kiezen of een simpele tekstmailing uitsturen. Het is ook mogelijk om twee groepen verschillende mailings tegelijk sturen, om zo de effectiviteit te meten. Ten slotte, maar zeker niet onbelangrijk, is de RSS-campagne, die de laatste vermeldingen op een blog of website bundelt in een aantrekkelijke verpakking.

Voordat je een nieuwsbrief creëert, moet je wel eerst je verzendlijst paraat hebben. De mogelijkheden voor het importeren van een contactlijst zijn uiterst ruim: naast een groot aantal online diensten als Google Docs en Salesforce kun je csv- of txt-bestanden importeren en zelfs kopiëren en plakken vanuit een Excel-spreadsheet. Uiteraard kun je ook manueel adressen toevoegen, maar dat vermijden we liever zo veel mogelijk.

Makkelijk betalen
Om aan je wensen te voldoen, heeft MailChimp een comfortabel aantal betalingsmethoden paraat. Je kunt kiezen voor een maandelijks betalingsplan, maar de gratis variant laat je toch al 1.2000 mailings per maand versturen naar maximaal 2.000 abonnees. Bijzonder gul dus voor kleingebruikers. Als je niet van plan bent zo vaak uit te sturen, kun je er ook voor kiezen om per verstuurde e-mail te betalen, waarbij de stukprijs daalt bij de toename van het aantal verstuurde berichten.

Gratis gebruikers hebben een zeer behoorlijk aantal professioneel uitziende sjablonen tot hun beschikking in uiteenlopende kleurschema’s. Uiteraard hebben betalende gebruikers meer keuze, maar je kunt ook probleemloos zelf een template in elkaar steken.

MailChimp heeft, zoals het een goede onlinedienst betaamt, sterke banden met sociale netwerken als Twitter en Facebook, zodat je campagnes kunt rondsturen via deze kanalen.

MailChimp heeft ook manieren om de sociale populariteit van abonnees te gebruiken voor krachtigere rapportage, maar sinds maart 2011 moet je voor deze functie helaas betalen. Functies toevoegen, zoals de eenvoudige creaties van digitale waardebonnen of het toevoegen van commentaarvelden aan je nieuwsbrief, voegen meerwaarde toe.

Uiteraard is rapportage van het grootste belang voor de verzender; hoe weet je anders of je mailing wel gelezen wordt? De opties zijn goed uitgedacht, maar zelfs bij onze kleine testmailing zien we al fouten opduiken. Volgens MailChimp zit er vertraging in het samenstellen van de rapportage; iets te veel naar onze smaak.

Toch zijn we enthousiast over MailChimp: het maakt het publiceren van nieuwsbrieven toegankelijk voor iedereen, zonder daarvoor altijd het volle pond te vragen.

MailChimp
Prijs: gratis (12.000 mails per maand, voor maximaal 2.000 abonnees) (april 2011)

PRO: sterke integratie met online diensten; eenvoudig in gebruik; sterke import van contacten; flexibele betalingsplannen.
CONTRA: iets te lichtzinnig voor zakelijk gebruik; rapportage kan effectiever.

Het uitsturen van een nieuwsbrief lijkt duur en ingewikkeld, maar met het koddige MailChimp is het verrassend genoeg een fluitje van een cent en tot op zekere hoogte gratis.

De grens tussen spam en een goed gelezen nieuwsbrief is flinterdun; het is dus zaak voor gebruikers met een passie voor boeken of een startende ondernemer met een nieuw product iets in elkaar te draaien wat inhoud en stijl heeft en niet tussen de kaken van een spamfilter blijft steken.

Krachtig e-mailprogramma
MailChimp ziet er misschien in eerste instantie wat lichtzinnig uit met zijn apenmascotte en vrolijke kleuren. Maar het blijkt een krachtige en verbazingwekkend snelle dienst voor het massaal verzenden van e-mails. Registreren is gebeurd in een paar tellen, waarna je meteen kunt beginnen met het in elkaar steken van je eerste nieuwsbrief.

De keuzes zijn ruim: je kunt een standaard HTML-exemplaar kiezen of een simpele tekstmailing uitsturen. Het is ook mogelijk om twee groepen verschillende mailings tegelijk sturen, om zo de effectiviteit te meten. Ten slotte, maar zeker niet onbelangrijk, is de RSS-campagne, die de laatste vermeldingen op een blog of website bundelt in een aantrekkelijke verpakking.

Voordat je een nieuwsbrief creëert, moet je wel eerst je verzendlijst paraat hebben. De mogelijkheden voor het importeren van een contactlijst zijn uiterst ruim: naast een groot aantal online diensten als Google Docs en Salesforce kun je csv- of txt-bestanden importeren en zelfs kopiëren en plakken vanuit een Excel-spreadsheet. Uiteraard kun je ook manueel adressen toevoegen, maar dat vermijden we liever zo veel mogelijk.

Makkelijk betalen
Om aan je wensen te voldoen, heeft MailChimp een comfortabel aantal betalingsmethoden paraat. Je kunt kiezen voor een maandelijks betalingsplan, maar de gratis variant laat je toch al 1.2000 mailings per maand versturen naar maximaal 2.000 abonnees. Bijzonder gul dus voor kleingebruikers. Als je niet van plan bent zo vaak uit te sturen, kun je er ook voor kiezen om per verstuurde e-mail te betalen, waarbij de stukprijs daalt bij de toename van het aantal verstuurde berichten.

Gratis gebruikers hebben een zeer behoorlijk aantal professioneel uitziende sjablonen tot hun beschikking in uiteenlopende kleurschema’s. Uiteraard hebben betalende gebruikers meer keuze, maar je kunt ook probleemloos zelf een template in elkaar steken.

MailChimp heeft, zoals het een goede onlinedienst betaamt, sterke banden met sociale netwerken als Twitter en Facebook, zodat je campagnes kunt rondsturen via deze kanalen.

MailChimp heeft ook manieren om de sociale populariteit van abonnees te gebruiken voor krachtigere rapportage, maar sinds maart 2011 moet je voor deze functie helaas betalen. Functies toevoegen, zoals de eenvoudige creaties van digitale waardebonnen of het toevoegen van commentaarvelden aan je nieuwsbrief, voegen meerwaarde toe.

Uiteraard is rapportage van het grootste belang voor de verzender; hoe weet je anders of je mailing wel gelezen wordt? De opties zijn goed uitgedacht, maar zelfs bij onze kleine testmailing zien we al fouten opduiken. Volgens MailChimp zit er vertraging in het samenstellen van de rapportage; iets te veel naar onze smaak.

Toch zijn we enthousiast over MailChimp: het maakt het publiceren van nieuwsbrieven toegankelijk voor iedereen, zonder daarvoor altijd het volle pond te vragen.

MailChimp
Prijs: gratis (12.000 mails per maand, voor maximaal 2.000 abonnees) (april 2011)

PRO: sterke integratie met online diensten; eenvoudig in gebruik; sterke import van contacten; flexibele betalingsplannen.
CONTRA: iets te lichtzinnig voor zakelijk gebruik; rapportage kan effectiever.

e-mailmailchimpnieuwsbriefreviews

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!