Test

Dit is een popup

Gamers minder snel naar universiteit

Onderzoek van de Engelse universiteit van Oxford legt een vreemd verband bloot: wie games speelt heeft een kleinere kans om naar de universiteit te gaan.

De studie ondervroeg 17.200 mensen, allen geboren in 1970, over hun buitenschoolse activiteiten op hun zestiende en hun carrièrre op hun drieëndertigste levensjaar. Het onderzoek werd vandaag voorgesteld aan de British Sociology Association.

Uit de resultaten blijkt dat wie op zijn zestiende voor zijn plezier boeken leest, een grotere kans heeft om later een managements- of een andere hooggeplaatste positie te bekleden. Voor mannen stijgt de kans van 48 naar 58 procent, bij vrouwen is dat 25 procent als ze niet lezen en 39 procent als ze wel regelmatig een boek openslaan.

De universiteit keek ook naar de impact van andere bezigheden en stelde vast dat gamen op je zestiende de kans verkleint dat je naar de universiteit gaat. Jongens die naast spelletjes spelen geen andere buitenschoolse activiteit doen zien hun kansen zakken van 24 naar 19 procent. Bij meisjes zakt die van 20 naar 14 procent. Opmerkelijk genoeg blijft de kans dat die gamers op hun drieëndertigste een hooggeplaatste baan hebben evenwel gelijk.

Onderzoeker Mark Taylor van het sociologiedepartement in Oxford onderzocht ook de impact van andere activiteiten zoals sporten, musea, galerijen, bioscopen of concerten bezoeken en zelfs koken en naaien. Maar geen enkele activiteit had een vergelijkbare impact op het school- en carrièrreverloop.

1986-2011
Tegenover The Guardian nuanceert Taylor wel de bevindingen rond gamen. Wie in 1970 ter wereld kwam was een tienergamer rond 1986 en behoorde in die tijd tot een nichegroep. Games zijn intussen enorm geëvolueerd en spreken vandaag een veel breder publiek aan. Daarom is het niet vanzelfsprekend dat de resultaten opgaan voor iedere jongere die af en toe een console in de hand neemt.

Onderzoek van de Engelse universiteit van Oxford legt een vreemd verband bloot: wie games speelt heeft een kleinere kans om naar de universiteit te gaan.

De studie ondervroeg 17.200 mensen, allen geboren in 1970, over hun buitenschoolse activiteiten op hun zestiende en hun carrièrre op hun drieëndertigste levensjaar. Het onderzoek werd vandaag voorgesteld aan de British Sociology Association.

Uit de resultaten blijkt dat wie op zijn zestiende voor zijn plezier boeken leest, een grotere kans heeft om later een managements- of een andere hooggeplaatste positie te bekleden. Voor mannen stijgt de kans van 48 naar 58 procent, bij vrouwen is dat 25 procent als ze niet lezen en 39 procent als ze wel regelmatig een boek openslaan.

De universiteit keek ook naar de impact van andere bezigheden en stelde vast dat gamen op je zestiende de kans verkleint dat je naar de universiteit gaat. Jongens die naast spelletjes spelen geen andere buitenschoolse activiteit doen zien hun kansen zakken van 24 naar 19 procent. Bij meisjes zakt die van 20 naar 14 procent. Opmerkelijk genoeg blijft de kans dat die gamers op hun drieëndertigste een hooggeplaatste baan hebben evenwel gelijk.

Onderzoeker Mark Taylor van het sociologiedepartement in Oxford onderzocht ook de impact van andere activiteiten zoals sporten, musea, galerijen, bioscopen of concerten bezoeken en zelfs koken en naaien. Maar geen enkele activiteit had een vergelijkbare impact op het school- en carrièrreverloop.

1986-2011
Tegenover The Guardian nuanceert Taylor wel de bevindingen rond gamen. Wie in 1970 ter wereld kwam was een tienergamer rond 1986 en behoorde in die tijd tot een nichegroep. Games zijn intussen enorm geëvolueerd en spreken vandaag een veel breder publiek aan. Daarom is het niet vanzelfsprekend dat de resultaten opgaan voor iedere jongere die af en toe een console in de hand neemt.

gamesmaatschappijnieuwsonderzoekoxfordsociologieuniversiteit

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!