Overheid doet aan malafide sms-praktijken
"Win één van de 9550 smartphones!" Met die slogan lokte de Federale overheidsdienst Economie meer dan duizend consumenten naar een verdacht uitziende sms-dienst.
Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een echte malafide sms-dienst, maar om een overheidscampagne die consumenten net op dit soort valkuilen wil wijzen. Het doel was om vanaf 1 maart via advertenties op onder meer Google en Facebook mensen naar www.winforphone.be te lokken.
Daar kregen bezoekers een imitatie van een malafide wedstrijd te zien waaraan ze konden deelnemen door een sms’je naar 9550 te sturen. Met de code die ze terugkregen, konden ze meespelen op de website. Wie de wedstrijd meespeelde, kreeg op het einde tips om dergelijke wedstrijden te vermijden of om eraan te ontsnappen.
Paashaas
De ludieke actie miste haar doel niet: meer dan 42.000 mensen bezochten de site en zo’n 1.600 personen namen deel aan de wedstrijd. Leuk detail: in de algemene voorwaarden stond letterlijk dat het niet om een echte wedstrijd ging. Ook stemden deelnemers er op die manier mee in om zich te verkleden als paashaas of sinterklaas.
Volgens de overheidsdienst Economie hebben 51,06 procent van de deelnemers de algemene voorwaarden en contactgegevens bekeken. Al is het zeer twijfelachtig dat deze ook effectief werden gelezen. De overheidsdienst wijst er dan ook op dat hier vaak de addertjes onder het gras zitten.
Stop
Sms-diensten zoals er talloze circuleren voor wedstrijden of beltonen worden in België sinds 2009 strenger gereguleerd. Zo kun je elke dienst stopzetten door ‘stop’ te sms’en naar de afzender. Al deed slechts 6,7 procent dat voor ze eraan werden herinnerd. Lees hier de tien overige regels die sms-diensten moeten naleven.
“We hopen met deze campagne duidelijk te maken dat je best alles leest voor je een abonnement afsluit”, zegt minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen Van Quickenborne. “Weet wat je abonnement inhoudt, wat het kost en of het nuttig is voor jou. Ik ben ervan overtuigd dat de mensen die bij de neus genomen zijn zich de volgende keer beter zullen informeren.”
De campagne werd mee ondersteund door telecomoperatoren Telenet, Base, Belgacom en Mobistar. Consumenten die deelnamen hoefden gelukkig geen extra sms-kosten te betalen.
"Win één van de 9550 smartphones!" Met die slogan lokte de Federale overheidsdienst Economie meer dan duizend consumenten naar een verdacht uitziende sms-dienst.
Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een echte malafide sms-dienst, maar om een overheidscampagne die consumenten net op dit soort valkuilen wil wijzen. Het doel was om vanaf 1 maart via advertenties op onder meer Google en Facebook mensen naar www.winforphone.be te lokken.
Daar kregen bezoekers een imitatie van een malafide wedstrijd te zien waaraan ze konden deelnemen door een sms’je naar 9550 te sturen. Met de code die ze terugkregen, konden ze meespelen op de website. Wie de wedstrijd meespeelde, kreeg op het einde tips om dergelijke wedstrijden te vermijden of om eraan te ontsnappen.
Paashaas
De ludieke actie miste haar doel niet: meer dan 42.000 mensen bezochten de site en zo’n 1.600 personen namen deel aan de wedstrijd. Leuk detail: in de algemene voorwaarden stond letterlijk dat het niet om een echte wedstrijd ging. Ook stemden deelnemers er op die manier mee in om zich te verkleden als paashaas of sinterklaas.
Volgens de overheidsdienst Economie hebben 51,06 procent van de deelnemers de algemene voorwaarden en contactgegevens bekeken. Al is het zeer twijfelachtig dat deze ook effectief werden gelezen. De overheidsdienst wijst er dan ook op dat hier vaak de addertjes onder het gras zitten.
Stop
Sms-diensten zoals er talloze circuleren voor wedstrijden of beltonen worden in België sinds 2009 strenger gereguleerd. Zo kun je elke dienst stopzetten door ‘stop’ te sms’en naar de afzender. Al deed slechts 6,7 procent dat voor ze eraan werden herinnerd. Lees hier de tien overige regels die sms-diensten moeten naleven.
“We hopen met deze campagne duidelijk te maken dat je best alles leest voor je een abonnement afsluit”, zegt minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen Van Quickenborne. “Weet wat je abonnement inhoudt, wat het kost en of het nuttig is voor jou. Ik ben ervan overtuigd dat de mensen die bij de neus genomen zijn zich de volgende keer beter zullen informeren.”
De campagne werd mee ondersteund door telecomoperatoren Telenet, Base, Belgacom en Mobistar. Consumenten die deelnamen hoefden gelukkig geen extra sms-kosten te betalen.