Test

Dit is een popup

Nieuws

Flop dreigt voor iPadkrant The Daily

The Daily, de krant die door Rupert Murdoch exclusief voor de iPad is gelanceerd, lijkt geen groot succes. Na twee maanden is de hype voorbij.

Het Nieman Journalism Lab, een mediaproject aan de universiteit van Harvard, probeerde de populariteit van het digitaal dagblad te meten op basis van tweets. Hoewel er geen harde verkoopcijfers bekend zijn, kon het zo wel een inzicht krijgen in de trendlijnen van de iPadkrant.

Die trend is kort samen te vatten: de populariteit bij de lancering van The Daily, begin februari, zakte na enkele dagen al meteen terug. Na twee weken zakte die populariteit verder door, zonder duidelijke heropleving.

iPadkrant The Daily lijkt te floppen

Afbeelding met dank aan Nieman Journalism Lab.

Voor de inschatting mat het Nieman Journalist Lab de tweets die vanaf The Daily-app werden verstuurd. Op 3 februari waren dat er 387, een week later nog maar 209 en in de derde week slechts 104. Wanneer de grafiek het gemiddelde aantal tweets laat zien, is de terugval nog duidelijker te merken.

iPadkrant The Daily lijkt te floppen

Afbeelding met dank aan Nieman Journalism Lab.

Gratis versus betaald
Op het einde van de meting, rond 21 maart, zakt de grafiek nog een klein beetje verder door. Op die dag stopte The Daily met zijn gratis versie en moesten gebruikers 99 dollarcent per week betalen voor de krant.

Hoewel er geen officiële cijfers zijn, vertellen anonieme bronnen aan Forbes dat de applicatie ongeveer een half miljoen keer werd gedownload met in totaal 75.000 regelmatige lezers tijdens de gratis proefperiode. Dat terwijl er volgens Mashable dertig miljoen dollar in de digitale krant werd geïnvesteerd en het bijna een half miljoen dollar per week kost om deze te maken.

The Daily, de krant die door Rupert Murdoch exclusief voor de iPad is gelanceerd, lijkt geen groot succes. Na twee maanden is de hype voorbij.

Het Nieman Journalism Lab, een mediaproject aan de universiteit van Harvard, probeerde de populariteit van het digitaal dagblad te meten op basis van tweets. Hoewel er geen harde verkoopcijfers bekend zijn, kon het zo wel een inzicht krijgen in de trendlijnen van de iPadkrant.

Die trend is kort samen te vatten: de populariteit bij de lancering van The Daily, begin februari, zakte na enkele dagen al meteen terug. Na twee weken zakte die populariteit verder door, zonder duidelijke heropleving.

iPadkrant The Daily lijkt te floppen

Afbeelding met dank aan Nieman Journalism Lab.

Voor de inschatting mat het Nieman Journalist Lab de tweets die vanaf The Daily-app werden verstuurd. Op 3 februari waren dat er 387, een week later nog maar 209 en in de derde week slechts 104. Wanneer de grafiek het gemiddelde aantal tweets laat zien, is de terugval nog duidelijker te merken.

iPadkrant The Daily lijkt te floppen

Afbeelding met dank aan Nieman Journalism Lab.

Gratis versus betaald
Op het einde van de meting, rond 21 maart, zakt de grafiek nog een klein beetje verder door. Op die dag stopte The Daily met zijn gratis versie en moesten gebruikers 99 dollarcent per week betalen voor de krant.

Hoewel er geen officiële cijfers zijn, vertellen anonieme bronnen aan Forbes dat de applicatie ongeveer een half miljoen keer werd gedownload met in totaal 75.000 regelmatige lezers tijdens de gratis proefperiode. Dat terwijl er volgens Mashable dertig miljoen dollar in de digitale krant werd geïnvesteerd en het bijna een half miljoen dollar per week kost om deze te maken.

internetipadkrantmedianieuwsthe daily

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!