Test

Dit is een popup

Nieuw onderzoek naar monopolie Google

De Amerikaanse Federale Handelscommissie (FTC) wil de monopoliepositie van Google onderzoeken. Zij gaat bekijken of het bedrijf te dominant is op de zoekmarkt.

Officieel is er nog geen onderzoek gestart, maar volgens bronnen van nieuwsdienst Bloomberg wacht de FTC nog op het Amerikaanse ministerie van Justitie. Dat moet eerst zijn beslissing bekendmaken rond de overname van ITA Software, dat voor 700 miljoen dollar is overgenomen door Google.

ITA Software specialiseert zich in reisinformatie zoals vluchturen en ticketprijzen. Met de overname wil de zoekgigant zijn reisgerelateerde zoekopdrachten verbeteren. Maar de overname krijgt zware kritiek van online-reisagentschappen zoals Expedia en Travelocity. Ook Microsoft, dat de resultaten in Bing integreert, vindt dat Google zo een monopolie krijgt.

[related_article id=”158901″]

Ook in Europa
Volgens marktonderzoeksbureau ComScore heeft Google in de VS een marktaandeel van 67 procent voor zoekopdrachten. Dat heeft de laatste jaren geleid tot een strenger toezicht op het bedrijf. Ook in Europa krijgt Google de laatste tijd de wind van voren. Zo maken ook Europese wetgevers zich zorgen over de monopoliepositie van het bedrijf.

Wat de gevolgen van een dergelijk monopolieonderzoek zijn, zal nog moeten blijken. Maar het staat wel vast dat het de zoekgigant vooral tijd en geld zal kosten als het zich wil schikken naar Amerikaanse en Europese concurrentiewetten.

 

De Amerikaanse Federale Handelscommissie (FTC) wil de monopoliepositie van Google onderzoeken. Zij gaat bekijken of het bedrijf te dominant is op de zoekmarkt.

Officieel is er nog geen onderzoek gestart, maar volgens bronnen van nieuwsdienst Bloomberg wacht de FTC nog op het Amerikaanse ministerie van Justitie. Dat moet eerst zijn beslissing bekendmaken rond de overname van ITA Software, dat voor 700 miljoen dollar is overgenomen door Google.

ITA Software specialiseert zich in reisinformatie zoals vluchturen en ticketprijzen. Met de overname wil de zoekgigant zijn reisgerelateerde zoekopdrachten verbeteren. Maar de overname krijgt zware kritiek van online-reisagentschappen zoals Expedia en Travelocity. Ook Microsoft, dat de resultaten in Bing integreert, vindt dat Google zo een monopolie krijgt.

[related_article id=”158901″]

Ook in Europa
Volgens marktonderzoeksbureau ComScore heeft Google in de VS een marktaandeel van 67 procent voor zoekopdrachten. Dat heeft de laatste jaren geleid tot een strenger toezicht op het bedrijf. Ook in Europa krijgt Google de laatste tijd de wind van voren. Zo maken ook Europese wetgevers zich zorgen over de monopoliepositie van het bedrijf.

Wat de gevolgen van een dergelijk monopolieonderzoek zijn, zal nog moeten blijken. Maar het staat wel vast dat het de zoekgigant vooral tijd en geld zal kosten als het zich wil schikken naar Amerikaanse en Europese concurrentiewetten.

 

businessconcurrentieftcgooglemonopolienieuwsonderzoekzoekresultaten

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!