Winkel overleeft actie met Groupon niet
Het succes van bonnetjessite Groupon toont plots ook zijn keerzijde. Een Belgische winkel is het slachtoffer en moet sluiten.
"Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?" Dat zei ondernemer Sylvie Pastur gisteren huilend, in het besef dat haar grote droom voorbij is.
In de loop van vijftien jaar heeft ze een reputatie opgebouwd als binnenhuisarchitecte in Brussel. Tot ze vorige herfst besloot als zelfstandige aan de slag te gaan in Lasne, zeg maar het Sint-Martens-Latem van Wallonië. Ze verkocht haar huis en investeerde de opbrengst in een fraai pand niet ver van het centrum van Lasne.
Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. "Ik vertrouwde hem totaal", vertelt Pastur. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren. "Klanten konden voor 29 euro een bon kopen waarmee ze voor 200 euro bij haar konden kopen. Maar ze moesten wel minimaal 500 euro uitgeven."
Verrast door contract
Pastur las haar contract niet na, en keek ook niet of de bon op het internet wel aan haar eisen voldeed. Pas toen de eerste klant binnenkwam, en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, besefte ze dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon geschreven had. En ondertussen had ze al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro waarvoor ze beloofde vier uur gratis interieuradvies te geven, ter waarde van 500 euro.
De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze zo veel klanten voor haar winkel zou krijgen. Maar de realiteit was anders: mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren, en kochten hun meubelen daarna elders. Groot probleem: bijna 700 dergelijke bonnen raakten verspreid.
Gratis werken
Pastur kon niets anders doen dan gratis advies geven. "Intussen was ik al een groot deel van mijn kleine stukken kwijt, en die vertegenwoordiger van Groupon wou de actie maar niet stoppen. Het heeft mijn zaak kapotgemaakt."
Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux beklemtoont dat Groupon precies uitgevoerd heeft wat contractueel overeengekomen werd. En dat hij zelfs alle bonnen die nog niet ingeruild zijn bij Pastur geannuleerd heeft, en die klanten hun geld terugbetaald heeft. "Zij heeft slechts 25 bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar", denkt hij.
Maar Pastur zegt dat ze totaal op is. "Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedrieger en leugenaar door klanten. Mijn zaak is kapot."
Het succes van bonnetjessite Groupon toont plots ook zijn keerzijde. Een Belgische winkel is het slachtoffer en moet sluiten.
"Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?" Dat zei ondernemer Sylvie Pastur gisteren huilend, in het besef dat haar grote droom voorbij is.
In de loop van vijftien jaar heeft ze een reputatie opgebouwd als binnenhuisarchitecte in Brussel. Tot ze vorige herfst besloot als zelfstandige aan de slag te gaan in Lasne, zeg maar het Sint-Martens-Latem van Wallonië. Ze verkocht haar huis en investeerde de opbrengst in een fraai pand niet ver van het centrum van Lasne.
Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. "Ik vertrouwde hem totaal", vertelt Pastur. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren. "Klanten konden voor 29 euro een bon kopen waarmee ze voor 200 euro bij haar konden kopen. Maar ze moesten wel minimaal 500 euro uitgeven."
Verrast door contract
Pastur las haar contract niet na, en keek ook niet of de bon op het internet wel aan haar eisen voldeed. Pas toen de eerste klant binnenkwam, en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, besefte ze dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon geschreven had. En ondertussen had ze al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro waarvoor ze beloofde vier uur gratis interieuradvies te geven, ter waarde van 500 euro.
De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze zo veel klanten voor haar winkel zou krijgen. Maar de realiteit was anders: mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren, en kochten hun meubelen daarna elders. Groot probleem: bijna 700 dergelijke bonnen raakten verspreid.
Gratis werken
Pastur kon niets anders doen dan gratis advies geven. "Intussen was ik al een groot deel van mijn kleine stukken kwijt, en die vertegenwoordiger van Groupon wou de actie maar niet stoppen. Het heeft mijn zaak kapotgemaakt."
Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux beklemtoont dat Groupon precies uitgevoerd heeft wat contractueel overeengekomen werd. En dat hij zelfs alle bonnen die nog niet ingeruild zijn bij Pastur geannuleerd heeft, en die klanten hun geld terugbetaald heeft. "Zij heeft slechts 25 bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar", denkt hij.
Maar Pastur zegt dat ze totaal op is. "Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedrieger en leugenaar door klanten. Mijn zaak is kapot."