Belg betaalt miljard te veel voor gsm
Belgen zijn veel te trouw aan hun gsm-operator en betalen daardoor samen een miljard te veel voor hun gesprekken.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop berekende dat de gemiddelde gsm-gebruiker 25,60 euro betaalt per maand. Als je aangesloten bent bij een van de grote operatoren, is dat zo’n 13 euro te veel. Per jaar komt dat neer op 156,50 euro, of 982 miljoen euro voor alle Belgen samen.
Volgens Test-Aankoop beperkt de Belg zich vooral tot Proximus, Mobistar en Base voor zijn mobiele telefonie. En als hij eenmaal een keuze heeft gemaakt, blijft hij trouw aan zijn operator. Slechts 12 procent van de Belgen kiest voor een alternatieve operator.
[related_article id=”161563″]
Beter vergelijken
Om de concurrentie aan te zwengelen, dringt Test-Aankoop aan op meer transparantie en standaardisering in de tariefformules, zodat je makkelijker prijzen kan vergelijken.
Wat de concurrentie ook al niet vooruithelpt, is de lange looptijd van de meeste contracten. Die zijn standaard meestal 18 tot 24 maanden. Een looptijd van 12 maanden zou beter zijn volgens de consumentenorganisatie.
Test-Aankoop verzamelde zijn gegevens via een enquête bij een representatieve steekproef van 854 Belgen en een bijkomende peiling bij 1.912 van zijn abonnees.
Belgen zijn veel te trouw aan hun gsm-operator en betalen daardoor samen een miljard te veel voor hun gesprekken.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop berekende dat de gemiddelde gsm-gebruiker 25,60 euro betaalt per maand. Als je aangesloten bent bij een van de grote operatoren, is dat zo’n 13 euro te veel. Per jaar komt dat neer op 156,50 euro, of 982 miljoen euro voor alle Belgen samen.
Volgens Test-Aankoop beperkt de Belg zich vooral tot Proximus, Mobistar en Base voor zijn mobiele telefonie. En als hij eenmaal een keuze heeft gemaakt, blijft hij trouw aan zijn operator. Slechts 12 procent van de Belgen kiest voor een alternatieve operator.
[related_article id=”161563″]
Beter vergelijken
Om de concurrentie aan te zwengelen, dringt Test-Aankoop aan op meer transparantie en standaardisering in de tariefformules, zodat je makkelijker prijzen kan vergelijken.
Wat de concurrentie ook al niet vooruithelpt, is de lange looptijd van de meeste contracten. Die zijn standaard meestal 18 tot 24 maanden. Een looptijd van 12 maanden zou beter zijn volgens de consumentenorganisatie.
Test-Aankoop verzamelde zijn gegevens via een enquête bij een representatieve steekproef van 854 Belgen en een bijkomende peiling bij 1.912 van zijn abonnees.