Facebook lanceert kortingsbonnendienst
Facebook start met kortingsbonnen, een aanval op het succesbedrijf Groupon. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg groeit stapje voor stapje uit tot ‘s werelds grootste winkelcentrum.
Facebook telt ondertussen zo’n 600 miljoen gebruikers en wordt stilaan veel meer dan een plek om met je vrienden en familie te kletsen en foto’s te delen. Het wordt ook een commerciële site. De grootste ter wereld. De lancering van een eigen systeem van kortingsbonnen is daarin geen onbelangrijke stap.
Groupon
Hét succesbedrijf van de jongste maanden is namelijk de couponsite Groupon, ondertussen ook in ons land actief. De site stuurt dagelijks naar zijn miljoenen gebruikers kortingsbonnen voor speciale aanbiedingen in hun eigen stad. Enkele maanden geleden deed Google een overnamebod van 6 miljard dollar, maar kreeg nul op het rekest.
Maar het succes van Groupon wekt afgunstige blikken. Amazon wierp zich al in de strijd. En Facebook volgt, tot niemands verrassing. Het zal zijn Facebook Deals-dienst aanvankelijk starten in een handvol Amerikaanse steden: Dallas, Austin, Atlanta, San Francisco en San Diego.
Facebook Deals
Het couponsysteem, Facebook Deals genaamd, bouwt verder op een ander recent Facebook-initiatief: Facebook Places. Dat is een systeem waarmee gebruikers hun locatie kunnen delen met hun vrienden, maar het stelt winkels en restaurants ook in staat om Facebookgebruikers in hun buurt naar hun zaak te lokken met speciale aanbiedingen.
Een eigen munteenheid heeft Facebook ook al. Twee jaar geleden kwam Facebook aanzetten met een handig idee: in spelletjes zou je voortaan betalen met Facebookcredits. Langzaam werd de rol van die credits opgedreven. Vanaf 1 juli zullen alle spelletjes op Facebook verplicht gebruikmaken van Facebookcredits.
Het voordeel voor Facebook: van elke transactie in Facebookcredits gaat 30 procent rechtstreeks naar het bedrijf. Facebookcredits zijn nog geen munteenheid en Facebook is nog geen bank. Maar de richting is duidelijk. Vorige week lanceerde Warner Bros een proefproject: het gaat films verhuren op Facebook, te betalen in Facebookcredits.
Facebook start met kortingsbonnen, een aanval op het succesbedrijf Groupon. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg groeit stapje voor stapje uit tot ‘s werelds grootste winkelcentrum.
Facebook telt ondertussen zo’n 600 miljoen gebruikers en wordt stilaan veel meer dan een plek om met je vrienden en familie te kletsen en foto’s te delen. Het wordt ook een commerciële site. De grootste ter wereld. De lancering van een eigen systeem van kortingsbonnen is daarin geen onbelangrijke stap.
Groupon
Hét succesbedrijf van de jongste maanden is namelijk de couponsite Groupon, ondertussen ook in ons land actief. De site stuurt dagelijks naar zijn miljoenen gebruikers kortingsbonnen voor speciale aanbiedingen in hun eigen stad. Enkele maanden geleden deed Google een overnamebod van 6 miljard dollar, maar kreeg nul op het rekest.
Maar het succes van Groupon wekt afgunstige blikken. Amazon wierp zich al in de strijd. En Facebook volgt, tot niemands verrassing. Het zal zijn Facebook Deals-dienst aanvankelijk starten in een handvol Amerikaanse steden: Dallas, Austin, Atlanta, San Francisco en San Diego.
Facebook Deals
Het couponsysteem, Facebook Deals genaamd, bouwt verder op een ander recent Facebook-initiatief: Facebook Places. Dat is een systeem waarmee gebruikers hun locatie kunnen delen met hun vrienden, maar het stelt winkels en restaurants ook in staat om Facebookgebruikers in hun buurt naar hun zaak te lokken met speciale aanbiedingen.
Een eigen munteenheid heeft Facebook ook al. Twee jaar geleden kwam Facebook aanzetten met een handig idee: in spelletjes zou je voortaan betalen met Facebookcredits. Langzaam werd de rol van die credits opgedreven. Vanaf 1 juli zullen alle spelletjes op Facebook verplicht gebruikmaken van Facebookcredits.
Het voordeel voor Facebook: van elke transactie in Facebookcredits gaat 30 procent rechtstreeks naar het bedrijf. Facebookcredits zijn nog geen munteenheid en Facebook is nog geen bank. Maar de richting is duidelijk. Vorige week lanceerde Warner Bros een proefproject: het gaat films verhuren op Facebook, te betalen in Facebookcredits.