Test

Dit is een popup

Nieuws

Reclame van Telenet misleidend

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) vraagt Telenet om een reclamecampagne voor Fibernet aan te passen. De reclameslogan ‘internet tegen lichtsnelheid’ is misleidend, zo klinkt het.

Dat heeft de JEP geoordeeld na een klacht van een lid van het telecomforum Userbase. De gemiddelde consument zal immers denken dat het dataverkeer echt tegen lichtsnelheid verloopt, luidt de motivering (pdf).

Reclame wijzigen of afvoeren
In sommige reclames maakt Telenet gebruik van lichtflitsen, waardoor de overdrijving de consument kan ontgaan. De JEP wil dan ook dat Telenet de reclame ofwel wijzigt, ofwel afvoert. Tegen de andere slogan ‘tegen nooit geziene snelheid’ heeft het orgaan geen bezwaar.

[related_article id=”158455″]

Wat de naam Fibernet betreft verzoekt de JEP Telenet om in zijn advertenties mee te delen dat Fibernet geen Fiber to the Home betreft maar Fiber to the Node. Met een sterretje naast ‘Fibernet’ kan hier dan naar verwezen worden.

Fibernet en glasvezel
De glasvezelkabel (fiber) waar in de productnaam op gealludeerd wordt, slaat op de ruggengraat van het netwerk van Telenet. Een deel van de backbone is immers opgebouwd uit glasvezelkabel maar vanaf de node (het kastje in de straat) tot aan de consument bestaat het netwerk nog uit de klassieke coaxkabel. Om verwarring te vermijden vraagt de JEP om een sterretje met verduidelijking.

Telenet kan nog tegen dit advies in beroep gaan. Daarvoor heeft het vijf dagen de tijd. De juridische afdeling van Telenet bekijkt het dossier nog, zegt een woordvoerster in een reactie op de uitspraak aan De Standaard. Andere klachten, waaronder over de vermelding ‘nu voor iedereen’ bij de aankondiging van de nieuwe Fibernetformules, achtte de Jury ongegrond. 

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) vraagt Telenet om een reclamecampagne voor Fibernet aan te passen. De reclameslogan ‘internet tegen lichtsnelheid’ is misleidend, zo klinkt het.

Dat heeft de JEP geoordeeld na een klacht van een lid van het telecomforum Userbase. De gemiddelde consument zal immers denken dat het dataverkeer echt tegen lichtsnelheid verloopt, luidt de motivering (pdf).

Reclame wijzigen of afvoeren
In sommige reclames maakt Telenet gebruik van lichtflitsen, waardoor de overdrijving de consument kan ontgaan. De JEP wil dan ook dat Telenet de reclame ofwel wijzigt, ofwel afvoert. Tegen de andere slogan ‘tegen nooit geziene snelheid’ heeft het orgaan geen bezwaar.

[related_article id=”158455″]

Wat de naam Fibernet betreft verzoekt de JEP Telenet om in zijn advertenties mee te delen dat Fibernet geen Fiber to the Home betreft maar Fiber to the Node. Met een sterretje naast ‘Fibernet’ kan hier dan naar verwezen worden.

Fibernet en glasvezel
De glasvezelkabel (fiber) waar in de productnaam op gealludeerd wordt, slaat op de ruggengraat van het netwerk van Telenet. Een deel van de backbone is immers opgebouwd uit glasvezelkabel maar vanaf de node (het kastje in de straat) tot aan de consument bestaat het netwerk nog uit de klassieke coaxkabel. Om verwarring te vermijden vraagt de JEP om een sterretje met verduidelijking.

Telenet kan nog tegen dit advies in beroep gaan. Daarvoor heeft het vijf dagen de tijd. De juridische afdeling van Telenet bekijkt het dossier nog, zegt een woordvoerster in een reactie op de uitspraak aan De Standaard. Andere klachten, waaronder over de vermelding ‘nu voor iedereen’ bij de aankondiging van de nieuwe Fibernetformules, achtte de Jury ongegrond. 

fibernetmaatschappijmarketingnieuwsoverheidtelecomtelenet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!