Angry Birds wil Mickey Mouse achterna
Angry Birds is overal. Het populaire spel staat op miljoenen telefoons, maar volgens maker Rovio Mobile is dat nog maar het begin. "Als Mario het 25 jaar kan uithouden, kunnen wij het ook."
Angry Birds, het koddige puzzelspel met vogels en varkens, geniet opvallend langdurende populariteit in de moordende wereld van online-applicaties. In enkele jaren tijd is het spel, dat op vrijwel alle mobiele platformen verkrijgbaar is, al ruim 75 miljoen keer gedownload.
Toevalstreffer? Het Finse Rovio Mobile ziet het zelf zeker niet zo. “Ons succes is er niet van de ene op de andere dag gekomen”, zegt Peter Vesterbacka, alias Mighty Eagle. Het Finse bedrijf beschouwt snelheid als zijn belangrijkste troef. “Als kleine spelontwikkelaar kunnen we ideeën uitvoeren waar grote ontwikkelaars te groot en te log voor zijn”, verklaart de Rovio-medewerker.
[related_article id=”158662″]
Angry Birds op tv
Onlangs kwam een pc-versie van Angry Birds uit, en Rovio werkt hard aan een versie voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii en Windows Phone 7. “We willen op elk mogelijk apparaat aanwezig zijn”, zegt Vesterbacka. Hij voegt daaraan toe dat ook flatscreen-tv’s tot de mogelijkheden behoren.
Rovio kwam van de grond in 2003, een tijd waarin de mobiele operatoren de dienst uitmaakten op de markt voor mobiele spellen. Volgens Vesterbacka bepaalden hooggeplaatste commissieleden welke games werden uitgebracht en hadden onafhankelijke ontwikkelaars weinig in te brengen.
“Ik vergelijk het altijd met de voormalige Sovjet-Unie, waar werd gezegd: "Waarom heb je 27 verschillende soorten tandpasta nodig?" Dus was er maar één soort verkrijgbaar”, zegt hij.
Met de komst van de iPhone, en iets later het Android-platform, kreeg het Finse bedrijf de kans om zichzelf te bewijzen. “We beschouwen onze spellen niet als wegwerpproduct, zoals traditionele spelproducenten. We brengen om de paar weken gratis nieuwe updates uit voor onze klanten. En we kijken ook naar wat werkt. Op Android is het bijvoorbeeld geen doen om een betaalapp te lanceren. Daarom hebben we een gratis versie met advertenties gemaakt”, legt Vesterbacka uit.
Bordspel volgt na knuffels en T-shirts
Om de Angry Birds-franchise uit te breiden, zijn de eerste stappen al gezet naar de analoge wereld. Volgens Rovio heeft het inmiddels duizenden Angry Birds-knuffels verkocht. Ook de kledinglijn met T-shirts en truien loopt als een trein. Daar komt in mei een heus bordspel bij. Angry Birds: Knock on Wood van Mattel zal in grote Amerikaanse speelgoedwinkels in de schappen liggen.
De Finnen werkten onlangs ook samen met met filmmaatschappij 20th Century Fox, naar aanleiding van de nieuwe animatiefilm Rio. Tegelijkertijd met de lancering van de film zal Rovio Angry Birds Rio uitbrengen.
“En dit is nog maar het begin. Er is op dit moment een animatieserie in de maak, en na de samenwerking met 20th Century Fox is een Angry Birds-film een logische stap”, zegt Vesterbacka. Om al die plannen te verwezenlijken, is Rovio Mobile als een gek aan het uitbreiden. De teller staat nu op vijftig werknemers. Tegen het einde van de zomer moet dat aantal zijn verdubbeld.
Mobiel betalingssysteem
Op Mobile World Congress 2011 vorige week in Barcelona, waar Rovio Mobile aanwezig was om zijn producten te promoten, wilde het bedrijf vooral de ‘meest operatorvriendelijke’ spelontwikkelaar zijn. Het komt daarom met Bad Piggy Bank, een op maat gemaakt mobiel betalingssysteem. Abonnementhouders kunnen dan Angry Birds-aankopen doen, waarna het bedrag aan het einde van de maand bij hun telefoonrekening wordt opgeteld.
Vesterbacka neemt bedrijven als Nintendo en Pixar als groot voorbeeld en wil dolgraag in hun voetsporen treden. “Hopelijk worden we een vast onderdeel van de popcultuur, net als Mickey Mouse”, zegt hij.
Angry Birds is overal. Het populaire spel staat op miljoenen telefoons, maar volgens maker Rovio Mobile is dat nog maar het begin. "Als Mario het 25 jaar kan uithouden, kunnen wij het ook."
Angry Birds, het koddige puzzelspel met vogels en varkens, geniet opvallend langdurende populariteit in de moordende wereld van online-applicaties. In enkele jaren tijd is het spel, dat op vrijwel alle mobiele platformen verkrijgbaar is, al ruim 75 miljoen keer gedownload.
Toevalstreffer? Het Finse Rovio Mobile ziet het zelf zeker niet zo. “Ons succes is er niet van de ene op de andere dag gekomen”, zegt Peter Vesterbacka, alias Mighty Eagle. Het Finse bedrijf beschouwt snelheid als zijn belangrijkste troef. “Als kleine spelontwikkelaar kunnen we ideeën uitvoeren waar grote ontwikkelaars te groot en te log voor zijn”, verklaart de Rovio-medewerker.
[related_article id=”158662″]
Angry Birds op tv
Onlangs kwam een pc-versie van Angry Birds uit, en Rovio werkt hard aan een versie voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii en Windows Phone 7. “We willen op elk mogelijk apparaat aanwezig zijn”, zegt Vesterbacka. Hij voegt daaraan toe dat ook flatscreen-tv’s tot de mogelijkheden behoren.
Rovio kwam van de grond in 2003, een tijd waarin de mobiele operatoren de dienst uitmaakten op de markt voor mobiele spellen. Volgens Vesterbacka bepaalden hooggeplaatste commissieleden welke games werden uitgebracht en hadden onafhankelijke ontwikkelaars weinig in te brengen.
“Ik vergelijk het altijd met de voormalige Sovjet-Unie, waar werd gezegd: "Waarom heb je 27 verschillende soorten tandpasta nodig?" Dus was er maar één soort verkrijgbaar”, zegt hij.
Met de komst van de iPhone, en iets later het Android-platform, kreeg het Finse bedrijf de kans om zichzelf te bewijzen. “We beschouwen onze spellen niet als wegwerpproduct, zoals traditionele spelproducenten. We brengen om de paar weken gratis nieuwe updates uit voor onze klanten. En we kijken ook naar wat werkt. Op Android is het bijvoorbeeld geen doen om een betaalapp te lanceren. Daarom hebben we een gratis versie met advertenties gemaakt”, legt Vesterbacka uit.
Bordspel volgt na knuffels en T-shirts
Om de Angry Birds-franchise uit te breiden, zijn de eerste stappen al gezet naar de analoge wereld. Volgens Rovio heeft het inmiddels duizenden Angry Birds-knuffels verkocht. Ook de kledinglijn met T-shirts en truien loopt als een trein. Daar komt in mei een heus bordspel bij. Angry Birds: Knock on Wood van Mattel zal in grote Amerikaanse speelgoedwinkels in de schappen liggen.
De Finnen werkten onlangs ook samen met met filmmaatschappij 20th Century Fox, naar aanleiding van de nieuwe animatiefilm Rio. Tegelijkertijd met de lancering van de film zal Rovio Angry Birds Rio uitbrengen.
“En dit is nog maar het begin. Er is op dit moment een animatieserie in de maak, en na de samenwerking met 20th Century Fox is een Angry Birds-film een logische stap”, zegt Vesterbacka. Om al die plannen te verwezenlijken, is Rovio Mobile als een gek aan het uitbreiden. De teller staat nu op vijftig werknemers. Tegen het einde van de zomer moet dat aantal zijn verdubbeld.
Mobiel betalingssysteem
Op Mobile World Congress 2011 vorige week in Barcelona, waar Rovio Mobile aanwezig was om zijn producten te promoten, wilde het bedrijf vooral de ‘meest operatorvriendelijke’ spelontwikkelaar zijn. Het komt daarom met Bad Piggy Bank, een op maat gemaakt mobiel betalingssysteem. Abonnementhouders kunnen dan Angry Birds-aankopen doen, waarna het bedrag aan het einde van de maand bij hun telefoonrekening wordt opgeteld.
Vesterbacka neemt bedrijven als Nintendo en Pixar als groot voorbeeld en wil dolgraag in hun voetsporen treden. “Hopelijk worden we een vast onderdeel van de popcultuur, net als Mickey Mouse”, zegt hij.