Test

Dit is een popup

Nieuws

BlackBerry niet onder indruk van succes Android

RIM, de maker van BlackBerry, zegt zich niet in het defensief gedrongen te voelen door het succes van mobiele platforms als Android en iOs. “Wij kijken niet naar wat anderen doen”, zegt Beneluxmanager Arnaud Bret op Mobile World Congress 2011.

Android heerst op de beurs in Barcelona. Samsung, LG en HTC kondigden een reeks krachtige nieuwe smartphones aan die draaien op de laatste versie van het Google-besturingssysteem. En de zoekmachine zelf heeft een groot paviljoen waar het zijn bezoekers van de glijbaan laat gaan en smoothies uitdeelt.

BlackBerry heeft zich wat apart opgesteld in de hal van applicatieontwikkelaars met zijn eerste tablet, de 7 inch PlayBook. We spreken kort met Arnaud Bret over BlackBerry’s positie in het mobiele landschap.

[related_article id=”158662″]

ZDNet: Tijdens een persbijeenkomst vlak voor Mobile World Congress weigerde de topman van Nokia BlackBerry te noemen als belangrijke speler in de mobiele wereld. Voor hem tellen Android, iOS en Windows Phone 7. Wat vindt u van zijn houding?
Bret: “Arrogant misschien? We doen gewoon ons best en letten niet op wat de concurrentie doet. We zien onze business op dit moment exploderen. In 2010 verkochten we de meeste smartphones in Nederland en Groot-Brittannië. We denken dat vooral onze goede band met de mobiele providers een grote rol speelt in ons succes.”

Zijn er andere redenen voor dit goede jaar?
"Onze BlackBerry Messenger, die in Nederland Ping heet, is erg populair bij jonge gebruikers, al vanaf veertien jaar. Omdat Nederland zo ver vooruit is op technologisch gebied, zijn gebruikers op zoek naar realtimecommunicatie. Andere aanbieders richten zich meer op het aanbieden van multimedia, terwijl wij een simpele boodschap hebben: meteen contact met je meest selecte groep vrienden."

Bent u niet bang dat het succes van BlackBerry bij tieners uw imago zal aantasten in de zakelijke gemeenschap?
"Helemaal niet. Bedrijven zitten nog altijd met hetzelfde probleem. Ze zijn op zoek naar een beveiligde verbinding voor hun mobiele communicatie en schaalbaarheid van het netwerk, en wij denken nog steeds de enige aanbieder te zijn die dit in huis heeft. En met onze infrastructuur en ons beveiligingsniveau maak ik me niet ongerust over de toekomst."

Is uw nieuwe tablet PlayBook niet wat speels voor een zakelijke omgeving?
"We zien dat de zakelijke markt steeds meer de kant van consument opgaat. High-end smartphones zijn steeds vaker bij thuisgebruikers beschikbaar en we wilden daarop inspelen. Maar de PlayBook is ook een zakelijk toestel. We bieden bijvoorbeeld de BlackBerry Bridge, een beveiligde bluetoothverbinding, en BlackBerry Balance, een systeem waarmee elk bedrijf zelf kan bepalen welke applicaties binnen de bedrijfsbeveiliging vallen en welke voor persoonlijk gebruik zijn. Het is dan bijvoorbeeld wel mogelijk om afbeeldingen te bekijken of Facebook, maar je kunt ze met geen mogelijkheid langs de bedrijfsfirewall krijgen."

Hoeveel applicaties zijn er inmiddels in de BlackBerry AppWorld te vinden?
"De teller staat momenteel op twintigduizend apps, met twee miljoen downloads per dag in 101 landen."

Is dat niet erg weinig vergeleken met de iPhone en Android?
"Als je kijkt naar het gebruik van mobiele applicaties, zie je dat de meeste slechts één keer gebruikt worden. Dat is voor ons niet interessant. We willen applicaties ontwikkelen die echt wérken. Het draait bij ons om kwaliteit, niet kwantiteit. We zijn daarom bezig met Super Apps, een categorie applicaties die zowel voor het werk als privé erg nuttig zijn. Zo is er bijvoorbeeld BlackBerry Travel, waarmee je relevante informatie tijdens het reizen, zoals weer, hotels en vertrektijden centraal kunt opvragen."

RIM, de maker van BlackBerry, zegt zich niet in het defensief gedrongen te voelen door het succes van mobiele platforms als Android en iOs. “Wij kijken niet naar wat anderen doen”, zegt Beneluxmanager Arnaud Bret op Mobile World Congress 2011.

Android heerst op de beurs in Barcelona. Samsung, LG en HTC kondigden een reeks krachtige nieuwe smartphones aan die draaien op de laatste versie van het Google-besturingssysteem. En de zoekmachine zelf heeft een groot paviljoen waar het zijn bezoekers van de glijbaan laat gaan en smoothies uitdeelt.

BlackBerry heeft zich wat apart opgesteld in de hal van applicatieontwikkelaars met zijn eerste tablet, de 7 inch PlayBook. We spreken kort met Arnaud Bret over BlackBerry’s positie in het mobiele landschap.

[related_article id=”158662″]

ZDNet: Tijdens een persbijeenkomst vlak voor Mobile World Congress weigerde de topman van Nokia BlackBerry te noemen als belangrijke speler in de mobiele wereld. Voor hem tellen Android, iOS en Windows Phone 7. Wat vindt u van zijn houding?
Bret: “Arrogant misschien? We doen gewoon ons best en letten niet op wat de concurrentie doet. We zien onze business op dit moment exploderen. In 2010 verkochten we de meeste smartphones in Nederland en Groot-Brittannië. We denken dat vooral onze goede band met de mobiele providers een grote rol speelt in ons succes.”

Zijn er andere redenen voor dit goede jaar?
"Onze BlackBerry Messenger, die in Nederland Ping heet, is erg populair bij jonge gebruikers, al vanaf veertien jaar. Omdat Nederland zo ver vooruit is op technologisch gebied, zijn gebruikers op zoek naar realtimecommunicatie. Andere aanbieders richten zich meer op het aanbieden van multimedia, terwijl wij een simpele boodschap hebben: meteen contact met je meest selecte groep vrienden."

Bent u niet bang dat het succes van BlackBerry bij tieners uw imago zal aantasten in de zakelijke gemeenschap?
"Helemaal niet. Bedrijven zitten nog altijd met hetzelfde probleem. Ze zijn op zoek naar een beveiligde verbinding voor hun mobiele communicatie en schaalbaarheid van het netwerk, en wij denken nog steeds de enige aanbieder te zijn die dit in huis heeft. En met onze infrastructuur en ons beveiligingsniveau maak ik me niet ongerust over de toekomst."

Is uw nieuwe tablet PlayBook niet wat speels voor een zakelijke omgeving?
"We zien dat de zakelijke markt steeds meer de kant van consument opgaat. High-end smartphones zijn steeds vaker bij thuisgebruikers beschikbaar en we wilden daarop inspelen. Maar de PlayBook is ook een zakelijk toestel. We bieden bijvoorbeeld de BlackBerry Bridge, een beveiligde bluetoothverbinding, en BlackBerry Balance, een systeem waarmee elk bedrijf zelf kan bepalen welke applicaties binnen de bedrijfsbeveiliging vallen en welke voor persoonlijk gebruik zijn. Het is dan bijvoorbeeld wel mogelijk om afbeeldingen te bekijken of Facebook, maar je kunt ze met geen mogelijkheid langs de bedrijfsfirewall krijgen."

Hoeveel applicaties zijn er inmiddels in de BlackBerry AppWorld te vinden?
"De teller staat momenteel op twintigduizend apps, met twee miljoen downloads per dag in 101 landen."

Is dat niet erg weinig vergeleken met de iPhone en Android?
"Als je kijkt naar het gebruik van mobiele applicaties, zie je dat de meeste slechts één keer gebruikt worden. Dat is voor ons niet interessant. We willen applicaties ontwikkelen die echt wérken. Het draait bij ons om kwaliteit, niet kwantiteit. We zijn daarom bezig met Super Apps, een categorie applicaties die zowel voor het werk als privé erg nuttig zijn. Zo is er bijvoorbeeld BlackBerry Travel, waarmee je relevante informatie tijdens het reizen, zoals weer, hotels en vertrektijden centraal kunt opvragen."

Androidbalancebeveiligingblackberrymobileworldnieuwspingrecordrimsmartphonesuccessuper apps

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!