Telefoonmakers flirten met softwareschrijvers
In Barcelona zijn vandaag de poorten geopend van het Mobile World Congress, het wereldcongres van de mobiele communicatiesector. Anno 2011 zijn het echter niet de blitse telefoons die de aandacht opeisen, maar de software die je erop kunt draaien.
Het Mobile World Congress staat dit jaar een beetje in de schaduw van de alliantie die Nokia en Microsoft afgelopen week hebben aangekondigd. Beide bedrijven spraken af dat Microsoft voortaan de besturingssoftware gaat leveren voor de smartphones van Nokia.
Een alliantie van verliezers volgens sommigen, maar het wordt wel een belangrijke nieuwe speler op een snelgroeiende markt die gedomineerd wordt door Apple met zijn iPhone en iPad, en door Google met zijn onafhankelijke softwareplatform Android.
[related_article id=”158256″]
Ecosystemen fuseren
"De onvermijdelijke consolidatie in het mobiele ecosysteem is begonnen", zegt Al Hilwa, hoofdanalist van de afdeling applicatiesoftware bij het IT-onderzoeksbureau IDC. Ook in Barcelona is die toenadering tussen de hardwaremakers (traditionele gsm-fabrikanten zoals Nokia) en softwarebedrijven dit jaar een centraal thema.
De totale omzet van alle appstores in de wereld zal dit jaar naar verwachting verdrievoudigen tot 15 miljard dollar, zei het onderzoeksbureau Gartner vorige maand.
Applicatiewinkels
Apple toonde de weg met zijn App Store, de onlinewinkel waar je programmaatjes kunt kopen die je iPhone of iPad omtoveren in een gameconsole, een gps-toestel of een andere toepassing.
De twee jaar oude uitdager Android volgde in het spoor van Apple en haalde onlangs het Nokia-platform Symbian in als populairste smartphoneplatform. Onder meer Samsung, HTC en Sony Ericsson hebben Android al omarmd als het antwoord op de concurrentie van Apple.
Uit een overzicht door Appcelerator bleek vorige maand dat de meerderheid van de ontwikkelaars zich blijft richten op Apple en Android, maar dat het BlackBerry-platform van het Canadese bedrijf RIM en het platform van Microsoft ook aan populariteit winnen.
De vraag is of de markt voor mobiele software beperkt zal blijven tot de twee groten, of dat er plaats is voor meer spelers.
Lees het volledige artikel op Standaard.biz.
In Barcelona zijn vandaag de poorten geopend van het Mobile World Congress, het wereldcongres van de mobiele communicatiesector. Anno 2011 zijn het echter niet de blitse telefoons die de aandacht opeisen, maar de software die je erop kunt draaien.
Het Mobile World Congress staat dit jaar een beetje in de schaduw van de alliantie die Nokia en Microsoft afgelopen week hebben aangekondigd. Beide bedrijven spraken af dat Microsoft voortaan de besturingssoftware gaat leveren voor de smartphones van Nokia.
Een alliantie van verliezers volgens sommigen, maar het wordt wel een belangrijke nieuwe speler op een snelgroeiende markt die gedomineerd wordt door Apple met zijn iPhone en iPad, en door Google met zijn onafhankelijke softwareplatform Android.
[related_article id=”158256″]
Ecosystemen fuseren
"De onvermijdelijke consolidatie in het mobiele ecosysteem is begonnen", zegt Al Hilwa, hoofdanalist van de afdeling applicatiesoftware bij het IT-onderzoeksbureau IDC. Ook in Barcelona is die toenadering tussen de hardwaremakers (traditionele gsm-fabrikanten zoals Nokia) en softwarebedrijven dit jaar een centraal thema.
De totale omzet van alle appstores in de wereld zal dit jaar naar verwachting verdrievoudigen tot 15 miljard dollar, zei het onderzoeksbureau Gartner vorige maand.
Applicatiewinkels
Apple toonde de weg met zijn App Store, de onlinewinkel waar je programmaatjes kunt kopen die je iPhone of iPad omtoveren in een gameconsole, een gps-toestel of een andere toepassing.
De twee jaar oude uitdager Android volgde in het spoor van Apple en haalde onlangs het Nokia-platform Symbian in als populairste smartphoneplatform. Onder meer Samsung, HTC en Sony Ericsson hebben Android al omarmd als het antwoord op de concurrentie van Apple.
Uit een overzicht door Appcelerator bleek vorige maand dat de meerderheid van de ontwikkelaars zich blijft richten op Apple en Android, maar dat het BlackBerry-platform van het Canadese bedrijf RIM en het platform van Microsoft ook aan populariteit winnen.
De vraag is of de markt voor mobiele software beperkt zal blijven tot de twee groten, of dat er plaats is voor meer spelers.
Lees het volledige artikel op Standaard.biz.