Test

Dit is een popup

Review: Mass Effect 2

Mass Effect 2 op de PS3 is misschien minder indrukwekkend dan de Xbox 360-versie, maar het geheel zorgt voor een onvergetelijke ervaring die niemand mag missen. Verplichte kost voor iedereen die kan genieten van een goed sciencefictionverhaal.

Mooie game, nog beter verhaal

Het grote succes van Mass Effect 2 komt voornamelijk door het bijzonder knappe verhaal. Daarom dat het vorig jaar meermaals bekroond werd met een prijs voor ‘Best Game of the Year’. Het verhaal van Sheppard wordt verdergezet waar het eerste deel eindigde, namelijk op het ruimteschip Normandy. Opeens wordt het schip aangevallen, met desastreuze gevolgen. Velen kunnen ontsnappen aan de ontploffing, maar jij, Sheppard, moet het leven laten. Schokkend als begin van het verhaal, maar een vijandige tegenpartij zorgt ervoor dat je opnieuw tot leven wordt gebracht. Het avontuur dat volgt, kan worden samengevat als aangrijpend, spannend en onwaarschijnlijk. De grootste troef van Mass Effect 2 is de manier waarop je wordt opgeslokt in het verhaal. De verschillende personages die je tegenkomt, laten allemaal zo’n goed indruk na dat je om hen begint te geven. Die band met de spelpersonages zorgt ervoor dat het verhaal je niet meer loslaat, zelfs niet wanneer het spel eindigt. Dankzij hun indrukwekkende gezichtsuitdrukkingen en goede dialogen heb je nooit de neiging om snel verder te willen werken.
Vergeleken met het eerste Mass Effect-spel ligt de nadruk veel meer op de actie. Deze game bewandelt de fijne lijn tussen een rollenspel en een third-person shooter. Je zoekt dekking achter voorwerpen om je te beschermen tegen aanvallen, terwijl je een team onder je hoede krijgt. Zij werken volledig zelfstandig, maar je kunt hun speciale aanvallen eender wanneer gebruiken. Op deze manier heeft het meer weg van een rollenspel. Mass Effect 2 brengt een gezonde mix van beide speltypes. De overzetting naar de PS3-versie is niet foutloos gebeurd, want we stuiten toch op enkele opvallende problemen. Vooral de drie uitbreidingen die gebundeld zitten in deze titel zijn heel slecht uitgewerkt. Met name de vliegscènes zijn problematisch. De ondergrond staat meermaals vol met grove pixels en je kunt soms door bergen vliegen. Doorheen het spel durft de frameratio wel eens te haperen; toch wel vreemd gezien de processorkracht van de PlayStation 3. BioWare heeft zijn best gedaan om de PS3-gamers extra in de watten te leggen met de drie gratis uitbreidingen, maar ook met een comic-boek dat het verhaal van het eerste deel vertelt. Helaas staat die niet op de schijf; in de doos zit een vouchercode om op het PlayStation Network de comic te downloaden. Jammer dat het niet op de schijf zelf zit, want dankzij de comic ben je ineens mee met het spannende verhaal van Sheppard uit de eerste Mass Effect-game die nooit op de PlayStation 3 is verschenen. Grafisch is Mass Effect een jaar na release nog steeds indrukwekkend te noemen. De gezichtsuitdrukkingen zijn realistisch en alle animaties worden vloeiend op het scherm getoond. De sfeer zit ook goed; daar zorgt de schitterende muziek ongetwijfeld voor. Nooit echt dominant op de voorgrond, maar bij bepaalde scènes zorgt het voor net dat tikkeltje meer diepgang en spanning.

[related_article id=”160734″]

Mooie game, nog beter verhaal

Het grote succes van Mass Effect 2 komt voornamelijk door het bijzonder knappe verhaal. Daarom dat het vorig jaar meermaals bekroond werd met een prijs voor ‘Best Game of the Year’. Het verhaal van Sheppard wordt verdergezet waar het eerste deel eindigde, namelijk op het ruimteschip Normandy. Opeens wordt het schip aangevallen, met desastreuze gevolgen. Velen kunnen ontsnappen aan de ontploffing, maar jij, Sheppard, moet het leven laten. Schokkend als begin van het verhaal, maar een vijandige tegenpartij zorgt ervoor dat je opnieuw tot leven wordt gebracht. Het avontuur dat volgt, kan worden samengevat als aangrijpend, spannend en onwaarschijnlijk. De grootste troef van Mass Effect 2 is de manier waarop je wordt opgeslokt in het verhaal. De verschillende personages die je tegenkomt, laten allemaal zo’n goed indruk na dat je om hen begint te geven. Die band met de spelpersonages zorgt ervoor dat het verhaal je niet meer loslaat, zelfs niet wanneer het spel eindigt. Dankzij hun indrukwekkende gezichtsuitdrukkingen en goede dialogen heb je nooit de neiging om snel verder te willen werken.
Vergeleken met het eerste Mass Effect-spel ligt de nadruk veel meer op de actie. Deze game bewandelt de fijne lijn tussen een rollenspel en een third-person shooter. Je zoekt dekking achter voorwerpen om je te beschermen tegen aanvallen, terwijl je een team onder je hoede krijgt. Zij werken volledig zelfstandig, maar je kunt hun speciale aanvallen eender wanneer gebruiken. Op deze manier heeft het meer weg van een rollenspel. Mass Effect 2 brengt een gezonde mix van beide speltypes. De overzetting naar de PS3-versie is niet foutloos gebeurd, want we stuiten toch op enkele opvallende problemen. Vooral de drie uitbreidingen die gebundeld zitten in deze titel zijn heel slecht uitgewerkt. Met name de vliegscènes zijn problematisch. De ondergrond staat meermaals vol met grove pixels en je kunt soms door bergen vliegen. Doorheen het spel durft de frameratio wel eens te haperen; toch wel vreemd gezien de processorkracht van de PlayStation 3. BioWare heeft zijn best gedaan om de PS3-gamers extra in de watten te leggen met de drie gratis uitbreidingen, maar ook met een comic-boek dat het verhaal van het eerste deel vertelt. Helaas staat die niet op de schijf; in de doos zit een vouchercode om op het PlayStation Network de comic te downloaden. Jammer dat het niet op de schijf zelf zit, want dankzij de comic ben je ineens mee met het spannende verhaal van Sheppard uit de eerste Mass Effect-game die nooit op de PlayStation 3 is verschenen. Grafisch is Mass Effect een jaar na release nog steeds indrukwekkend te noemen. De gezichtsuitdrukkingen zijn realistisch en alle animaties worden vloeiend op het scherm getoond. De sfeer zit ook goed; daar zorgt de schitterende muziek ongetwijfeld voor. Nooit echt dominant op de voorgrond, maar bij bepaalde scènes zorgt het voor net dat tikkeltje meer diepgang en spanning.

[related_article id=”160734″]

artsbiowareeaelectronicontspanningplaystationps3role playingrpgsheppard

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!