Test

Dit is een popup

Facebook-voyeurisme beheerst de werkvloer

De bandbreedte die bedrijven wereldwijd spenderen aan sociale netwerken, verdubbelt elk jaar. En voyeurisme is hierbij een van de drijvende krachten.

Dat is de conclusie van een rapport van het Amerikaanse bedrijf Palo Alto Networks, gespecialiseerd in netwerkbeveiliging. Tweemaal per jaar bekijkt het technologiebedrijf wereldwijd, en dus ook in ons land, welke applicaties bedrijven over hun netwerk hebben lopen.

Dat blijken heel wat applicaties te zijn, 931 om precies te zijn, waarvan er behoorlijk veel niet werkgerelateerd zijn. Een vierde van de bandbreedte wordt bijvoorbeeld ingenomen door toepassingen voor het delen van bestanden via peer-to-peer (P2P), persoonlijke webmail (zoals Gmail), instant messaging (zoals Yahoo IM) en sociale netwerken (zoals Facebook en MySpace).

Met kop en schouders
Facebook blijkt de koning van de werkvloer. Dit is geen verassing, alleen is de proportie dat wel. Het bezoek naar Facebook alleen al is, los van de e-mail- en chatfunctionaliteit die het biedt, zowat vijf keer zoveel als het verkeer naar alle andere sociale netwerken samen.

De onderzoekers benadrukken dat veel werknemers tijdens de werkuren aanmelden op Facebook uit voyeurisme. Uit hun gedrag blijkt namelijk dat zeventig procent van het verkeer op de netwerksite afkomstig is van bezoekers die proberen te achterhalen wat hun vrienden en bekenden zo al aan informatie en foto’s achterlaten in de online community.

Zogenaamde Facebook-applicaties en het plaatsen van berichten en commentaren vertegenwoordigen slechts een kleine minderheid van de trafiek op Facebook in bedrijven.

De bandbreedte die bedrijven wereldwijd spenderen aan sociale netwerken, verdubbelt elk jaar. En voyeurisme is hierbij een van de drijvende krachten.

Dat is de conclusie van een rapport van het Amerikaanse bedrijf Palo Alto Networks, gespecialiseerd in netwerkbeveiliging. Tweemaal per jaar bekijkt het technologiebedrijf wereldwijd, en dus ook in ons land, welke applicaties bedrijven over hun netwerk hebben lopen.

Dat blijken heel wat applicaties te zijn, 931 om precies te zijn, waarvan er behoorlijk veel niet werkgerelateerd zijn. Een vierde van de bandbreedte wordt bijvoorbeeld ingenomen door toepassingen voor het delen van bestanden via peer-to-peer (P2P), persoonlijke webmail (zoals Gmail), instant messaging (zoals Yahoo IM) en sociale netwerken (zoals Facebook en MySpace).

Met kop en schouders
Facebook blijkt de koning van de werkvloer. Dit is geen verassing, alleen is de proportie dat wel. Het bezoek naar Facebook alleen al is, los van de e-mail- en chatfunctionaliteit die het biedt, zowat vijf keer zoveel als het verkeer naar alle andere sociale netwerken samen.

De onderzoekers benadrukken dat veel werknemers tijdens de werkuren aanmelden op Facebook uit voyeurisme. Uit hun gedrag blijkt namelijk dat zeventig procent van het verkeer op de netwerksite afkomstig is van bezoekers die proberen te achterhalen wat hun vrienden en bekenden zo al aan informatie en foto’s achterlaten in de online community.

Zogenaamde Facebook-applicaties en het plaatsen van berichten en commentaren vertegenwoordigen slechts een kleine minderheid van de trafiek op Facebook in bedrijven.

bandbreedteitprofessionalvoyeurismezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!