Test

Dit is een popup

Bellen naar Fontys-school peperduur

Mobiel naar de onderwijsinstelling Fontys bellen kost soms meer dan één euro per minuut, omdat het 087-nummer als een servicenummer beschouwd wordt.

Hier bericht Webwereld over. Het 087-nummer is een informatienummer van de hogeschool voor zowel studenten, medewerkers, decanen als alumni.

Wie met een vaste lijn belt, betaalt het lokale tarief. Maar wie mobiel belt, staat voor torenhoge kosten. Vodafone, Telfort en Orange beschouwen het 087-nummer namelijk als een duur servicenummer, waarvoor soms meer dan één euro per minuut wordt aangerekend. En daar valt helaas weinig aan te doen.

Deze kwestie speelt al enkele jaren en het ziet ernaar uit dat dit nog even blijft. Vooralsnog hebben de telecomaanbieders nog niets ondernomen om het probleem om te lossen. Het enige wat studenten en medewerkers kunnen doen, is proberen hun geld terug te krijgen via de klantenservice. Maar niet alle providers werken mee, aldus een helpdeskmedewerker van Fontys.

Opta machteloos
Telecomwaakhond Opta kan ook niet helpen, er is namelijk geen sprake van misbruik. Een 087-nummer is een regio-onafhankelijk nummer. Handig voor bedrijven die hun vestigingen via één nummer bereikbaar willen maken. Het is dus geen servicenummer, maar het wordt soms wel zo gebruikt of, zoals in het geval van Fontys, zo beschouwd door providers.

Bovendien is de vermelding van extra kosten niet verplicht. Dit geldt enkel voor bepaalde reeksen, zoals 0800.

Omdat er geen duidelijke wetten zijn hieromtrent, kan Opta niets ondernemen. Het is aan de politiek om er iets aan te doen, zegt de telecomautoriteit. 
 

Mobiel naar de onderwijsinstelling Fontys bellen kost soms meer dan één euro per minuut, omdat het 087-nummer als een servicenummer beschouwd wordt.

Hier bericht Webwereld over. Het 087-nummer is een informatienummer van de hogeschool voor zowel studenten, medewerkers, decanen als alumni.

Wie met een vaste lijn belt, betaalt het lokale tarief. Maar wie mobiel belt, staat voor torenhoge kosten. Vodafone, Telfort en Orange beschouwen het 087-nummer namelijk als een duur servicenummer, waarvoor soms meer dan één euro per minuut wordt aangerekend. En daar valt helaas weinig aan te doen.

Deze kwestie speelt al enkele jaren en het ziet ernaar uit dat dit nog even blijft. Vooralsnog hebben de telecomaanbieders nog niets ondernomen om het probleem om te lossen. Het enige wat studenten en medewerkers kunnen doen, is proberen hun geld terug te krijgen via de klantenservice. Maar niet alle providers werken mee, aldus een helpdeskmedewerker van Fontys.

Opta machteloos
Telecomwaakhond Opta kan ook niet helpen, er is namelijk geen sprake van misbruik. Een 087-nummer is een regio-onafhankelijk nummer. Handig voor bedrijven die hun vestigingen via één nummer bereikbaar willen maken. Het is dus geen servicenummer, maar het wordt soms wel zo gebruikt of, zoals in het geval van Fontys, zo beschouwd door providers.

Bovendien is de vermelding van extra kosten niet verplicht. Dit geldt enkel voor bepaalde reeksen, zoals 0800.

Omdat er geen duidelijke wetten zijn hieromtrent, kan Opta niets ondernemen. Het is aan de politiek om er iets aan te doen, zegt de telecomautoriteit. 
 

fontysnieuwsoptatelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!