Test

Dit is een popup

Nederlander herkent fraude slecht

Nederlandse internetgebruikers herkennen fraude matig, en letten slecht op risico’s. Een kwalijke zaak, aangezien 97 procent internetbankiert.

Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, waarover Nu.nl bericht. Zowat iedereen bankiert via het net. Driekwart maakt gebruik van iDeal, terwijl betaling achteraf en automatische incasso steeds minder populair worden.

Naam juist gespeld?
Op de risico’s die met online betalingen gepaard gaan, wordt echter gebrekkig gelet. Slechts een kwart van de respondenten controleert of de instelling wel een HTTPS-webadres gebruikt. Dit is nodig om data versleuteld te sturen. Maar dan moeten de instellingen van het protocol wel juist zijn en dat blijkt, uit een recent onderzoek van beveiligingsexpert Teus Hagen, bij veel Nederlandse websites niet het geval te zijn.

Daarnaast gaat 30 procent van de gebruikers niet na of de naam van de bank juist gespeld is. De helft zou bovendien een valse e-mail van zijn financiële instelling niet herkennen.

Campagne Consumentenbond
Een kwart van de deelnemers laat weten wel eens geconfronteerd te zijn geweest met een poging tot fraude of oplichting bij online afrekenen of internetbankieren. Zes procent heeft er daadwerkelijk mee te maken gehad, door het geven van persoonlijke gegevens via e-mail.

Opdat internetgebruikers fraude beter zouden herkennen, lanceert de Consumentenbond de onlinecampagne Laat je niet hacken. “Juist om te voorkomen dat internetfraude meer slachtoffers maakt, kunnen consumenten op onze website een quiz spelen om te zien of zij deze vormen van internetfraude goed herkennen”, licht directeur Bart Combée toe.

 

Nederlandse internetgebruikers herkennen fraude matig, en letten slecht op risico’s. Een kwalijke zaak, aangezien 97 procent internetbankiert.

Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, waarover Nu.nl bericht. Zowat iedereen bankiert via het net. Driekwart maakt gebruik van iDeal, terwijl betaling achteraf en automatische incasso steeds minder populair worden.

Naam juist gespeld?
Op de risico’s die met online betalingen gepaard gaan, wordt echter gebrekkig gelet. Slechts een kwart van de respondenten controleert of de instelling wel een HTTPS-webadres gebruikt. Dit is nodig om data versleuteld te sturen. Maar dan moeten de instellingen van het protocol wel juist zijn en dat blijkt, uit een recent onderzoek van beveiligingsexpert Teus Hagen, bij veel Nederlandse websites niet het geval te zijn.

Daarnaast gaat 30 procent van de gebruikers niet na of de naam van de bank juist gespeld is. De helft zou bovendien een valse e-mail van zijn financiële instelling niet herkennen.

Campagne Consumentenbond
Een kwart van de deelnemers laat weten wel eens geconfronteerd te zijn geweest met een poging tot fraude of oplichting bij online afrekenen of internetbankieren. Zes procent heeft er daadwerkelijk mee te maken gehad, door het geven van persoonlijke gegevens via e-mail.

Opdat internetgebruikers fraude beter zouden herkennen, lanceert de Consumentenbond de onlinecampagne Laat je niet hacken. “Juist om te voorkomen dat internetfraude meer slachtoffers maakt, kunnen consumenten op onze website een quiz spelen om te zien of zij deze vormen van internetfraude goed herkennen”, licht directeur Bart Combée toe.

 

beveiligingfraudeidealinternetinternetbankierennieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!