Test

Dit is een popup

Chrome behoudt momentum

Browserwatchers merkten in oktober een voortzetting van vorige tendensen: Internet Explorer verliest marktaandeel aan Chrome, Firefox, Safari en Opera hanteren een status quo.

Afgelopen zomer ging het aandeel van Internet Explorer eventjes omhoog, maar uit de gegevens van Net Applications blijkt nu dat dit effect helemaal vervaagd is. Google Chrome, dat recent nog zijn tweede verjaardag vierde, kreeg in juli een dipje te verwerken. Maar dat lijkt eerder een kleine tegenvaller dan een onheilspellend voorteken.

Chrome wint half procent
Internet Explorer blijft zonder twijfel de grootste browser. Het aantal gebruikers daalde van 59,7 procent in september naar 59,3 procent in oktober. Zowel Firefox als Opera haalde de voorbije maand 0,1 procent minder dan in september; zij laten een marktaandeel optekenen van respectievelijk 22,9 en 2,3 procent. Safari blijft hangen op 5,3 procent, en Chrome stijgt van 8 naar 8,5 procent.

Als we even kijken naar de verschillende browserversies, valt op dat het aandeel van Internet Explorer 8 ongewijzigd blijft. Webontwikkelaars zullen blij zijn om te merken dat het gehate IE6 terugvalt naar 15 procent. Microsoft werkt momenteel erg hard aan IE9, dat momenteel in bèta is en wereldwijd door 0,3 procent van de surfers gebruikt werd in september. Al moet daarbij opgemerkt worden dat de bèta van IE9 pas midden september werd gelanceerd.

Versienummer minder belangrijk
Chrome is de snelst veranderende browser die er is, en dat komt door de automatische installatie van updates. Daardoor is de levensduur van een specifieke Chromeversie erg vluchtig. In het geval van Chrome 6: zes weken.

Google is van plan om nieuwe versies van de Chromebrowser sneller vrij te geven, waardoor het aantal wijzigingen in elke versie kleiner wordt. Het betekent ook dat het versienummer van een browser steeds minder belangrijk zal worden, althans bij Google.

Browserwatchers merkten in oktober een voortzetting van vorige tendensen: Internet Explorer verliest marktaandeel aan Chrome, Firefox, Safari en Opera hanteren een status quo.

Afgelopen zomer ging het aandeel van Internet Explorer eventjes omhoog, maar uit de gegevens van Net Applications blijkt nu dat dit effect helemaal vervaagd is. Google Chrome, dat recent nog zijn tweede verjaardag vierde, kreeg in juli een dipje te verwerken. Maar dat lijkt eerder een kleine tegenvaller dan een onheilspellend voorteken.

Chrome wint half procent
Internet Explorer blijft zonder twijfel de grootste browser. Het aantal gebruikers daalde van 59,7 procent in september naar 59,3 procent in oktober. Zowel Firefox als Opera haalde de voorbije maand 0,1 procent minder dan in september; zij laten een marktaandeel optekenen van respectievelijk 22,9 en 2,3 procent. Safari blijft hangen op 5,3 procent, en Chrome stijgt van 8 naar 8,5 procent.

Als we even kijken naar de verschillende browserversies, valt op dat het aandeel van Internet Explorer 8 ongewijzigd blijft. Webontwikkelaars zullen blij zijn om te merken dat het gehate IE6 terugvalt naar 15 procent. Microsoft werkt momenteel erg hard aan IE9, dat momenteel in bèta is en wereldwijd door 0,3 procent van de surfers gebruikt werd in september. Al moet daarbij opgemerkt worden dat de bèta van IE9 pas midden september werd gelanceerd.

Versienummer minder belangrijk
Chrome is de snelst veranderende browser die er is, en dat komt door de automatische installatie van updates. Daardoor is de levensduur van een specifieke Chromeversie erg vluchtig. In het geval van Chrome 6: zes weken.

Google is van plan om nieuwe versies van de Chromebrowser sneller vrij te geven, waardoor het aantal wijzigingen in elke versie kleiner wordt. Het betekent ook dat het versienummer van een browser steeds minder belangrijk zal worden, althans bij Google.

browserchromefirefoxie8ie9internetexplorernieuwsoperasafarisoftware

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!