Test

Dit is een popup

Online reisbureaus in actie tegen Google

Travelocity, TripAdvisor, Expedia en enkele andere online reisagentschappen lanceren FairSearch.org. Dit initiatief is een antwoord op Googles diensten op het gebied van vluchtinformatie.

In juli kondigde Google aan dat het ITA-software wil gebruiken. Dit programma verzamelt vlucht-, stoel- en prijsinformatie van luchtvaartmaatschappijen en geeft deze aan online reisbureaus. Volgens de actievoerders, die zich nu verenigd hebben in FairSearch, vormt Google daarmee "een bedreiging voor de concurrentie en de transparantie in online reisaanvragen, wat kan leiden tot hogere prijzen en minder keuze voor de consument."

Google wil ITA voor 700 miljoen dollar kopen. Het bedrijf zegt dat het mensen helpt bij het zoeken naar (goedkope) vluchten. De zoekgigant wil "een nieuwe, eenvoudige manier creëren voor gebruikers om vluchtinformatie online te vinden, wat hen zou moeten aanmoedigen om tickets online te kopen."

[related_article id=”158901″]

Google garandeert dat het gebruik van ITA "voordelig zal zijn voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en online reisbureaus."

Het Google-probleem
FairSearch is het hiermee oneens en noemt de kwestie "het Google-probleem". Het gebruik van ITA belemmert concurrentie. De strategie bedreigt ook innovatie en economische groei, vinden ze.

Ook de Amerikaanse overheid maakt zich zorgen. Zij wil zich ervan verzekeren dat Google ITA niet zal gebruiken om internetters naar zijn eigen reisaanbod te pushen, maar naar zoeksites stuurt. Het ministerie van Justitie is bezorgd dat Google reisagentschappen ervan weerhoudt om ITA’s diensten te gebruiken.

Het technologiebedrijf denkt daarentegen dat de overeenkomst geen invloed zal hebben op de bestaande marktaandelen. 

Travelocity, TripAdvisor, Expedia en enkele andere online reisagentschappen lanceren FairSearch.org. Dit initiatief is een antwoord op Googles diensten op het gebied van vluchtinformatie.

In juli kondigde Google aan dat het ITA-software wil gebruiken. Dit programma verzamelt vlucht-, stoel- en prijsinformatie van luchtvaartmaatschappijen en geeft deze aan online reisbureaus. Volgens de actievoerders, die zich nu verenigd hebben in FairSearch, vormt Google daarmee "een bedreiging voor de concurrentie en de transparantie in online reisaanvragen, wat kan leiden tot hogere prijzen en minder keuze voor de consument."

Google wil ITA voor 700 miljoen dollar kopen. Het bedrijf zegt dat het mensen helpt bij het zoeken naar (goedkope) vluchten. De zoekgigant wil "een nieuwe, eenvoudige manier creëren voor gebruikers om vluchtinformatie online te vinden, wat hen zou moeten aanmoedigen om tickets online te kopen."

[related_article id=”158901″]

Google garandeert dat het gebruik van ITA "voordelig zal zijn voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en online reisbureaus."

Het Google-probleem
FairSearch is het hiermee oneens en noemt de kwestie "het Google-probleem". Het gebruik van ITA belemmert concurrentie. De strategie bedreigt ook innovatie en economische groei, vinden ze.

Ook de Amerikaanse overheid maakt zich zorgen. Zij wil zich ervan verzekeren dat Google ITA niet zal gebruiken om internetters naar zijn eigen reisaanbod te pushen, maar naar zoeksites stuurt. Het ministerie van Justitie is bezorgd dat Google reisagentschappen ervan weerhoudt om ITA’s diensten te gebruiken.

Het technologiebedrijf denkt daarentegen dat de overeenkomst geen invloed zal hebben op de bestaande marktaandelen. 

dienstenexpediagoogleinternetitanieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!