Test

Dit is een popup

EA koopt Angry Birds-uitgever Chillingo

Electronic Arts heeft Angry Birds-uitgever Chillingo ingelijfd voor 20 miljoen dollar. Maar de rechten op het populaire mobiele spel krijgt het niet.

De aankondiging van persagentschap Reuters, dat spelletjesreus EA de mobiele speluitgever Chillingo overnam, bezorgde heel wat Angry Birds-fanaten zweterige handjes. Maar de rechten op het spel behoren toe aan ontwikkelaar Rovio Mobile.

Samenwerking voorbij
“Chillingo is de uitgever van de eerste Angry Birds-versie voor de iPad en de iPhone”, verduidelijkt Peter Vesterbacka, directeur van Rovio Mobile, aan TechCrunch. Hij voegt er nog aan toe dat de samenwerking voorbij is. “Uitgevers zijn overbodig geworden in de spelindustrie”, zegt de topman.

[related_article id=”161563″]

Angry Birds is misschien wel het populairste mobiele spel aller tijden (al mogen we het antieke Snake niet vergeten). Sinds de lancering in de App Store van Apple in december 2009 werd het spel al 6,5 miljoen keer gedownload. Sinds kort is er ook een gratis Androidversie.

Waarom telt EA dan 20 miljoen dollar neer voor Chillingo? De spelletjesreus komt zo dichter bij kleinere ontwikkelaars te staan en krijgt bovendien de beschikking over Crystal, een sociaal spelletjesplatform voor de iPhone.

Electronic Arts heeft Angry Birds-uitgever Chillingo ingelijfd voor 20 miljoen dollar. Maar de rechten op het populaire mobiele spel krijgt het niet.

De aankondiging van persagentschap Reuters, dat spelletjesreus EA de mobiele speluitgever Chillingo overnam, bezorgde heel wat Angry Birds-fanaten zweterige handjes. Maar de rechten op het spel behoren toe aan ontwikkelaar Rovio Mobile.

Samenwerking voorbij
“Chillingo is de uitgever van de eerste Angry Birds-versie voor de iPad en de iPhone”, verduidelijkt Peter Vesterbacka, directeur van Rovio Mobile, aan TechCrunch. Hij voegt er nog aan toe dat de samenwerking voorbij is. “Uitgevers zijn overbodig geworden in de spelindustrie”, zegt de topman.

[related_article id=”161563″]

Angry Birds is misschien wel het populairste mobiele spel aller tijden (al mogen we het antieke Snake niet vergeten). Sinds de lancering in de App Store van Apple in december 2009 werd het spel al 6,5 miljoen keer gedownload. Sinds kort is er ook een gratis Androidversie.

Waarom telt EA dan 20 miljoen dollar neer voor Chillingo? De spelletjesreus komt zo dichter bij kleinere ontwikkelaars te staan en krijgt bovendien de beschikking over Crystal, een sociaal spelletjesplatform voor de iPhone.

angrybirdsbusinesschillingoelectronicartsmobielnieuwsroviomobilestrategie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!